arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۱

آصفی: مذاکره برای مذاکره نمی‏تواند دائم ادامه پیدا کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آرمان- احسان بداغی: حالا روزهایی که او در وزارت امور خارجه ایران، مواضع کشورمان را اعلام می‏کرد کم کم به برگ‏های تاریخ تبدیل می‏شوند. هنوز اما موضوع پرونده هسته‏ای ایران به نتیجه‏ای نرسیده است، پرونده‏ای که 10 سال پیش گشوده شد. حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات در گفت‌وگو با آرمان در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 معتقد است که بدون تغییر مواضع کشورهای غربی، این دور از مذاکرات هم به سرنوشت مذاکرات قبلی دچار خواهد شد.

با توجه به تمام مسائلی که در مورد پرونده هسته‏ای ایران و دور جدید مذاکرات در آلماتی وجود دارد، پیش‌بینی شما از نشست ایران با کشورهای 1+5 در آلماتی چیست؟

ما در مذاکرات با 1+5 اگر بخواهیم به نتیجه برسیم و از دور باطل بیرون بیاییم، باید طرفین درباره موضوع واحدی صحبت کنند. از ابتدا اینطور نبوده. ایران بحق موضوع را فنی و حقوقی می‏داند و طرف مقابل موضوع را سیاسی و امنیتی کرده است. چون طرفین حول و حوش دو موضوع متفاوت با دو نگرش متفاوت صحبت می‏کنند از ابتدا به نتیجه نرسیدند و این مذاکرات مکرراً دنبال و به نوعی دور باطل شده است. البته اینکه مذاکرات ادامه پیدا کرده و طرفین بر ادامه آن تاکید دارند، خود علامت مثبتی است و فی نفسه خوب است، اما مذاکره برای مذاکره نمی‏تواند دائم ادامه پیدا کند. بالاخره طرف‏ مقابل باید حقوق ایران را به رسمیت بشناسد. ما از ابتدا چیزی بیشتر از حق خودمان نخواستیم، از اولین دوره مذاکره از زمان دکتر روحانی تا حالا. همیشه جمهوری اسلامی ایران بر حقوق خود تاکید کرده و مواضعش روشن بوده است. ما یک تکلیفی داریم که باید انجام دهیم و داریم آن را انجام می‏دهیم، طرف مقابل هم یک مسئولیتی دارد که باید به آن پایبند باشد. آنها از زیر بار مسئولیت خارج می‏شوند و شانه خالی می‏کنند. در این خصوص هر دفعه یک موضوع جدیدی را طرف غربی مطرح کرده است، فی‌المثل بازدید از سایت پارچین که اخیراً مطرح شده است. سایت پارچین جزو وظایف ما نیست و این یک زیاده‌خواهی از طرف غربی‏ها است. مساله این است که تلقی غرب از حسن نیت ما این است که ایران در موضع ضعف دارد امتیاز از دست می‏دهد و نتیجه‏اش می‏شود فشارهای بیشتر. مشکل دیگر این است که طرف مقابل با همدیگر آنچنان وحدت نظری ندارند. 1+5 برای اینکه یک جلسه با ما بگذارد با چندین جلسه بین اعضای خودش برگزار کند. یکی از گرفتاری‏های اصلی آنها هم همین است. به هر حال مشخص است ایران چه می‏گوید، چون یک کشور است و یک تیم معین دارد و مشغول کار خودش است و بر اساس سیاست‏ها و مصالح نظام خودش. ولی طرف مقابل اینطور نیست. یعنی هماهنگی بین این شش کشور خیلی سخت است و موضوعات اختلافی زیادی برای حل و فصل دارند.

ارزیابی شما از بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به فاصله کمتر از یک هفته مذاکرات آلماتی صادر شد چیست؟ به نظر شما این بیانیه و بقیه موضع‏گیری‏هایی که قبل از مذاکرات انجام شد، چه تاثیری در روند مذاکرات آلماتی خواهد داشت؟

نکته دیگر که باز یک مقدار باعث بدبینی می‏شود بیانیه آژانس پیش از مذاکره است. بیانیه اصلا بیانیه خوبی نبود. بیانیه نه تنها متوازن نبود بلکه عملا لبه تیغ انتقادها را به جمهوری اسلامی گذاشته بود. مواضعی بود که رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر آن همزمان در این روزهای گذشته اتخاذ کرده بودند، اینها را وقتی کنار هم می‏گذاریم از آن استشمام بوی خوب نمی‏توان کرد. باز از طرف دیگر آمریکایی‏ها از تحریم حرف می‏زنند و از روزهای قبل کنگره شروع کرده‌اند که تحریم‏های جدیدی بگذارند. اینها همه حربه تهدید را بالای سر نگه داشتن برای اینکه طرف مقابل را به امتیاز دادن واداشتن است. اگر حسن نیتی در طرف مقابل بود تمام این کارها را باید به بعد از مذاکرات موکول می‏کرد. مواضعی که غربی‏ها داشتند مبنی بر اینکه ایران باید مواضع خود را تعدیل کند بدون اینکه توضیح دهند که چرا ایران باید از حقوق قانونی خود عقب نشینی کند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، یعنی غربی‏ها فقط توقع داشته باشند که ایران عقب نشینی کند و از حقوق خود کوتاه بیاید، بعید است مذاکرات به نتیجه برسد.

پیشنهادات جدید غرب آیا می‏تواند افق روشنی پیش روی مذاکرات آلماتی قرار دهد؟

این چیزهایی هم که اخیرا مطرح شده پیشنهاد جدید غرب است که سایت پارچین بازدید و فردو بسته شود و در مقابل تحریم طلا لغو گردد، خیلی پیش پا افتاده و تحقیر آمیز است. غربی‏ها واقعا خودشان می‌دانند با این سیاست به جایی نمی‏رسند و این یک دور باطل است. بحث ایران تحقق حقوقی قانونی‏اش در چارچوب «ان‌پی‌تی» است و تا وقتی غرب در این خصوص پیشنهاد مشخصی ارائه نکند، نمی‏توان به پیشنهاداتی از این دست خوشبین بود. مگر اینکه غربی‏ها با دید کمک به حل مساله و درک ایران و جدای از سیاست‏های خصمانه وارد گفت‌وگو شوند.

با توجه به تمام مسائلی که گفتید و این مساله که توان کشورهای 1+5، علی‌الخصوص 3 کشور اروپایی و آمریکا در عرصه بین‌الملل برای فشار به ایران زیاد است، فراتر از بحث حقوقی در حوزه سیاسی وقتی آنها توان فشار دارند، آیا می‏شود تعدیل مواضع را برای ایران امری توجیه‌پذیر دانست؟

مشکل همانی است که به شما گفتم. گرفتاری این است که حسن نیت در این شرایط حلقه گمشده گفت‌وگوها شده است. به هر حال ما یک قدم هم عقب بگذاریم اتفاق خارق‌العاده‏ای نخواهد افتاد چون اصولا به لحاظ بنیادین قرار نیست گفت‌وگویی شکل بگیرد. آنها یک مساله فنی و حقوقی را تبدیل به چالش سیاسی کرده‏اند و این یعنی اصل گفت‌وگو و مصالحه در این مذاکرات زیر سوال است. مشکل این است که اگر ایران هر رفتاری کند، برداشت غلط از آن می‏شود. آنها همکاری ایران را به ضعف کشورمان و باختن قافیه توسط ایران تعبیر می‏کنند و ایستادگی ایران بر حقوقش را به مقابله کشورمان با دنیا. مشخص است که چنین تعابیری اجازه ایجاد گفت‌وگوی سازنده را نخواهد داد. موضوع ما با غرب موضوع هسته‏ای نیست و آنها در هر برهه‌ای چیزی گفته‏اند. یک بار تروریسم را مطرح کرده‏اند، یک بار حقوق بشر و یک بار مساله صلح فلسطین و خاورمیانه را، حالا هم اجماعی به وجود آورده‏اند برای مساله هسته‏ای. اشتباه است اگر فکر کنیم مشکل ما با آنها مساله هسته‏ای است. از این نظر است که با راه‌حل‏های سیاسی اینچنینی که معطوف به انعطاف کشورمان است قطعا شرایط پیچیده‏تر می‏شود.

آیا شما هیچ نشان عملی از اینکه مذاکرات آلماتی بتواند به نتیجه‏ای فراتر از نتیجه نشست‏های گذشته برسد، مشاهده کرده‏اید؟

نه. اظهارنظرها، موضع‏گیری‏ها و گزارش آژانس و مسائلی از این دست نمی‏تواند نشان امیدوارکننده‏ای در خود داشته باشد، مگر اینکه معجزه‏ای رخ دهد و این کشورها تغییر روش بدهند.

به نظر شما در روند مذاکرات هسته‏ای، چین و روسیه به عنوان دو متحد ایران که روابط سیاسی و البته بیشتر از آن اقتصادی و تجاری گسترده‏ای با غرب دارند، می‏توانند در مرور زمان به عنوان میانجی باعث تعدیل مواضع در طرف غربی شوند؟

به جز اشتباهاتی که در اول کار کردند و قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران تصویب شد، بالاخره در یکی دو سال گذشته مواضع‏شان تعدیل شده و خوب بوده‏اند. آنها به هر حال نقش بازدارنده در مقابل آمریکا داشته‏اند. به همین دلیل است که غرب و آمریکا دیگر از مسیر شورای امنیت سازمان ملل حرکت نمی‏کنند و به تحریم‏های یکجانبه روی آورده‏اند.

یعنی به نفع ایران نقش پررنگی‏داشته باشند؟

ممکن است. اما با توجه به امکاناتی که در مجموعه 1+5 پخش شده، نمی‏توان چندان به این دل بست که همراهی چین و روسیه بتواند برای ما گره‌ گشا باشد.

نظرات بینندگان