پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روند رو به رشد خرده فروشي در ايران معلول عوامل فراواني است ولي نتيجه آن باعث شده در نهايت هزينه توزيع بشدت افزايش پيدا کند و شبکه بدون ساختار توزيع به نحوي در کشور رشد کند که در عمل مصرف کننده نهايي براي خريد کالا براي مصرف مجبور به پرداخت هزينه اي چندين برابر قيمت تمام شده کالا شود.
اگرچه دولت با تدوين آيين نامه ها و تلاش در ساختاربندي اصناف تلاش کرده است سقفي براي ميزان سود اين واحدها تعيين کند ولي واقعيت آن است که اين ساختار سنتي پيچيده به قدري با نظام بروکراتيک دستگاه هاي نظارتي در هم آميخته که آيين نامه ها از حد کاغذهايي که بر آن نقش مي بندند فراتر نمي روند.
آمارها نشان مي دهد در ايران به ازاي هر 38 نفر يک واحد خرده فروشي وجود دارد و از اين نظر کشور ما رتبه نخست را در جهان داراست و البته از نظر تعداد واحدهاي خرده فروشي در رتبه سوم قرار دارد و رتبه اول و دوم در اختيار چين و هند يعني پرجمعيت ترين کشورهاي جهان قرار دارد.