arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۲

نحوه انتخاب استانداران و سفيران دولت یازدهم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس كميته استان‌هاي رييس‌جمهوري منتخب گفت دولت دكتر روحاني «مشي زننده» سابق در فراخوان سفيران و ديپلمات ‌ها پس از روي كار آمدن دولت جديد را در پيش نخواهد گرفت و در تغيير استانداران هم به گونه‌ يي عمل مي‌كند كه منطقه دچار مشكل نشود.

 مرتضي بانك افزود: متاسفانه در دولت قبلي اين بداخلاقي صورت گرفت و در عرض چهارماه برخي ازسفيران كه بسيار ماهر و ورزيده هم بودند فراخوانده شدند. اين كار در محافل ديپلماتيك زننده و در مديريت كشور هم ناشايست بود.

 وي خاطرنشان كرد: درباره استانداران هم بايد به نحوي عمل شود كه استان ضربه نخورد چرا كه تغيير مديريتي بازتاب‌هاي خود را در هر منطقه دارد. بايد با حوصله و بررسي كافي وضعيت هر استان و نياز‌ها و مطالبات دولت و مردم و مقايسه افرادي كه با شرايط منطبق هستند در اين زمينه عمل كرد. مشاوررييس‌جمهوري منتخب تاكيد كرد: هيچ تصميم سريع و بدون محاسبه و آينده نگري دربخش داخلي و استانداران صورت نخواهد گرفت.

 سفيران بايد تحصيلكرده باشند

بانك گفت: سفيران يك كشور نمايندگان ملت هم هستند و درخارج از كشور بايد تمدن ملت را تبيين كنند. اين كار هم نياز به افرادي تحصيلكرده، با سابقه، مطمئن و معتقد به نظام دارد، كساني كه به كشور و مردم علاقه دارند و پيام مردم، تاريخ و تمدن خود را به دنيا منتقل و از آن دفاع كنند.

 وي با اشاره به اين كه سياست خارجي دولت دكتر روحاني «تعامل سازنده» با همه كشورهايي است كه با آنها رابطه داريم، گفت: سفيران ايران بايد از عهده چنين كاري برآيند و درعين حفظ و ارتقاي منافع ملي زير چتر احترام متقابل با دنيا ارتباطي سازنده برقرار كنند.

 دكتر روحاني مخالف افراط در جا به‌ جايي‌ هاست

مرتضی بانک، درباره جابه‌جايي احتمالي سفيران ايران اظهارداشت: انتصاب سفيران روندي دارد كه حتما بايد طي شود. دكتر روحاني با هر نوع افراط در نقل و انتقال افراد مخالف است.

 وي اضافه كرد: سفيران ايران حداقل براي يك دوره سه ساله انتخاب مي‌شوند و همه دنيا اين را مي‌داند. ممكن است گاهي اين دوره به چهار يا پنج سال هم برسد ولي هر حركت افراطي براي فراخوان سفيران مستقر، مشي دولت دكتر روحاني نيست.

 استانداران باید سرد و گرم روزگار را چشيده باشند

وي گفت: استانداران از ميان افرادي انتخاب خواهند شد كه سرد و گرم روزگار را چشيده باشند و در برخورد با مسائل مختلف مانند گراني، زلزله، خشكسالي و مسائلي از اين قبيل در كمال آرامش و با طمانينه و بدون انتقال وضعيت به مردم، امور منطقه را اداره كنند.

رييس كميته استان‌هاي ستاد انتخاباتي دكتر روحاني اضافه كرد: نبايد مردم را در مقابل مشكلات قرار داد. عده‌يي مشكلات را به ديگران منتقل مي‌كنند تا خود مصون بمانند كه شيوه‌يي اشتباه است. استانداران بايد مشكلات را با فكر، طراحي، قبول مسووليت و عدم انتقال به ساير بخش‌ها حل كنند.

 مشاور دكتر روحاني گفت: حركتي جديد در كشور شروع شده كه به لحاظ تئوري كامل است ولي اجرايي شدن آن ساده نيست و زمان لازم دارد تا پايدار بماند.

وي نحوه انتخاب مسوولان درسطوح مختلف از جمله استانداري‌ها و سفارت‌ها و ادارات كل را از اين جمله عنوان كرد و گفت: بر مبناي اين تئوري افرادي كه متصدي اين پست‌ها مي‌شوند نبايد تندرو باشند، لازم است تجربه داشته باشند تا با استفاده از آن قوانين و سياست‌ها و برنامه‌ها را به خوبي اجرا كنند، مردم گرا باشند و مردم را بپذيرند و به سمت مردم حركت كنند.

 بانك در پاسخ به اين سوال كه در سال‌هاي اخير برداشت متفاوتي از مردم‌گرايي ارائه و نشان داده شده، ديدگاه رييس‌جمهوري منتخب راتشريح كرد و گفت: يك برداشت از مردمي بودن درآمد كم و خاكي بودن است كه ديدگاهي تقليل‌گرايانه است ولي براي ما مهم اين است كه يك مسوول بتواند مسائل و اهداف و نيازهاي مردم را به خوبي بفهمد و براي تحقق آنها كار كند.

به گفته وي «اجراي ديدگاه‌هاي كلي دولت» اصلي نخست براي اداره كشور است كه مسوولان در رده‌هاي مختلف بايد از آن تبعيت كنند و از مهم‌ترين آنها دخالت ندادن مسائل شخصي و گروهي در مملكت داري است.

 ستادهاي فرعي كارهاي باقي مانده را انجام مي‌دهند

رييس كميته استان‌هاي ستاد انتخاباتي روحاني خاطرنشان كرد: پس از انتخابات، ادامه كار ستادهايمان در سراسر كشور را محدود كرده‌ايم و آنها فقط برخي كارهاي جزيي باقي مانده از گذشته را انجام مي‌دهند.

وي تاكيد كرد: انتخاب مسوولان در پست‌هاي مختلف سازوكارخود را دارد كه بر اساس آن عمل مي‌شود و هيچ ارتباطي با ستاد‌هاي فرعي دكتر روحاني ندارد.
منبع : روزنامه اعتماد
نظرات بینندگان