arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲

احتمال زمین گیرشدن ایرلاین ها وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: شرکت‌های هواپیمایی به تعهدات خود برای پرداخت بدهی ‌ها پایبند نیستند در صورتی که بی‌نظمی در پرداخت ها ایجاد شود، قاطع تر برخورد خواهیم کرد.

مصطفی کشکولی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره بدهی شرکت ‌های هواپیمایی با بيان اين مطلب گفت: شرکت‌های هواپیمایی در گذشته روزانه مبلغی را به حساب شرکت پخش واریز و هر 10 یا 15 روز یکبار بدهی خود را تصفیه می‌کردند.

وی تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر این کار به‌ خوبی صورت نگرفت و متأسفانه بدهی‌ها افزایش یافت که شامل بدهی‌های قبل از افزایش نرخ یعنی قبل از اجرای قانون هدفمندی و چه بدهی‌های بعد از تغییر نرخ بود. به خصوص در چند ماه گذشته این بدهی ها افزایش چشمگیری داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: شرکت های هواپیمایی سال گذشته در مجموع460 میلیارد تومان بدهکار شدند که از این میزان، 188 میلیاردتومان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) بدهکار است. 121 میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی آسمان و 91 میلیارد تومان، نیز ماهان بدهکار است.

وی تصریح کرد: این سه شرکت بدهکاران عمده ما هستند که بر اساس آخرین توافقات قرار شده خرید روز خود را پرداخت کنند و در نهایت 10 روزه بدهی خود را تسویه کنند ولی متأسفانه شرکت‌های هواپیمایی اقدامی در خصوص بدهی خود انجام نداند.

کشکولی در ادامه در خصوص احتمال عدم تحویل سوخت به ایرلاین‌ها در سال‌جاری گفت: قطعا در صورتی که بی‌نظمی در پرداخت ها ایجاد شود، قاطع تر برخورد خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی به دلیل حساسیت لغو پروازها و نمود داخلی و خارجی‌ آن، ممکن است تمایلی به پرداخت منظم نداشته باشند اما امسال بنا داریم این‌کار را با جدیت بیشتری انجام دهیم.

كشكولي با يادآوري اینکه به دلیل مردم چاره‌ای جز مدارا کردن با شرکت‌های هواپیمایی نداریم، افزود: ‏در جلسه‌ اواخر سال گذشته با حضور مسئولان وزارتخانه‌های راه و نفت و همچنین مدیران ‏ایرلاین‌ها، مقرر شد قیمت سوخت به صورت روزانه محاسبه و در بازه‌های زمانی 10 روز آنرا ‏تسویه کنند.‏

بنابراین امیدواریم با تعاملی که انجام شده هر چه زودتر این مسئله حل شود سال گذشته، عدم پرداخت به موقع پول سوخت هواپیماها منجر به زمین‌گیر شدن آن ها و لغو پروازها برای دو روز پیاپی شد که علاوه بر آنکه سرگردانی مسافران را در فرودگاه‌‌ها به دنبال داشت، خسارت‌های فراوانی را هم به شرکت های هواپیمایی وارد آورد.

نظرات بینندگان