arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۲

معدن و صنعت در دولت دهم قربانی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :   الله وردی دهقانی با بیان اینکه استراتژی حاکم بر دولت فعلی حاکی از برتری بخش تجارت و بازرگانی بر بخش صنعت دارد، تصریح کرد: ادغام دو وزارت خانه بازرگانی و صنایع ومعادن وقت در نهایت به ضرر صنعت تمام شد.

به گزارش خانه ملت؛ نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  در واردات همیشه سود های کلان نهفته است دلالان انحصاربازار  را به دست گرفتندو از تولید حمایت های لازم صورت نگرفت،افزود: صنعت کشور در حال احتضار است ودر این چند سال شاهد رونق این بخش نبوده ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نخستین وزیر وزارتخانه ادغام شده صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نمی توانیم برای بررسی عملکرد یک وزیر به صورت بخشی نگاه کنیم و تصور کنیم تصمیم گیر صنعت فقط دولت است.

وی گفت: تصمیم هایی که در عرصه های مختلف اقتصادی رخ می دهد را نمی توان به گردن وزیر صنعت انداخت؛ به عنوان مثال  آسیب اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به تبع عدم اختصاص سهم تولید از محل درآمدهای این قانون به بخش تولید، به شخص وزیر برنمی گردد.

دهقانی همچنین با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز به وزیر صنعت نیز ارتباطی ندارد، افزود: این اتفاقات و یکسری از اشکلاتی که در دوره مدیریت غضنفری رخ داد مزید بر علت شد تا تولید زمین گیر شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: امیدواریم دولت آینده برای این وزاتخانه یک فرد صنعتی در نظر بگیرد تا تولید را در اولویت خود در این وزارتخانه قرار دهد.

۸۰ درصد معادن شناسایی نشده است

وی در ادامه با بیان اینکه بخش معدن نیزفراموش شده است، تصریح کرد: به جرات می توان گفت متاسفانه در اکتشافات در خوشبینانه ترین حالت ۲۰درصد از معادن کشور شناسایی شده اند و ۸۰ درصد معادن هنوز شناسایی نشده و سرمایه گذاری های تکمیلی در معادنی که فعال هستند نیز صورت نگرفته است.

دهقانی ادامه داد: همچنان شاهد هستیم کنسانتره مواد و فلزات یا محصولات معدنی را به صورت خام صادر می کنیم  که این به اقتصاد کشور آسیب می رساند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر معادن کشور به صورت فراوری شده صادر شود ضمن اینکه ارزش افزوده ایجاد می شود برای کشور ارز آوری دارد که البته رهبر معظم انقلاب نیز تاکید داشتند که سعی بشود تا از خام فروشی جلوگیری شود.
نظرات بینندگان