arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۱۱ تير ۱۳۹۲

پاسخ به اعتراضات مقابل وزارت ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليتهاي هنري با بيان اينكه تنها تفاوت آزمون مهارتي امسال هماهنگي در برگزاري است گفت: اين آزمون از نظر محتوايي و نحوه برگزاري هيچ تغييري نكرده و با اين هماهنگي تنها دست سودجويان احتمالي در اين زمينه كوتاه مي شود.

به گزارش روابط عمومي معاونت هنري وزات فرهنگ و ارشاد اسلامي، رمضانعلي حيدري خليلي با اشاره به اينكه امسال فرصتي ايجاد شد تا آزمون آموزشهاي مهارتي به شكل جدي تر و بر مبناي استاندارد برگزار شود افزود: تمامي جزئيات نحوه برگزاري آزمون با توافق نماينده موسسه هاي مجري مهارت فرهنگ و هنر است.

اين مقام مسوول با اشاره به اينكه آموزش پايه اي هنر در 39 هنرستان هنرهاي زيبا با تعامل دفتر فني و حرفه اي آموزش و پرورش در دفتر آموزش وزارت ارشاد پيگيري مي شود اظهار داشت: همچنين آموزشهاي آزاد هنري بر اساس مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي از طريق دو هزار و 870 آموزشگاه آزاد هنري با مجوز وزارت ارشاد ارايه مي شود.

حيدري گفت: در سال 71 بر اساس مصوبه هيات دولت آموزش مهارتي فرهنگي و هنري كاردانش توسط آموزش و پرورش با تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان دستگاه تخصصي پيش بيني شد تا نيازهاي آموزشي و شغلي فعالان عرصه فرهنگ و هنر تامين شود.

وي ادامه داد: اين دوره ها بر اساس 77 استاندارد در قالب 35 رشته برگزار مي شود و وزارت ارشاد مسئوليت برگزاري اين آموزشها را بر اساس استانداردهاي مهارتي مصوب آموزش و پرورش دارد.

به گفته مدير كل دفتر آموزش و توسعه فعاليتهاي هنري، ‌بنا بر نتايج آزمون گرفته شده از داوطلبان كه به تفكيك هر استاندارد اعلام مي شود و برابر آموزش دوره هاي عمومي كه در رشته مورد نظر دريافت مي كنند مدرك زيرشاخه كاردانش براي فرد توسط آموزش وپرورش صادر مي شود.

وي با بيان اينكه برگزاري آزمون مهارتي بر عهده وزارت ارشاد و تاييد نتايج آزمون و صدور مدرك بر عهده وزارت آموزش و پرورش است افزود: 22هزار و 984 نفر در 23 استان كشور براي 59 استاندارد 21 رشته فرهنگ و هنر در اين دوره از آزمون آموزشهاي مهارتي شركت كرده اند.

حيدري خليلي با تاكيد بر اينكه مخاطب اصلي دوره هاي مهارتي فعالان عرصه فرهنگ و مراكز توليد و عرضه هنر هستند گفت: در حال حاضر حدود 95 درصد داوطلبان، شاغل در اين عرصه نيستند كه بر اساس برنامه ريزي به تدريج در دوره هاي بعد، دوره هاي آموزشي تنها بر اساس نيازهاي آموزشي شاغلان اين عرصه در هر استان برگزار مي شود.

به گفته وي، موسسه هاي مجري آموزشهاي مهارتي فرهنگ و هنر بر اساس مطالعات وزارت ارشاد از بين آموزشگاههايي كه تا به حال از ارشاد مجوز دريافت كرده اند و همچنين از بين تمامي موسسه هاي فرهنگي و هنري چندمنظوره و تك منظوره به تشخيص مدير كل استانها و بر اساس دستورالعملهاي موجود مجوز مي گيرند كه اين مجوز تنها براي يك دوره معتبر است و براي دوره هاي بعدي بايد دوباره بررسي شوند.

وي اظهار داشت: 77 استاندارد و سرفصل آموزش براي اين دوره هاي مهارتي فرهنگي و هنري به تصويب وزارت آموزش و پرورش رسيده و دوره ها بر اساس اين استانداردها برگزار و افراد در قالب اين استانداردها مهارتهاي لازم را كسب مي كنند.

مدير كل دفتر آموزش و توسعه فعاليتهاي هنري تاكيد كرد: بايد تاليف كتب آموزشي اين دوره هاي آموزشي به عنوان يك تكليف حاكميتي توسط دولت انجام شود چرا كه در غير اين صورت قابل قبول نبوده و امكان آسيب در اين زمينه وجود دارد.

وي در ارتباط با اعتراض برخي شركت كنندگان به منابع آزمون مهارتي گفت: تاكنون 29 كتاب آموزشي براي اين دوره ها توسط سه ناشر خصوصي در شهرهاي بابل، تهران و اصفهان تاليف و منتشر شده ولي تنها سرفصلها و استانداردهاي مصوب وزارت آموزش و پرورش مبناي برگزاري دوره هاي آموزشي و نيز طراحي سوال و برگزاري آزمونهاي نظري و عملي است.

به گفته حيدري خليلي، سوالات پيشنهادي استانها و مراكز مجري دريافت و در بانك سوالات گروه آزمون دفتر آموزش نگهداري مي شود و تنها مبناي طراحي و انتخاب سوال، سرفصل ها و استانداردهاي مصوب آموزش و پرورش است.

وي با اشاره به اينكه 25 درصد نمره نهايي داوطلبان بر اساس نظر مربي مراكز مجري به عنوان نمره آزمون ميان ترم است افزود: 75 درصد بقيه نمره بر اساس آزمون نهايي است و فرد با تنها كسب 5 نمره مي تواند در آزمون قبول شود كه شرايط سختي نيست و براي خدشه دار نشدن اصالت اين دوره ها از اين حداقلها نبايد كوتاه آمد.

مديركل دفتر آموزش و توسعه فعاليتهاي هنري در ارتباط با اعتراض برخي داوطلبان در اين آزمون مبني بر تغيير زمان برگزاري و تجميع آزمون 42 واحد درسي در يك روز تصريح كرد: تنها تفاوت آزمون امسال با دوره هاي قبل در اين است كه به صورت هماهنگ برگزار مي شود.

وي توضيح داد: طبق روال هر سال طراحي دفترچه آزمونها به گونه‌اي است كه به تفكيك هر استاندارد طراحي سوال انجام شده و در صورت پاسخگويي به هر استاندارد نتايج در آن بخش ارزيابي مي شود و اجباري براي اينكه داوطلب به همه استانداردها پاسخ دهد وجود ندارد.

حيدري خليلي ادامه داد: داوطلبان برحسب آمادگي خود مي توانند به سوالات آزمون در هر استاندارد پاسخ داده و گواهي تاييد صلاحيت در آن استاندارد را كسب كنند و در دوره هاي بعد در آزمون ساير استانداردها شركت كنند.

وي با اشاره به پيش بيني كد 18 رقمي امنيتي براي صدور گواهينامه ها به منظور صيانت از اصالت گواهي هاي صادره گفت: دو نشست وي‍ژه با موسسه هاي مجري دوره هاي مهارتي برگزار شده كه در جلسه اول خردادماه جاري 5 نماينده اين موسسه ها و در نشست تيرماه 30 نماينده ديدگاهها و نظرات خود را ارايه كردند.

وي اظهار داشت: در نشست اول خردادماه، نمايندگان موسسه ها به اتفاق از برگزاري آزمون جامع اين دوره به صورت هماهنگ حمايت كردند.

اين مسوول در ارتباط با نحوه تعيين محل برگزاري آزمون دوره هاي مهارتي گفت: انتخاب محل برگزاري آزمون حسب شرايط جغرافيايي و منطقه اي و تعداد داوطلب از اختيارات مدير كل استان است به نحوي كه برخي از استانها تا هشت مركز را به عنوان محل برگزاري آزمون انتخاب كرده اند.

نظرات بینندگان