arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۲

جان کري به ديپلماسي رفت و برگشت سرعت بخشيده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز در گزارشی از بیت المقدس به قلم لزلی راگتون نوشت :
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه با امید به متقاعد کردن فلسطینیان به ازسرگیری مذاکرات مستقیم صلح با اسرائیل که بر سر شهرک سازی های اسرائیلی ها در کرانه باختری رود اردن با بن بست روبرو است ، دیپلماسی رفت و برگشت خاورمیانه خود را سرعت بخشید.
کری پس از دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اردن ، عازم بیت المقدس شد تا عصر امروز با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کند . دیدار کری و نتانیاهو ابتدا قرار بود روز شنبه انجام شود .
طی چند روز گذشته این دومین بار است که کری با نتانیاهو مذاکره می کند و این نشان دهنده شدت گرفتن تلاش های این دیپلمات بلندپایه آمریکایی برای پایان دادن به بن بست موجود بر سر راه مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان است.
کری در دیدار خود با عباس با اشاره به مذاکرات پنجشنبه شب خود با نتانیاهو گفت :« ما نشستی خوب و طولانی داشتیم . ما در تلاش برای بازگشت به مذاکرات هستیم.»
مذاکرات مستقیم اسرائیل و فلسطینیان اواخر سال 2010 بر سر مسئله شهرک سازی اسرائیل با بن بست روبرو شد .
فلسطینیان مدتهاست خواستار توقف کامل فعالیت های شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس پیش از بازگشت به مذاکرات صلح با اسرائیل هستند .
فلسطینیان فعالیت های شهرک سازی اسرائیل را مهم ترین عامل بن بست بر سر راه مذاکرات صلح مستقیم بین دو طرف می دانند و تاکید دارند تا زمانی که اسرائیل به گسترش این شهرک ها ادامه می دهد نمی توانند به مذاکرات با اسرائیل درباره حل مناقشه مرزی بین دو طرف و تشکیل یک کشور فلسطینی در آینده بازگردند .
نخست وزیر اسرائیل سال 2010 تحت فشار شدید آمریکا موافقت کرد فعالیت های شهرک سازی خود را به طور موقت به حال تعلیق درآورد تا از این طریق به ازسرگیری مذاکرات صلح بین دو طرف کمک کند اما اسرائیل پس از پایان یافتن این توقف موقت شهرک سازی بلافاصله فعالیت هایش را در این زمینه ازسر گرفت و به درخواست های واشنگتن برای تمدید این توقف موقت توجهی نکرد .
عباس تاکید کرده است اکثر قدرت های جهان شهرک سازی اسرائیل را در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس غیرقانونی می دانند و این فعالیت ها باید متوقف شود تا زمینه برای ازسرگیری مذاکرات بین دو طرف فراهم شود .
این در حالی است که اسرائیل خواستار آن است که بر اساس هر گونه موافقتنامه صلح در آینده با فلسطینیان ، بخشی از این شهرک ها را برای خود حفظ کند . اسرائیل همچنین درخواست های عباس را برای ازسرگیری مذاکرات صلح رد و آن را تعیین پیش شرط برای مذاکرات نامیده است .
مقامات فلسطینی و آمریکایی هنوز در مورد نتایج نشست عباس و کری اظهار نظر نکرده اند . زیو الکین معاون وزیر امور خارجه اسرائیل مسئولیت صلح بین اسرائیل و فلسطین را بر دوش عباس انداخت .
وی در مصاحبه با رادیو اسرائیل در پاسخ به این پرسش که آیا این سفر کری که پنجمین سفر او به خاورمیانه از زمان به عهده گرفتن سمت وزارت امور خارجه آمریکا به شمار می رود می تواند پیشرفتی در بر داشته باشد، افزود تنها کسی که پاسخ این پرسش را می داند نه کری است و نه نتانیاهو بلکه عباس است .
الکین پیشتر نیز با انتقاد از فلسطینیان گفته بود به رغم تلاش های آمریکا و اسرائیل برای احیای مذاکرات صلح به بن بست رسیده خاورمیانه ، آنها ( فلسطینی ها ) تمایلی به مذاکره برای دستیابی به صلح ندارند .
وی تصریح کرد فلسطینیان به جای تلاش برای احیای مذاکرات صلح با اسرائیل صرفا راهبرد به رسمیت شناخته شدن در سطح بین المللی را دنبال می کنند .
الکین گفت :« اسرائیل آماده و مایل است هر لحظه ، مذاکرات صلح مستقیم را ازسر بگیرد . این مذاکرات می تواند امروز ، فردا ، در بیت المقدس ، در رام الله ، در رم یا هر نقطه دیگر جهان آغاز شود . »
کری جزئیات کمی از برنامه خود را برای متقاعد کردن دو طرف برای نشستن بر سر یک میز فاش کرده اما اعلام کرده است اگر می دانست که این سفر نمی تواند نتیجه ای داشته باشد هرگز به منطقه باز نمی گشت.
جان کری روز چهارشنبه با بیان اینکه اطمینان دارد رهبران اسرائیل و فلسطین هر دو خواستار صلح هستند ، پیشرفت هر چه سریعتر در روند احیای مذاکرات بین دو طرف را خواستار شد.

نظرات بینندگان