arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

صداي نفس‌نفس زدن درختان براي آب، به گوش دانشمندان رسيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ايسنا: دانشمندان دانشگاه گرينوبل بر اين باورند که براي اولين بار توانسته‌اند صداي نفس‌نفس زدن يک درخت براي آب را ثبت کنند.

همانطور که انسانها در زمان تلاش براي بلعيدن هوا از خود صدا در مي‌آورند، درختان زنده نيز در زمان دستيابي به رطوبت لازم براي زنده ماندن در خشکسالي از خود صداهاي فراصوت توليد مي‌کنند.
اين صداها 100 بار سريعتر از آن هستند که براي گوش انسان قابل شنيدن باشند اما اين محققان بر اين باورند که توانسته‌اند اين فرآيند را در يک تجربه آزمايشگاهي به اندازه‌اي آهسته کنند که بتوان آنرا شنيد.

محققان با استفاده از تراشه‌هاي چوب درخت کاج مرده که در هيدروژل آغشته شده بود توانستند شرايط يک درخت زنده را بازسازي کنند. اين ژل سپس در معرض يک محيط خشک مصنوعي قرار گرفت و دانشمندان به صداي نفس‌نفس زدن چوب گوش دادند.

اين صدا از فرآيندي موسوم به حفره‌سازي ناشي مي‌شود که در آن حبابهاي هوا بالا آمده و ناپديد مي‌شوند.

هنگامي که برگهاي يک درخت دي‌اکسيدکربن جمع آوري مي‌کنند، حفره‌هاي خود را باز کرده و آنها را در خطر از دست دادن آب قرار مي‌دهند.

براي مقابله با اين امر، درخت از زمين از طريق سيستم ريشه خود آب جذب مي‌کند. تلاش براي بالا کشيدن اين رطوبت از زمين باعث ايجاد حبابهاي هوا مي‌شود.

اين دانشمندان اکنون در تلاش براي دستيابي به تجهيزات مناسب براي گوش دادن به صداهاي منحصربفردي هستند که توسط طبيعت توليد مي‌شود.

اين دستاورد همچنين مي تواند مزاياي ديگري داشته باشد چرا که حبابهاي هوا مي‌توانند جريان آب را در درختان زنده مسدود کرده و مرگبار باشند.
نظرات بینندگان