arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۱

قالیباف: در سال 90 کمک دولت به شهرداری زیر دو درصد بود

شهردار تهران با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سکان دار نظام با طرح موضوعاتی چون اصلاح الگوی مصرف، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و ... بارها به همه مسوولان تذکر دادند افزود: البته که مدیران ما به آن توجه کافی نداشتند چرا که مجموع عملکرد ما در حوزه اقتصادی و فرهنگی در دهه گذشته قابل دفاع نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار تهران با اشاره به این که در دهه های گذشته بین 30 تا 33 درصد از بودجه شهرداری توسط دولت مرکزی تامین می شد گفت: در سال 90 این سهم به زیر 2 درصد رسیده و این در شرایطی است که در چند سال اخیر بودجه نقدی شهرداری تهران هر ساله 2 برابر شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، محمد باقر قالیباف در همایش مالیه شهرداری ها، مشکلات و راهکارها با بیان این که زندگی در نظام اسلامی افتخاری برای ماست اظهار کرد: باید شکر این نعمت را به جا آورد. ضمن اینکه در بحث مدیریت اولین نکته آن است که حکومت را کارآمد کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک رویکرد است و باید چالش‌ها را از قبل پیش‌بینی و برای آن تدبیر کنیم افزود: در این شرایط مدیریت بسیار موثر است و علم اقتصاد شاید چندان در این زمینه تاثیر نداشته باشد.

قالیباف تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی تنها مربوط به امسال نیست چرا که از سال 85 تلاش کردیم با برنامه‌ریزی دقیق پایه‌های اصلی را در این زمینه پایه‌گذاری کنیم.

وی در ادامه گفت: شفافیت مالی و مشکل درآمد از موضوعات جدی بیشتر شهرداری‌هاست.

شهردار تهران با اشاره به اینکه از سال 85 گام‌هایی برای شفافیت مالی در شهرداری تهران برداشته شده است،  ادامه داد: تا سال 91 برنامه ها بر اساس بودجه تصویب شده انجام می‌شود و هر ساله درآمد ما دو برابر شده است.

وی با اشاره به این که دشمنان، عرصه های اقتصادی را برای مبازره انتخاب کرده اند عنوان کرد: حتما مبارزه در این عرصه سخت تر از عرصه نظامی است  چرا که در عرصه نظامی جغرافیا محدود و اثر گزاری کوتاه مدت است اما در حوزه اقتصادی زمان طولانی ولی اثرگذاری بسیار عمیق تر است.

قالیباف همه افراد کشور را درگیر در این مبارزه دانست و افزود: اگر فقر به جامعه وارد شود به همراه خود جهل خواهد آورد و چاپلوسی نیز به همراه خواهد داشت و این یعنی فاصله گیری از همه آرمان ها است.

شهردار تهران با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سکان دار نظام با طرح موضوعاتی چون اصلاح الگوی مصرف، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و ... بارها به همه مسوولان تذکر دادند افزود: البته که مدیران ما به آن توجه کافی نداشتند چرا که مجموع عملکرد ما در حوزه اقتصادی و فرهنگی در دهه گذشته قابل دفاع نیست.

قالیباف به رسمیت شناختن مالکیت خصوصی و حفظ حقوق شخصی، دخالت دولت در حد ضرورت و کوچک کردن اندازه دولت  را سه امر مهم در بینش اقتصادی دانست و گفت: بخش دیگر توجه به عمل و دانش است چرا که در این عرصه باید کار را به کاردان سپرد.

قالیباف اظهار کرد: در عمل اقتصاد نیروی کار، سرمایه، تکنولوژی و تعملات جهانی به عنوان وجه مشترک مکتب های مختلف اقتصادی مطرح است و در این عرصه اندیشمندان اقتصادی باید به جای شخصیت های سیاسی و مدیران، راهکار را مشخص کنند.

وی فضای کسب و کار، حمکرانی خوب را از جمله شاخه های ترتیبات نهادی دانست و افزود: هر چقدر از سرمایه و نیروی انسانی و تئوری های اقتصادی بهره بگیریم ولی ترتیبات نهادی را مورد توجه قرار ندهیم از هدف دور خواهیم شد.

به گفته قالیباف کشور ایران با توجه به حجم سرمایه گذاری خود در بین 20 کشور برتر دنیا قرار دارد متاسفانه این مساله خود را در رشد اقتصادی کشور نشان نمی دهد که علت آن نیز اشکال در ترتیبات نهادی است.

وی بی تردید بزرگترین مشکل امروز ما مشکل اقتصادی است که به نظر می رسد تئوری های نامناسب مدیریتی و دخالت نامناسب سیاست در اقتصاد کار را به اینجا کشانده است.

قالیباف با اشاره به این که اگر ده ها تئوری اقتصادی داشته باشیم اما قدرت توانستن را نداشته باشیم موفق نخواهیم بود اظهار کرد: در شهرداری تهران 48 ماه زمان و انرژی صرف شد تا شهرسازی را تحت وب قرار دهیم و اگر امروز ما بخواهیم بدانیم که تا به این ساعت چند پروانه صادر شده و این پروانه ها در کجا و توسط چه کسی صادر شده به راحتی در دسترس است.

وی صحنه اقتصادی امروز را قابل مقایسه معنوی با زمان جنگ ندانست و تصریح کرد: در این فضا پول و قدرت راهی فساد و گمراهی به همراه دارد که اگر مسلح نباشیم مشکلاتی مانند فسادهای مالی اخیر به وجود خواهد آمد.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز مقدار قابل توجهی ارز در کشور وجود دارد سوال اساسی آن است که آیا این ذخایر در اختیار مدیریت کشور قرار دارد یا در خانه ها و دست مردم ، حال اگر باز هم ارز به کشور تزریق کنیم زمانی که نتوانیم مدیریت کنیم به کار نخواهد آمد .

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک باور است اظهار کرد: باید با استفاده از ابزار تکنوکراتی و اجرایی و بهره گیری از ابزار مدیریت به همراه عقلانیت و با توجه به دانش روز جهانی به سمت رشد تعالی جامعه در عرصه مادی و معنوی حرکت کرد .

وی افزود: امروز ما در عرصه علمی، در مرزهای دانش قرارداریم. جوانان ما امروز به خصوص در حوزه فنی افتخارات بزرگی کسب کرده اند اما در مرحله استفاده از آن هنوز به درستی نتوانستیم خودمان را اثبات کنیم چرا که اقدامات ما نسبت به چند دهه گذشته تفاوتی نکرده است.

وی تصریح کرد: با شروع به کار این دوره مدیریت شهری بودجه نقدی شهرداری تنها 900 میلیارد تومان بود اما امسال این رقم به 7هزار میلیارد رسیده است اما امروز در شهرداری هیچ گونه مساله مالی نداریم.

قالیباف افزود: امروز برخلاف آنچه در بیرون گفته می شود در شهرداری تهران تراکم فروشی وجود ندارد بلکه پروانه های صادره براساس طرح تفصیلی شهر تهران در اختیار سازندگان قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه مبنای درآمد شهرداری ها در کل کشور ساخت و ساز است اظهار کرد: تراکم فروشی زمانی بود که در یک خیابان 10 متری با یک تصمیم خلق الساعه مجوز یک ساختمان 12 طبقه صادر می شد که چنین اتفاقی هرگز در شهرداری امروز اتفاق نمی افتد .

به گفته قالیباف شهرداری تهران در حوزه حسابرسی بسیار شفاف و به روز است این درحالی است که زمانی که ما می خواستیم سیستم حسابرسی را در سال 85 تغییر دهیم هیچ پایه ای حسابرسی از سال 84 وجود نداشت تا سیستم بر پایه آن بنا نهاده شود.

وی عدم انحراف از بودجه، برنامه محوری، برگزاری منظم مناقصه ها و حسابرسی های منظم صورت گرفته از عملکرد شهرداری را افتخارات بزرگی دانست که می تواند از سوی همه شهردرای ها به عنوان الگو مورد استفاده قرار بگیرد .

قالیباف با اشاره به اینکه هیچ به ریز و بپاشی در شهرداری وجود ندارد اظهار کرد: ما زمانی که می توانیم زمان بخریم و کیفیت را افزایش دهیم یعنی صرفجویی کرده ایم که نمود آن را می توان در اجرای پروژه های بزرگ شهرداری تهران در زمان کم وکیفیت مناسب دید .

وی افزود: البته به طور مثال زمانی که سه سال گذشته شروع یک پروژه قیمت میلگرد 700 تومان بوده    و امروز قیمت میلگرد به 2200 تومان رسیده و قیمت آن نیز روزانه تغییر می کند نمی توان انتظار داشت اجرای یک پروژه را با قیمت های سه سال گذشته پیش ببریم  .

قالیباف اظهار کرد: سعید ذکریا یکی از روزنامه نگاران ناآشنای غربی که موضع جدی و خصمانه ای هم نسبت به جمهوری اسلامی دارد در طی بازدید خود از تهران در وبلاگ خود اظهار کرد : در تهران در فشار و شرایط سخت اقتصادی هیچ آثاری از تحریم وجود ندارد که این نمی تواند افتخار بزرگی برای ما باشد که دشمن نیز به این مساله اقرار دارد .

وی با اشاره به اینکه در این دوره مدیریت شهری به جای 30 درصد کمک های دولتی تنها 2 درصد اعتبارات دولتی پرداخت شده خاطر نشان کرد: ولی کار در شهرداری تهران با قدرت و پا برجا ادامه داشته و دارد .

قالیباف با اشاره به اینکه اگر دراقلیت باشیم و درمسیر حق حرکت کنیم نتیجه باز تضمین شده است افزود: باید در عرصه اقتصادی با عقلانیت، اعتدال، تدبیر دوری از مچ گیری و اختلاف پیش رویم .  

وی گفت: اگر از فرصت ها درست استفاده نکنیم همان فرصت تبدیل به تهدید خواهد شد چنانچه در چند سال گذشته سالی بیش از 120 میلیارد دلار درآمد نفتی در دست داشته ایم و چون نتوانسته ایم درست از آن استفاده کنیم تبدیل به تهدید شده است.
نظرات بینندگان