arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲

سريعترين ابر رايانه جهان خاموش شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



خبر آنلاين: روآدرانر – سريعترين ابررايانه جهان – خاموش شد.
ابررايانه 121 ميليون دلاري واقع در مرکز تحقيقات هسته اي در شمال نيومکزيکو بعد از جايگزيني با نسل جديدي از ابررايانه ها در همين مرکز خاموش گرديد.
دليلي خاموشي ابررايانه قديمي، ساخت و راه اندازي ابررايانه جديد در همين مرکز که سريعتر، کم هزينه تر و کوچکتر است، اعلام شده است.
مصرف انرژي ابررايانه جديد بسيار کمتر از ابررايانه اي است که يکشنبه خاموش شد. مسوولان در لابراتوار هسته اي لس آلاموس مي گويند روآدرانر هنوز جزو 25 ابررايانه سريع جهان است. گري گريدر که در لابراتوار کار مي کند در اين باره مي گويد: روآدرانر که مبتني بر سيستم عامل ناول است، در سال 2008 اولين ابررايانه اي بود که با پردازش يک کادريليون (عدد يک با 15 صفر به توان دو) محاسبه در ثانيه رکورد محاسبات رياضي را شکست.
لس آلاموس همراه با آي بي ام روآدرانر را ساختند. 278 رک مجهز به سيستم خنک کننده با دو نوع پردازنده متصل به هم با 55 مايل سيم از نوع فيبر نوري بهم متصل شده بودند. دهها کاميون رک ها را از نيويورک به نيومکزيکو منتقل کردند.
ابررايانه در طول 5 سال فعاليت، ويروسها را شبيه سازي کرده و با مدل سازي از عالم، به تحقيقات دانشمندان در اين زمينه کمک فراواني کرد. همچنين به بهينه سازي فناوري ليزر و بهينه سازي تسليحات اتمي براي امريکايي ها کمک فراواني کرد.
همچنين محاسبات مربوط به برخي آزمايشات سري، براي بهينه سازي تسليحات نسل جديد امريکا بوسيله اين ابررايانه انجام شده است.
مرکز لس آلاموس بعنوان پيشگام، چندين دهه به توسعه سيستم عامل ناول کمک کرد. در سال 1976 به توسعه Cray-1 کمک فراواني کرد. در سال 1993 با توسعه ماشين فکر CM-5 عنوان سريعترين ابررايانه جهان را از آن خود کرد.
در حال حاضر لس آلاموس و لابراتوار ملي سانديا ابررايانه اي بنام Cielo دارند که از ان استفاده مي کنند.اين ابررايانه که سريعتر از روآدرانر است، با هزينه 54 ميليون دلار در سال 2010 ستاپ شده است و اکنون به طور کامل جايگزين روآدرانر مي شود.
ماه آينده متخصصان اين مرکز سعي خواهند کرد تکنيکهاي فشرده سازي حافظه را قبل از نابودي کامل ابررايانه انجام دهند. فناوريهاي بکار رفته در اين مرکز قطعا در ساخت و توسعه ابررايانه هاي آينده استفاده خواهد شد.
گفته مي شود در طول 10 تا 20 سال آينده، قدرت محاسباتي ابررايانه هاي جهان به يک کانتيليون (1با 18 صفر به توان دو) در ثانيه خواهد رسيد.
نظرات بینندگان