arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۲

خیار گلخانه ای نخرید

مثل آن که دیگر بدن‌مان به خوردن انواع سموم در آب، غذا و هوا عادت کرده است و گویا اصلاً برای‌مان اهمیتی ندارد که خیارهای وطنی خودمان دیرزمانی است که با پوست و گوشت‌شان سمومی را به خوردمان می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باشگاه خبرنگاران: اگر برخی از اروپایی‌ها با خوردن خیارهای آلوده به ای‌کولای به یک باره دچار بیماری و مرگ شده‌اند، ما آرام‌آرام و به تدریج در اثر خوردن خیارهای سمی مسموم می‌شویم و می‌میریم.

مشکل اساسی ما در کشت خیار چیست؟اصلی‌ترین مشکل، سم‌هایی است که به بوته‌های خیار زده می‌شود. متأسفانه خیارهای تولیدی کشور ما به خصوص خیارهای گلخانه‌ای که معمولاً در فصول پاییز و زمستان کشت می‌شوند، به بسیاری از آفات و بیماری‌ها حساس هستند. درست است که بوته‌های خیارهای گلخانه‌ای پربارند و محصول بیشتری نسبت به بوته‌های مزرعه‌ای دارند، اما حساسیت این بوته‌ها نسبت به آفات و بیماری‌ها کم است. به همین دلیل کشاورز مجبور می‌شود برای این که محصولش در اثر آفت از بین نرود، قوی‌ترین سم‌های موجود در بازار ایران را که مصرف آن‌ها در بسیاری از کشورهای دنیا ممنوع شده است، به کار ببرد.

چرا این خطر در مورد خیارهای گلخانه‌ای بیشتر است؟


چون محیط گلخانه، بسته است، به همین دلیل وقتی سم‌پاشی با سمی قوی انجام می‌شود، سم وارد شیره گیاه و حتی گوشت میوه خواهد شد. از طرفی سم‌هایی که به بوته‌ها زده می‌شوند، دوره‌ای به نام "کارنس" دارند.

دوره کارنس مدت زمان بین مصرف سم تا زمانی است که اثر سم از گیاه خارج می‌شود. سم‌های قوی معمولاً دوره کارنس 3 هفته‌ای یا 21 روزه دارند. در حالی که زمان ظهور خیار روی بوته تا زمان برداشت آن بیشتر از 10 تا 12 روز طول نمی‌کشد. خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای 20 تا 30 برابر استاندارد دارای سموم است به طوری که مصرف این محصول میزان سرطان را در کشور دو برابر می‌کند.

یعنی عملاً باقیمانده سم در میوه‌ای است که چیده و وارد بازار می‌شود و ما به راحتی آن‌ها را می‌خوریم و سم‌های باقیمانده در خیار را وارد بدنمان می‌کنیم البته فرد بلافاصله پس از خوردن خیار دچار بیماری و مسمومیت نمی‌شود بلکه این سم‌ها به تدریج در بدن جمع می‌شوند و در نهایت به حدی می‌رسند که بدن نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و انواع و اقسام مسمومیت‌ها و مشکلات را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

این تجمع سم داخل بدن، خود را با چه علایمی نشان می‌دهد؟ معمولاً فرد دچار حالت تهوع، سرگیجه، افزایش ضربان قبل و اختلال در سیستم گردش خون می‌شود تا جایی که حتی در نهایت ممکن است بستری شود. البته این علایم در بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز دیده می‌شود بنابراین تشخیص این که بیمار دچار مسمومیت با سم ناشی از خوردن محصولات کشاورزی شده یا نه مشکل است. ولی اگر فرد سالم باشد و سابقه بیماری نداشته باشد، تشخیص راحت‌تر است و می‌توان با کمک آزمایشگاه‌های سم‌شناسی به آن پی برد

سموم خیار درختی و گوجه گلخانه ای ابتلا به سرطان را دو برابر می‌کند

سموم خیارهای درختی 21 روز ماندگاری دارد! و با اشاره به این که سموم خیار درختی‌های موجود در بازار حتی با شستن و پوست کندن میوه نیز از بین نمی‌رود، اظهار داشت: سمومی که در حال حاضر برای خیارهای درختی استفاده می‌شود، به مدت 21 روز ماندگاری دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
بیژن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
16
با احترام کامل به نظر عنوان شده،این نکته را نیز باید متذکر شد که اشکال وارده برمحصولات سبزی وصیفی تولیدی کشور ما تنها به باقیمانده سموم خلاصه نمی شود بلکه وجودنیترات تبدیل نشده دراکثر محصولات میزان سرطان وسایر بیماریها را شدت می بخشد وزمانی که می خواهیم درجهت کاهش مصرف کود شیمیایی اقدام کنیم متاسفانه ازترس شغال به گرگ پناه می بریم وبا استفاده از کمپوست تهیه شده از زباله تفکیک نشده که شامل :زباله های بیمارستانی وموادمضری مثل :باتری ،لامپهای کم مصرف و.....عملاًامراض را به سطح مزارع وبعد به منازل می کشانیم .تنها راه برون رفت از این بحران گذشتن محصولات تولیدی از فیلتر آزمایش کیفیت است که حتی کشورهای عربی وجمهوری های سابق شوروی هم امروز از این تکنولوژی بهره می گیرند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
7
واقع از سایت انتخاب تشکر می کنم برای کار کردن این خبر چراکه دست روی موضوع مهمی گذاشته اید. اینجانب مدتها است قصد دارم در این باره چیزی بنویسم که فرصت دست نداده است. اما به همین مسئله بسنده می کنم که در تعطیلات عید از دو نفر دوستان که یکی در مرکز ایران و دیگری در غری ایران شنیدم که برخی کشاورزان که خیار می کارند اظهار داشته اند ما خود از این خیارها استفاده نمی کنیم. و یکی از فروشندگاه سم شیمایی در این باره گفته که برخی کشاورزان به هیچ وجه توجه به نوع سم و مقدار آن نمی کنند لذا بسیار خطرناک است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
4
خیلی ممنون از خبر رسانی شما؛ ولی چاره کار کجا است؟ این مسئله را برخی کشاورزان خودشان هم به آن معترفند!! افسوس که همه چیز رها شده همه چیز!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
7
انوقت تو اين مملكت كسي نيست جلوي اين سمپاشي را بگيره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا كه عجب كشوري نوبره بخدا
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
9
باباهمه چیزکه تواین مملکت آلودس خاهشن اجناس سالمولیست کنین
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
1
4
استدلال را نگاه کنید تورا خدا
خیار گلخانه ای نخرید !
خوب،تولید خیار درختی قدغن وممنوع اعلام شود ! چون وقتی قیمتش پایین بیاد اونوقت بر میزان مصرف کنندگانش نیز افزوده خواهد شد و این نقض غرض است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
7
من نمیدونم چرا وزارت کشاورزی فکری برای محدود کردن استفاده از سموم نمی کنه!!!!!!!!!!!
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
3
0
بنظر من بعنوان یک تولیدکننده محصولات گلخانه ای با اطلاع واگاهی کامل اعلام میکنم که
ا-مصرف سموم دفع افات نباتی در گلخانه بمراتب نسبت به سالهای قبل کاهش داشته که علت ان هم اگاهی کشاورزان از مصرف سموم بادوام ومضرات ان در تولید محصول سالم وهم تجربه انان در بحث کنترل افات هست که بیشتر کارهای پیشگیرانه انجام می گردد تا درمان که ان هم بدون تعارف مرهون خدمات بخش ترویج مدیریتهای کشاورزی میباشد
2-نکته بعد اینکه مصرف سموم با دوام (کارنس بالا)در ابتدای کشت انجام می شود که هیچگونه محصولی هنوز تولید نشده وبا اغاز تولید محصول در صورت نیاز سموم با کارنس 48 ساعت مصرف می گردد که قبل از رسیدن محصول به بازار مصرف اثر ان از بین میرود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
3
تو این مملکت کسی مسئول حفظ سلامتی مردم نیست!؟
مثل
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
3
یه بنده خدایی گلخانه خیار داشت به جدیت می گفت این خیارهایی که ما تولید می کنیم خودمان اصلاً مصرف نمی کنیم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
0
12
خوب دولت مسئولیتهای مهمی مانند تغییر تعرفه واردات خودروهای لوکس داره!
دیگه نمیتونه به فکر سلامتی مردم هم باشه که!
نظرات بینندگان