arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۷۰۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۲

احتمال تبدیل یمن به کشوری فدرالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروه های سیاسی یمن جنوبی تلاش دارند طرح تقسیم یمن را به سرانجام برسانند.

به گزارش انتخاب، روزنامه الخلیج امارات در شماره امروز خود نوشت: منابع سیاسی آگاه در یمن به این روزنامه گفته اند: تا کنون هیچ طرحی بین المللی به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در خصوص تقسیم این کشور ارائه نشده است، زیرا پیش از این خبرهایی مبنی بر تقسیم یمن به شش اقلیم یا منطقه برای ارائه آن به نشست گفتگوهای ملی این کشور منتشر شده بود.

این منابع به روزنامه الخلیج تاکید کرده اند: چند تحول در مسئله جنوب یمن رخ داده است. پیشنهادهایی از سوی چهره های سیاسی ، دانشگاهی جنوب یمن و همچنین دیپلمات های غربی برای حل و فصل مسئله جنوب این کشور ارائه شده است.

این منابع در ادامه افزودند: در این طرح قرار است نظام حکومتی یمن مانند «کشور امارات» و به نوعی فدرالیسم و نظام غیر اداری غیر متمرکز متشکل از پنج تا شش اقلیم ایجاد شود و این نظام دارای اختیارات کامل است.

گفتنی است این طرح از سوی حزب «کنگره ملی» به رهبری علی عبد الله صالح پیشنهاد شده است .

این منابع افزودند: عبد ربه منصور هادی به تنهایی قادر به موافقت با این پیشنهادها نیست و اما وی می تواند آن را به نشست گفتگوهای ملی یمن ارائه کند تا درباره آن تصمیم گیری شود زیرا مسئله شکل و رابطه شمال و جنوب یمن باید بر اساس توافق ملی صورت گیرد.

این در حالی است مسئله وحدت یمن در اولویت نشست ملی قرار دارد و همچنین گروه های سیاسی جنوب یمن برای جدا شدن یمن جنوبی از شمال این کشور و تعین سرنوشت خود برای بازگرداندن یمن جنوبی فعالیت گسترده ای را تدارک دیده اند.

روزنامه الخلیج در پایان نوشت: پیش از این صالح باصره وزیر آموزش عالی سابق یمن طرحی را برای تبدیل یمن به کشور فدرالی با نام «جمهوری فدرال یمن» با شش ایالت یا اقلیم پیشنهاد کرده بود.
نظرات بینندگان