arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۲

حسین موسویان: تکرار اشتباه آمريكاييها در حمايت از تروريست ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اشگاه خبرنگاران:"سيد حسين موسويان" مذاكره كننده ارشد پيشين هسته اي كشورمان در مقاله اي تحت عنوان "برنامه هفت ماده اي براي جلوگيري از ويراني كامل سوريه" خاطر نشان ساخته كه اقدام آمريكا، كشورهاي غربي و ارتجاع عرب در حمايت از تروريست هاي سوري "بازي با آتش" است و در آينده تبعات آن مي تواند گريبانگر خود غربي ها شود.

به گزارش المانيتور ؛ موسويان با اشاره به شرايط وخيم ايجاد شده در سوريه در اثر اقدامات تروريست هاي سوري مي نويسد "از مارس سال 2011 ميلادي، بسياري از سوري ها در اثر اقدامات تروريست سوري ها جان خود را از دست داده و بسياري نيز مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده اند. تروريست هاي سوري وضعيت سوريه را به سطحي رسانده اند كه از نظر امنيتي در معرض خطر عمده اي قرار گرفته است. ادامه بحران در سوريه ممكن است به جنگ داخلي فرقه اي بيانجامد كه خود موجب آسيب رسيدن به وحدت ملي در سوريه خواهد شد. در صورتي كه اقدامي عاجل در مورد بحران سوريه انجام شود دامنه اين بحران مي تواند به ساير مناطق خاورميانه نيز گسترش يابد."

وي در ادامه با اشاره به نقش مخرب كشورهاي منطقه در ايجاد بحران در سوريه مي افزايد "كشورهاي عضو محور ارتجاع عرب به همراه تركيه با كمك سازمان جاسوسي اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) حمايت فراواني را از تروريست هاي سوري بعمل آورده اند. "باراك اوباما" رييس جمهور آمريكا راه كمك مالي و اطلاعاتي سازمان هاي اطلاعاتي آمريكايي به تروريست هاي سوري مخالف دولت اسد را همواره كرده است. اخيرا "نوري مالكي" نخست وزير كشور عراق در اقدامي افشاگرانه اظهار داشت كه نيروهاي وابسته به سازمان تروريستي القاعده بطور پنهاني از عراق به سوريه رفته اند. اين مسئله نشان مي دهد كه در منطقه گروههاي تروريستي از عراق و افغانستان گرفته تا سوريه با يكديگر همكاري مي كنند."

موسويان با اشاره به سياست مخرب و مشابه آمريكا و دولتهاي غربي در دهه 80 ميلادي با سياست كنوني آنان مي افزايد "در اوايل دهه 80 ميلادي، آمريكا و متحدان عربش از نيروهاي طالبان و القاعده براي مبارزه عليه نيروهاي اتحاد جماهير شوروي در افغانستان حمايت بعمل آوردند. گرچه آنان توانستند با اتخاذ اين سياست موفقيت كوتاه مدتي را كسب كنند، با اين حال پس از حمله 11 سپتامبر عليه برج هاي دوقلوي آمريكا دولتمردان آن كشور دريافتند كه در دهه هاي گذشته چه اشتباهاتي را مرتكب شده بودند. من مطمئنم كه آمريكا و متحدانش اكنون نيز در حال تكرار اشتباهات پيشين خود هستند. آنان نسبت به اين موضوع بي توجه اند كه حتي در صورت قدرت گيري تروريست هايي كه آمريكايي ها از آنان حمايت مي كنند در سوريه خود مي توانند به نيروهاي مخالف دولت آمريكا تبديل شوند."

وي در ادامه با اشاره به اقدام نابخردانه قدرتهاي غربي در مورد سوريه و حمايت آنان از تروريست هاي سوري مي افزايد "غربي ها پروژه اي را در عراق در پيش گرفته اند كه در صدد برقراري مردم سالار در سوريه نيستند. اگر با ديدگاهي واقع گرايانه به موضوع بنگريم متوجه خواهيم شد كه حتي در صورتيكه معارضين سوري قدرت را در دست گيرند سوريه درگير جنگي فرقه اي خواهد شد و دامنه اين بحران و تبعات پيش بيني ناپذير آن به كشورهاي ديگر منطقه از جمله لبنان، اردن، عراق، عربستان سعودي، بحرين و حتي تركيه نيز كشيده خواهد شد. احتمال آن زياد خواهد بود كه نيروهاي تروريست القاعده تلاش نمايند تا دست به جنايت بزنند و شيعيان، علويان، مسيحيان، يهوديان و دروزي ها را قتل عام نمايند. متاسفانه تاكنون بحران سوريه بدليل مداخله كشورهاي منطقه از جمله تركيه، عربستان سعودي و قطر لاينحل باقي مانده است."

موسويان راهكاري را پيشنهاد مي كند كه هفت ماده اي است و در ادامه مي افزايد "براي حل بحران سوريه مي بايستي كشورهاي عضو گروه P5 (پنج عضو دائم عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد) به همراه كشورهاي عضو گروه R4 (قدرتهاي منطقه اي از جمله ايران، مصر، تركيه و عربستان سعودي) و همچنين S2 (نمايندگان دولت سوريه به همراه نمايندگان معارضين سوري) مي بايستي با يكديگر همكاري نمايند به هفت مورد براي رفع بحران در سوريه عمل نمايند. تمامي طرف ها بايستي به برقراري آتش بس متعهد باشند و بازيگران منطقه اي نيز به حفظ آن كمك نمايند. نكته دوم آنكه سازوكار مناسبي براي جلوگيري از گسترش بحران انجام شود و كمك هاي بشردوستانه از سوي قدرتهاي منطقه به مردم سوريه ارايه شود نكته سوم آنكه تمامي طرف هاي درگير مي بايستي از ايجاد جنگ داخلي و فرقه اي در سوريه جلوگيري نمايند.  نكته چهارم آنكه، انتخابات در سوريه مي بايستي با نظارت ناظران سازمان ملل متحد برگزار شود تا واجدين شرايط بتوانند در آن شركت كرده و آينده سياسي سوريه را تعيين نمايند. نكته پنجم آنكه، ثبات و امنيت كامل براي تمامي شهروندان سوري مي بايستي تامين گردد. نكته ششم آنكه، همه پرسي قانون اساسي سوريه مي بايستي انجام شود تا مردم سوريه در شرايطي امن و با آسودگي نظر خود را ابراز نمايند. نكته هفتم آنكه، آزادي وجدان و عقيده و آزادي هاي مذهبي براي پيروان تمامي اديان در سوريه مي بايستي تامين گردد."
نظرات بینندگان