arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۸۳۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲

رايج‌ترين شيوه‌هاي کلاهبرداري‌ پيامکي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به دنبال وقوع چندين مورد کلاهبرداري افراد سودجو در خصوص پيامک‌هايي تحت عنوان اپراتورهاي ايرانسل و همراه اول با موضوع «برنده يک دستگاه لپ تاپ و يا مبلغي پول شده‌ايد» شهروندان مراقب باشند.
به گزارش فارس از زاهدان، اين افراد کلاهبردار پس از برقراري اولين تماس طعمه با شماره تلفن‌هايي که در پيامک‌هاي ارسالي مشخص شده با به کارگيري ترفندهايي اقدام به گرفتن شماره کارت بانکي و يا شماره حساب به همراه رمزهاي اول و دوم کارت‌هاي اشخاص کرده و سپس مبالغي هنگفتي از حساب‌هاي بانکي طعمه‌هاي خود بر مي‌داشتند.
در عملي مشابه نيز اين افراد پس از تماس شخص فريب خورده به طور اينترنتي اقدام به اخذ شماره کارت‌هاي بانکي و رمزهاي آنان از افراد ساده لوح کرده و پس از آن مبالغي را از حساب بانکي افراد فريب خورده سرقت کرده‌اند.

کلاهبرداري کارت به کارت رايج‌ترين شيوه براي خالي کردن حساب عابر بانک
پليس فتا سيستان و بلوچستان در اين زمينه به شهروندان هشدار داد و اعلام کرد: کلاهبرداري کارت به کارت به عنوان رايج‌ترين شيوه براي فريب و خالي کردن حساب عابر بانک است.
محسن عطار افزود: اخيرا برخي افراد سود جو و فرصت طلب با ارسال پيامک با مضمون اينکه «در يک قرعه کشي برنده جايزه شده‌ايد » و يا با معرفي خود در قالب کارمند اپراتور تلفن همراه، با شماره تلفن اعتباري ضمن تماس با شهروندان شماره حساب يا شماره کارت عابر بانک آنها را به قصد واريز وجه، دريافت کرده و پس از مدتي طي تماس تلفني با قرباني از او مي‌خواهند تا حساب بانکي خود را کنترل کند در حاليکه هيچ مبلغي به حساب قرباني واريز نشده است.
وي اظهار داشت: در ادامه فرد کلاهبردار با اعمال شيوه هاي متقلبانه، قرباني را به پاي دستگاه عابر بانک کشانده و با اعلام اينکه داراي حساب ارزي مي‌باشد از وي مي‌خواهند زبان دستگاه ATM را به انگليسي تغيير دهد.
اين مقام مسئول بيان کرد: فرد کلاهبردار با سوء استفاده از عدم تسلط و آشنايي قرباني به زبان انگليسي با شگرد خاصي، رمز اينترنتي حساب بانکي قرباني را گرفته که باعث انتقال مبلغي به حسابي که کلاهبردار آن را "کد" معرفي مي‌کند، مي‌شود.
عطار هشدار داد: به هيچ عنوان، به اين گونه تماس‌ها اعتنايي نکرده و توجه داشته باشيد براي واريز وجه به حساب عابر بانک نيازي به حضور صاحب کارت در کنار دستگاه خودپرداز نيست و عنوان اين موضوع که« در انتقال وجه با استفاده از شبکه شتاب اشکالي رخ داده» ، صرفاً شگردي است که کلاهبرداران از آن براي خالي کردن حساب عابر بانک و تحصيل رمز دوم شهروندان استفاده مي‌کنند ضمن اينکه اينگونه افراد بيشتر از شماره‌هاي اعتباري براي تماس استفاده مي‌کنند، پس در پاسخگويي به اين شماره‌ها بيشتر دقت کنيد.

پيام‌هاي پيشگيري در حوزه بانکداري الکترونيک
هيچ گاه اطلاعات کارت‌هاي بانکي، کد و رمز عبور را در اختيار ديگران قرار ندهيد و از نوشتن پين کد و رمز عبور کارت عابر بانک و يا حساب اينترنتي خود روي فايل يا کاغذ خودداري کنيد.
همچنين پس از ورود به صفحه بانکداري اينترنتي و يا خريد پستي، از امن بودن اتصال، صحت آدرس در قسمت https و جعلي نبودن صفحه، مطمئن شويد.
هنگام انجام عمليات بانکي در اينترنت، براي ورود رمز عبور و اطلاعات حساس حساب بانکي، حتما از صفحه کليد مجازي استفاده کنيد.
هميشه به ياد داشته باشيد بانک و هيچ نهاد قانوني ديگري هرگز اطلاعات محرمانه حساب شما را به صورت تلفني و يا پيامک از شما درخواست نمي‌کند در صورت برخورد با چنين مواردي از ارسال اطلاعات خودداري کرده و مراتب را به مسئولان مربوطه بانک اطلاع دهيد.
نظرات بینندگان