arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۷۸۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۲

هراس واردکنندگان خودرو از بهبود روابط ایران و غرب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی با نگرانی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را دنبال می‌کنند زیرا نگران بهبود روابط ایران و غرب، افت بیشتر نرخ دلار و کاهش قیمت محصولاتشان هستند.

به گزارش ایسنا، نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در شرایطی از کاهش قیمت محصولاتشان متناسب با نرخ ارز 3000 تومانی خودداری می‌کنند که دورنمای بهبود روابط ایران و غرب و افت بیشتر نرخ دلار از هم‌اکنون آنها را نگران کاهش بیشتر قیمت‌ها کرده است.

نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در شش ماه نخست سال گذشته محصولاتشان را با استفاده از ارز مرجع 1226 تومانی وارد کردند اما در نهایت این خودروها را با نرخ ارز آزاد تا 3800 تومانی فروختند.

هم‌اکنون نیز در حالی که واردکنندگان متفرقه متناسب با کاهش نرخ ارز در حد 3000 تومان، قیمت خودروهای وارداتی را کاهش داده‌اند اما نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به امید افزایش مجدد نرخ ارز از کاهش قیمت محصولاتشان خودداری می‌کنند.

در این میان به گفته کارشناسان، نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را دنبال می‌کنند زیرا نگران بهبود روابط ایران و غرب و کاهش بیشتر قیمت ارز هستند. اتفاقی که در نهایت منجر به شکستن نرخ‌ها و سقوط آزاد قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد.

علی خاکساری - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - در این زمینه می‌گوید: در صورت اتخاذ تصمیمات درست اقتصادی و سیاسی، واردکنندگان و نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به هدف خود که همان دستیابی به سودهای کلان و بی حساب و کتاب است نخواهند رسید.

وی با اشاره به طرح نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای انحصاری کردن واردات خودرو در دست خود، اظهار می‌کند: ‌اگر این افراد با استفاده از منابع کلان مالی و طرفدارانشان بتوانند در سازمان‌های تصمیم‌گیر تاثیر بگذارند، نارضایتی مردم و ضربه به اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه می‌دهد: اگر واردکنندگان و نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی نگران بهبود روابط سیاسی ایران و غرب، افت قیمت دلار و در نتیجه کاهش نرخ محصولاتشان هستند، اتفاقا این اتفاق باید بیفتد.

وی اضافه می‌کند:‌ واردکنندگانی که سال گذشته خودرو را با دلار 2500 تومانی وارد و با دلار 3500 تومانی به مردم تحمیل کردند باید در دوره‌ای نیز محصولات خود را با دلار 3000 تومانی وارد و با دلار 2500 تومانی بفروشند تا تعادل در بازار برقرار شود.

خاکساری با بیان این‌که مسوولان نباید فریب طرح‌های عجیب و غریب نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای انحصاری کردن واردات خودرو را بخورند، تصریح می‌کند: این واردکنندگان طرح‌های خود را با ظواهر و توجیهات زیبا و با عنوان حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان ارائه عنوان می‌کنند اما محتوای این طرح‌ها چیزی جز تحکیم انحصار در بازار خودروهای وارداتی و از بین رفتن حقوق مردم نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: مردم بهترین تصمیم‌گیر برای منافع خودشان هستند. همان طور که در بازار کفش انواع و اقسام کفش‌ها از جفتی 5000 تومان تا یک میلیون تومان وجود داشته و مردم متناسب با نیاز، بودجه و سلیقه خود اقدام به خرید می‌کنند، در حوزه خودرو نیز این اتفاق باید بیفتد.

وی تصریح می‌کند: اما اگر عده‌ای تاجر بخواهند با طرح‌های عجیب و غریب و به اسم حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، واردات خودرو را انحصاری کنند، حاصلی جز نقض حقوق مصرف‌کنندگان و از بین رفتن اندک رقابت فعلی در بازار خودرو نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
علی حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
کی از بهبود روابط هراس دارد؟
یا دلالان اقتصادی که جنس بنجل چینی را با ارزانترین قیمت وارد و با سود آنچنانی به خلق الله عرضه میکند !!!!!!
یا تند روهایی که امورات آنها در شرایط فعلی بهتر می گذرد!!!!!!!!!!
در هر حال این منافع شخصی است که در خطر است نه منافع ملی ... نه مردم ........نه نظام.......نه دین ....... نه اسلام ..........
بزرگان نظام فکری به حال آینده این مملکت و نظام بکنند تا از فرصت طلبی سود جویان جلوگیری بعمل آید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
خوروسازان ما جز دلالی و انحصاری کزدن واردات خودرو چه کاری بلدند همان بهتر که نباشند .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
... بر هر کسی که منافع مردم رو در زیر پا میزاره !!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
کاملا درست است.

شبکه توزیع انحصاری در بحران ارزی خودش را نشان داد. نمایندگی های خارجی از کانال های مافیایی خودرو های خود را بالاتر از قیمت های مصوب می فروختند.

اصلا چرا راه دور میروید. همین سمند SE: الان چند ماه است که سمند SE، نه به صورت فروش فوری و نه حتی به صورت پیش فروش توسط ایران خودرو عرضه نمی شود. قیمت این خودرو در کارخانه 20 میلیون ششصد هزار تومان است و در بازار 24 میلیون.

علیرغم عدم توزیع توسط کارخانه، این خودرو در بازار موجود است و حالا شما حدس بزنید این چهار میلیون در جیب چه کسی می رود.

در مورد خودرو های خارجی هم همین اتفاق افتاد. علیرغم عدم عرضه توسط نمایندگی ها خودرو های صفر خارجی در بازار موجود بود و با قیمت هایی به مراتب بالاتر توزیع می شد. این یعنی تفاوت قیمت در جیب مافیا،
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
همین ها هستند که با افراطیون لابی می کنند برای فشار بر دکتر ظریف..
سایه
|
NETHERLANDS
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
فقط شعاررررررررررر. کی به فکر مصرف کننده بوید؟؟؟؟ اینا ضرر نمی کنن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
همه آنهایی که بدنبال بهبود روابط ایران با غرب منافع هنگفت خود را از دست میدهند متحد و یکپارچه اقدام به تخریب مذاکرات و دولت کرده اند....و خداوند جزای این جریانات که منافع خود را به قیمت هلاکت و نیستی مردم ایران پیگیرند بدهد و به سزای عمل زشتشان برساند و رسوا کند انشاالله
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
یک شب هم آقازاده ها ناراحت بخوابند چه می شود؟؟؟!!
بوشهر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
به حال ما که آزاد وارد میکنیم و میفروشیم هیچ تفاوتی نداره که اتفاقا بهتر هم هست و مشتریان بیشتری میان ایشالا که رابطه بهتر شه و مردم بیشتری بتونن ماشین خوب سوار شن که پولشون رو حروم این ماشین های بی ارزش که جونشون رو میگیره خرج نکنن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
0
1
همه جای دنیا نمایندگی وظیفه اصلیش سرویس و خدمات خودرو است نه انحصار واردات، واردات توسط شرکتهای بازرگانی انجام میشه. ولی تو ایران این موضوع هم مثل بقیه چیزها درگیر رانت و قدرت نمایندگی و زد و بند شده. (لطفاً پخش کنید)
نظرات بینندگان