arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۲

حاج‌رضایی: خوشحالم پدر، پسر را به خاک نسپرد!/ بیایید با واقع‌بینی از جام‌جهانی لذت ببریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یکی از کارشناسان فوتبال ایران معقتد است، نباید انتظار داشت تیم ملی در جام‌جهانی برزیل به مرحله بعدی صعود کند. به گفته حاج‌رضایی همین که تیم ملی شجاعانه بازی کند، کافی بوده و بهتر است سطح توقعات مردم واقعی باشد تا همه از این رقابت‌ها لذت ببریم.

امیر حاج‌رضایی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به بیان دیدگاه‌هایش درباره برنامه آینده تیم ملی فوتبال ایران تا جام‌جهانی و نکات مهم مدنظرش در راه آماده‌سازی تیم ملی پرداخت.

امیدوارم با تغییرات سیاسی و صعود به جام‌جهانی نگاه‌های خارجی هم تغییر کند

حاج‌رضایی درباره حریفان تدارکاتی مناسب برای تیم ملی گفت: در سال‌های گذشته انتخاب حریفان تدارکاتی خوب از عهده فدراسیون‌ها خارج شده بود و به مسایلی دیگری از جمله مسایل سیاسی ربط داشت. حتی بازی‌های ما با تیم‌های بزرگی چون برزیل و روسیه هم در امارات برگزار می‌شد. اگر چه در برخی جوانب منتقد فدراسیون بودیم اما در اینجا باید دفاع کنیم، چون آنها مقصر نبودند بلکه تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه‌ای علیه ما صورت گرفت.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تغییر در وضع فعلی افزود: اکنون امیدوارم با تغییرات سیاسی و همچنین صعود تیم ملی به جام‌جهانی، شرایط و موازنه‌ها برای ما به طور نسبی تغییر کرده باشد اما آن‌چه باید تدارک دیده شود، قطعا در برنامه‌های کی‌روش وجود دارد، چون او تاکنون سه تیم را به جام‌جهانی برده و تجربه بین‌المللی بالایی دارد. از طرفی با وضع فوتبال و فدراسیون ما هم آشناست و می‌داند باید برنامه‌ای بدهد که توان اجرای آن هم وجود داشته باشد.

نمی‌توان گفت چه تعداد بازی تدارکاتی معتبر نیاز داریم

این کارشناس فوتبال در بحث حمایت‌ها از تیم ملی اظهار کرد: اجرای برنامه‌های تیم ملی به تنهایی از عهده فدراسیون هم برنمی‌آید و نهادهای دیگر هم باید کمک کنند. اگر مسایل مالی حل و منابع آن تامین شود، می‌توان امید زیادی داشت. فیفا قبلا یک میلیون دلار کمک بلاعوض به تیم‌های صعودکننده داشت که اگر همان مبلغ یا بیشتر از آن را به ایران بدهد، می‌تواند در راه‌ آماده‌سازی تیم ملی کمک کند. با این حال باید عزم ملی پشت تیم باشد و دولت هم حمایت کند که تیم ملی بتواند به بهترین نحو خودش را آماده کند. بحث فنی را هم به طور کامل به کی‌روش بسپاریم که با موفقیتی که اکنون به دست آورده، جایگاه محکم‌تری در راس کادرفنی تیم ملی ایران دارد.

وی با بیان اینکه مشخص نیست چه تعداد بازی تدارکاتی معتبر برای تیم ملی لازم است، ادامه داد: روی تعداد بازی‌های تدارکاتی نظری ندارم، چون نمی‌تواند ملاک درستی برای آماده کردن تیم ملی باشد. فعلا که ملی‌پوشان استراحت می‌کنند و بعد از آن امیدواریم همچون فصل گذشته سازمان لیگ برنامه‌ریزی خوب و درستی را در جهت حمایت از تیم ملی داشته باشد. نباید فراموش کنیم برنامه‌ریزی مسابقات با تدوین تقویم آن فرق می‌کند و بهتر است در راستای اهداف کی‌روش برای تیم ملی باشد.

امسال همه می‌خواهند خودشان را به کی‌روش نشان دهند

حاج‌رضایی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی برگزاری لیگ امسال در جهت آماده‌تر کردن تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی هم اظهار کرد: در وضع فعلی با توجه به 16 تیمی شدن لیگ امسال می‌توانیم رقابتی منظم و پویا داشته باشیم. بنابراین تا زمانی که برنامه سازمان

لیگ برای مسابقات منتشر نشود، نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت. می‌توانیم با همکاری مشترک باشگاه‌ها و تیم ملی، مسابقات داخلی را در زمان‌ مقرر آغاز و به پایان برسانیم و در عین حال درخواست سرمربی تیم ملی برای تعدد بازی‌های تدارکاتی را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به افزایش روحیه و انگیزه بازیکنان برای نشان دادن خودشان به کی‌روش تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که امسال می‌توانیم لیگ پویایی نسبت به گذشته داشته باشیم، بالا رفتن انگیزه بازیکنان است. آنها قطعا تلاش مضاعفی می‌کنند تا در لیست تیم ملی قرار گیرند. هر کسی می‌خواهد شانس حضورش در جام‌جهانی را امتحان کند، چون حضور در این رقابت‌ها می‌تواند اوج عملکرد یک بازیکن باشد. بازی کردن در جام‌جهانی یک برند برای هر بازیکنی است و همه در لیگ ما تلاش می‌کنند در لیست نهایی کی‌روش قرار بگیرند.

نیازی به تقویت کادرفنی در جام جهانی نیست

این کارشناس در پاسخ به اینکه آیا کادر فنی تیم ملی برای جام‌جهانی نیاز به تقویت دارد، به ایسنا گفت: در کادرفنی تیم ملی علاوه بر کی‌روش دو مربی خارجی دیگر یعنی سیموئز و گاسپار هم حضور دارند. در کنار آنها مربی جوان و تحصیلکرده‌ای چون امید نمازی و چند جوان دیگر از جمله مارکار آقاجانیان و علیرضا منصوریان هم هستند. شاید حضور برخی چهره‌های شاخص در کادرفنی تیم ملی مفید باشد اما این سرمربی تیم است که باید از کادرش رضایت داشته باشد. بنده زمانی پیشنهاد حضور حسین فرکی را در کادرفنی تیم ملی دادم چون او تنها ایرانی بود که هم به عنوان بازیکن و هم مربی سابقه حضور در جام‌جهانی را دارد و از مربیان فهیم و توانمند ماست اما الان معتقدم اگر کی‌روش خواسته با این کادر ادامه دهد و نتیجه هم گرفته، پس قطعا بهتر است همین رویه را در پیش گیرد.

این مربیان به خوبی توانستند تیم ملی را بازسازی کنند

مربی سابق تیم ملی فوتبال ادامه داد: فراموش نکنیم اعضای این کادر در شرایط بحرانی کنار کی‌روش ماندند و با حوصله و صبوری بعد از نتایج بد مقابل لبنان و ازبکستان، تیم را بازسازی کردند. آنها موفق شدند و الان هم می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند. بنده چون سابقه حضور روی نیمکت تیم ملی را دارم بر این موضوع تاکید می‌کنم که به هیچ وجه نباید در کار و برنامه‌های سرمربی تیم ملی مداخله کنیم و برای حریم او حرمت قائل باشیم.

کسی عملکرد شجاعانه تیم ملی مقابل یاران فیگو و رونالدو را ندید!

حاج‌رضایی در پاسخ به این‌که آیا می‌توان انتظار داشت، تیم ملی در یک‌سال باقیمانده تا جام‌جهانی به گونه‌ای برای حضور در بازی‌ها آماده شود که زنگ‌ تفریح تیم‌های قدرتمند نباشد، به ایسنا گفت: در دو بخش به این موضوع نگاه می‌کنم. اول اینکه تیم ملی در بازی‌های اخیر شجاعانه و جوانمردانه بازی کرد و موفق هم بود اما جامعه نباید تلقی کند با این وضع قطعا باید در جام‌جهانی به مرحله حذفی صعود کنیم. همه می‌دانیم تیم ملی به دلایل زیادی دارای مشکلاتی است. یادم هست پیش از جام جهانی 2006 آلمان توقعات از تیم ملی آنقدر بالا رفت که همه منتظر بودند، پرتغال را هم ببریم؛ در حالی که عملکرد شجاعانه و درگیرانه ملی‌پوشان در بازی مقابل تیم ستاره‌هایی چون لوییز فیگو، کریس رونالدو، دکو و ... نادیده گرفته شد!

رسانه‌ها نگذارند توقعات از تیم ملی بالا رود

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در واقعی کردن انتظارها از تیم ملی افزود: این وظیفه رسانه‌هاست که واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کنند و نگذارند سطح توقعات عمومی از تیم ملی بالا برود. مردم باید با واقعیات تیم ملی روبه‌رو بوده و سطح انتظارشان از حضور در جام‌جهانی 2014 برزیل واقعی باشد. اگر غیر از این باشد لذتی از دیدن جام‌جهانی نمی‌بریم. باید تمام واقعیت‌ها را بپذیریم. اکنون مشکلات بیرونی فراوانی علیه ما وجود دارد. تصمیمات ظالمانه‌ای در برخی مجامع بین‌المللی علیه ما گرفته شده و متاسفانه در ورزش که باید به دور از فضای سیاسی باشد، دیدگاه‌های آلوده سیاسی به آن ضربه می‌زند. جامعه رسانه‌ای ما اکنون وظیفه مهمی در تبیین درست وضع موجود به ویژه برای تیم ملی و اندازه کردن سطح توقعات دارد و نباید اجازه دهد غرور و احساسات روی موفقیتی که به دست آوردیم، موج‌سواری کند. همین که انتظار بازی شجاعانه و غیرتمندانه‌ای از ملی‌پوشان‌مان داشته باشیم، کافی است.

کی‌روش تحلیل درستی از بازی با کره‌جنوبی داشت

مربی اسبق تیم ملی با بیان این‌که واقع‌گرایی در متن عملکرد تیم ملی هم وجود دارد، خاطرنشان کرد: مقابل کره‌جنوبی تاکتیک نتیجه‌گرایی داشتیم؛ چون سرمربی تیم تحلیل درستی از شرایط آن مسابقه داشت. کی‌روش توپ را به حریف داد و زمین را برداشت. دفاع لایه‌لایه ما منتظر استفاده از ضدحملات تاکتیکی بود که جلوی قطر و کره‌جنوبی داشتیم و نتیجه هم گرفتیم، حالا هر که هر چه می‌خواهد بگوید چون با بازی احساسی و نمایشی احتمالا حذف می‌شدیم و موفقیت فعلی به دست‌مان نمی‌آمد. از یک رویداد باید توقع و تحلیل درستی داشت.

تیمی که در جام‌جهانی حذف شود اما درس بگیرد، بازنده نیست

حاج‌رضایی در بخش دوم توضیحاتش در این بخش اظهار کرد: می‌خواهم بگویم بالاخره 16 تیم از 32 تیم حاضر در جام‌جهانی بعد از مرحله گروهی حذف می‌شوند. 32 تیمی که خود از میان دویست و چند کشور جهان به این رقابت‌ها راه پیدا کرده‌اند. هیچ کدام از آن 16 تیم لقب بازنده نمی‌گیرند؛ مگر این‌که درسی از حضورشان در جام‌جهانی نگرفته باشند. جام‌جهانی بزرگترین نمایشگاه چهار ساله فوتبال در دنیاست که فقط 32 تیم می‌توانند از تمام قابلیت‌های آن به نفع خودشان استفاده کنند.

فدراسیون گروهی از متخصصان واقعی را به برزیل بفرستد

وی به فدراسیون پیشنهاد داد گروهی از از متخصصان را برای تحلیل و تعیین استراتژی آینده فوتبال ایران را به برزیل بفرستد: "معتقدم اگر منابع مالی فراهم شود، فدراسیون می‌تواند گروه کاری متشکل از متخصصان واقعی فوتبال ایران به جام‌جهانی 2014 برزیل اعزام کند تا ضمن تحلیل وضع تیم ملی در آن رقابت‌ها بتوانند با دیدن و تحلیل شرایط فوتبال در نقاط مختلف دنیا، برای آینده فوتبال ایران در ابعاد اقتصادی، سازماندهی، تشکیلاتی، فنی و ... برنامه‌ریزی چهارساله کنند. این گروه باید متشکل از متخصصان، افراد باسواد و باتجربه در حوزه‌های مختلف باشد نه آن‌که براساس روابط عده‌ای به آن راه پیدا کنند؛ گروهی که سرانجام اطلاعات جمع‌بندی شده‌شان را در اختیار فدراسیون و فوتبال ایران قرار دهند. آن موقع هست که برنده جام‌جهانی هستیم و درس‌هایی گرفتیم که می‌توانیم آن را در فوتبال‌مان اجرایی کنیم.

با این سن و سال قلبم زیر پای نکونام بود!

حاج‌رضایی در پایان فضای دراماتیکی از بازی با کره‌جنوبی و جشن صعود به جام‌جهانی ترسیم کرد: از زمانی که تیم ملی با کره‌جنوبی بازی می‌کرد، قلبم زیر پای نکونام بود. واقعیت این است که دقایق پایانی آن بازی برایم خیلی سخت می‌گذشت و به خاطر شرایط سنی و جسمانی که دارم، این سختی بیشتر می‌شد و نوعی ریسک بود. خوشحالم که ارزشش را داشت و به جام‌جهانی راه یافتیم. روز پرشکوهی برای همه ما بود.

خوشحالم شاهد خاکسپاری نمادین تیم ملی به دست پدران نبودم!

این کارشناس باتجربه این طور ادامه داد: پاسخ اندیشه، اندیشه است، بی‌ادبی نیست! در مکالمه معروف انیشتین و فروید درباره جنگ و صلح، انیشتین خیلی ساده به فروید می‌گوید چرا جنگ؟ در صلح پسران، پدران را به خاک می‌سپارند اما در جنگ پدران، خاکسپاری پسران‌شان را انجام می‌دهند! خیلی سخت است پدری بخواهد پسرش را به خاک بسپارد! حیف بود ما شاهد خاکسپاری نمادین تیم ملی می‌شدیم! خوشحالم امروز این اتفاق نیفتاد.

نظرات بینندگان