arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۲

جرج بوش: من برنامه تجسس سازمان امنيت ملي آمريکا را راه اندازي کردم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا در گفتگوی اختصاصی با شبکه سی ان ان گفت من برنامه تجسس سازمان امنیت ملی آمریکا را به منظور حفاظت از کشور راه اندازی کردم و اوباما نیز آن را ادامه داد.

به گزارش انتخاب به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، جرج بوش و همسرش لورا بوش در سفری انسان‌دوستانه به زامبیا رفته‌اند تا کلینیکی را برای درمان سرطان‌های زنان در این کشور افتتاح کنند.

رابین کورناو، خبرنگار این شبکه، با جرج بوش و همسرش در زامبیا گفتگوکرد. در بخشی از این گفتگوی اختصاصی خبرنگار از جرج بوش پرسید، نلسون ماندلا که اکنون در بیمارستان به سر می برد، سال‌ها قبل از شما علناً درباره جنگ عراق انتقاد کرده بود؛ نظر شما در این باره چیست؟ بوش با نیشخندی پاسخ داد، او (ماندلا) تنها کسی نبود که به من انتقاد داشت. من صرفاً به خاطر اینکه ماندلا با من در رابطه با موضوعی خاص اختلاف نظر داشت، به وی با نگاه دیگری نمی نگرم.

کورناو سپس جویای واکنش بوش به نشت اطلاعات سری آمریکا توسط ادوارد اسنودن شد و از
 او پرسید، آیا به نظر شما اسنودن خائن به وطن است؟ بوش جواب داد، او به کشور صدمه زده است. دولت اوباما با این مسئله برخورد خواهد کرد. خبرنگار افزود، آیا به نظر شما امکان دارد یک مرد (به تنهایی) بتواند به امنیت یک کشور حقیقتاً صدمه بزند؟ بوش تکرار کرد: به نظر من او به امنیت کشور لطمه زده است.

بوش سپس در رابطه با برنامه تجسس سازمان امنیت ملی آمریکا که شامل جمع‌آوری اطلاعات گسترده درباره فعالیت‌های اینترنتی و مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی است گفت: «من» این برنامه را برای محافظت از کشور راه اندازی کردم، و یقیناً آزادی‌های مدنی در این برنامه، تضمین شده است.

بوش افزود، به نظر من باید میان امنیت ملی و حفظ حریم خصوصیِ افراد، توازن وجود داشته باشد و چنانکه رئیس جمهور (اوباما) توضیح داد، توازنِ مناسب میان این دو جنبه وجود دارد.
خبرنگار پرسید، این که شما از دولت اوباما انتقاد نمی‌کنید، حقیقتاً روشی است که شخصاً برای خود برگزیده‌اید؟ بوش پاسخ داد، به نظر من این کار (انتقادِ من از دولت اوباما) هیچ فایده‌ای ندارد. این امر (ریاست جمهوری آمریکا) به خودی خود، کاری بسیار دشوار است. او (اوباما) مسائل و مشکلات زیادی در دستور کار خود دارد و رؤسای جمهور سابق نباید کار رئیس جمهور را از آنچه که هست، سخت‌تر کنند.

خبرنگار پرسید هم اکنون در نظرسنجی‌های آمریکا، محبوبیت شما بالاتر آمده است. بوش بلافاصله پاسخ داد، من هیچ اهمیتی نمی دهم. خبرنگار پرسید این که مردم (آمریکا) شما را محبوب یا غیرمحبوب بدانند، برای شما هیچ تفاوتی نمی‌کند؟ بوش با قاطعیت گفت، تنها زمانی که من به این مسئله اهمیت می‌دادم، در روز برگزاری انتخابات (و اخذ آراء مردم) بود.

بوش که گویی به شگفت‌زدگیِ خبرنگار از نحوه پاسخ دادنش به این سؤال پی‌برده بود، گفت اجازه دهید من با عبارات دیگری به سؤال شما پاسخ دهم: من از شما تشکر می‌کنم که این مسئله (افزایش محبوبیت من نزد مردم آمریکا) را مطرح کردید.

خبرنگار افزود، پس شما از این که مردم احتمالاً به شما با نگاه دیگری می‌نگرند خوشتان می‌آید. بوش پاسخ داد سرانجام، تاریخ درباره تصمیماتی که من گرفته‌ام قضاوت خواهد کرد. احتمالاً در آن زمان من دیگر زنده نخواهم بود، زیرا مدت‌ مدیدی طول خواهد کشید تا مورخانِ بی‌طرف به صحنه بیایند.

بوش در خاتمه افزود، من اصولاً در رابطه با کارهایی که کرده‌ام احساس راحتی می‌کنم (نگران عملکرد خود نیستم)، زیرا می‌دانم آن کارها را با چه نیتی‌ (نیت‌ خوب) انجام داده‌ام.

نظرات بینندگان