arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۲

غضنفری: دولت نهم و دهم اجازه نداد شرایط سخت به ملت ایران منتقل شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: دولت نهم و دهم اجازه نداد شرایط سخت به ملت ایران منتقل شود.

به گزارش مهر، مهدی غضنفری ظهر پنج شنبه در مراسم افتتاح کارخانه فولاد پاسارگاد با اشاره به اینکه وضعیت اسفند ماه سال 90 و بهار 91 تقابل لشکر سفید و لشگر سیاه بود یادآور شد: اتفاقات اسفندماه سال 90 و بهار 91 احتیاج به یک تحلیل با نگاه تبینی دارد چرا که طی آن مدت لشگر سفید که به دنبال آبادانی و پیشرفت بود مقابل خود لشگر سیاهی را می دید که رفتارهای بد آنها طی این مدت به اوج رسیده بود.

وزیر صنعت و معدن و تجارت افزود: دولت نهم و دهم حجم عظیمی از پروژه ها را آغاز می کرد و تمام کشور را به یک کارگاه سازندگی تبدیل کرد تا با فروش نفت نیز بحث هزینه ها را پی گیری کند.

غضنفری افزود: از طرفی دشمن بحث تحریم بانکها را مطرح کرد  اما موفقیت حاصل نشد بنابر این به سمت بانک مرکزی و تحریم نفت تغییر مسیر داد.

وی اظهار داشت: فروش نفت طی این مدت کاهش داشت و در کنار آن وضعیت اعتباری پروژه ها نیز با مشکل مواجه شد. واردات کشور دچار کاستی و ما مجبور شدیم از روشهای دیگر مباحث صادرات و وارادات را انجام دهیم.

وزیر صنعت و معدن و تجارت ادامه داد: در همین گیرودار عده ای نادان بحث تخلف 3000 میلیاردی را در بوق و کرنا کردند و این حرکت آنان باعث شد که همین هزینه های قطره چکانی نیز با مشکل مواجه شود.

غضنفری افزود: درآمد نفت در اقتصاد ما 2 کار را انجام می دهد که شامل تبدیل شدن دلار به ریال و ریزش به خزانه و بحث دیگر نیز واردات کالا و تاسیسات است که زمانی که تحریم ها افزایش داشت این گونه مشکلات نیز بیشتر شد.

غضنفری با بیان اینکه در بهار سال 91 بیشترین مشکلات را شاهد بودیم تاکید کرد: تمام تلاشهای دولت این بود که مشکلات به مردم کشیده نشود و خوشبختانه در این مسیر نیز موفق بوده است.

پیشرفتهای چشم گیر کشور در دولت نهم و دهم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفتهای کشور طی دولت نهم و دهم یادآور شد: در بحث سرمایه گذاری از سال 57 تا سال 84 ، 21 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده بود در حالی که از سال 84 تا 91 رقم سرمایه گذاری در کشور 115 هزار میلیارد تومان بود در حال حاضر نیز 130 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بر روی زمین قرار دارد.

وی افزود: از سال 57 تا سال 84 پروانه های بهره برداری در کشور 55 هزار عداد بود در حالی که از سال 84 تا 91 پروانه های بهره برداری صادر شده در کشور 55 هزار عداد است.

وی با اشاره به وضعیت صادرات غیر نفتی گفت: وضعیت صادارت غیر نفتی کشور از سال 57 تا 84 حدود 65 میلیارد دلار بود در حالیکه از سال 84 تا 91 صادرات غیر نفتی کشور به 171 میلیارد دلار رسید.

غضنفری با اشاره به وضعیت فولاد نیز گفت: در حال حاضر ظرفیت فولاد در کشور ما 21 میلیون تن است.

وی با اشاره به وضعیت فولاد در کشور گفت: طبق برنامه پنجم تولید فولاد در کشور باید به 55 میلیون تن برسد که در حال حاضر ظرفیت ساخته شده فولاد در کشور 21 میلیون تن است و تا پایان فعالیت دولت دهم به 24 تن خواهد رسید، اما سرمایه گذاری انجام شده بر روی فولاد در کشور 30 میلیون تن است که تا چند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و با اکتساب وضعیت موجود تا پایان برنامه پنجم تولید فولاد در کشور به 55 میلیون تن خواهد رسید.
نظرات بینندگان