arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲

صداوسيما و تحولات سياسي كشور

رضا سليماني
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اينكه رسانه‌ها، به‌ويژه رسانه‌هاي سمعي و بصري، در تحولات سياسي كشورها نقش برجسته‌اي دارند، يكي از بديهي‌ترين جملات درباره جايگاه آنهاست و اتفاقاً آن قدر در اين‌باره در رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، گفتاري و نوشتاري ايران بحث شده كه پرداختن مجدد به آن شايد تكراري ملال‌آور باشد.

آنچه نگارنده را بر آن داشت تا قلم به دست گيرد، طرح اين سؤال مهم و اساسي است كه تحولات سياسي، چه نقشي در رسانه‌ها دارند؟ به ويژه رسانه ملي كه متعلق به عموم جامعه است، تا چد حد بايد تابع نظر اكثريت مردم و تحولات سياسي ناشي از افكار و نظرات سياسي مردم باشد؟
روشن است كه رسانه‌ها براي اينكه مهمترين سرمايه خويش، يعني مخاطبان را از دست ندهند، هميشه بايد در راستاي تحولات سياسي حركت كنند، اما صداوسيما به عنوان رسانه ملي به همراه يكي دو روزنامه و خبرگزاري، متأسفانه، شيوه‌اي متفاوت برگزيده‌اند و يا شايد هنوز در فضاي دوران انتخاباتي و تبليغاتي قبل از انتخابات سير مي‌كنند!!

انتخاباتي كه با 6 نامزد و حضور نمايندگان همه جريان‌هاي سياسي كشور برگزار شد و يك جريان با شعارها و سمت‌گيري‌هاي مشخص سياسي، توانست در مقابل پنج نامزد ديگر، بيش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. از اندك روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي كم‌مخاطب مي‌گذريم كه بايد براساس انديشه‌هاي جناحي و سياسي خويش بنويسند، اما براي صداوسيما كه در فضاي اجتماعي، فرهنگي و حتي سياسي كشور، موصوف به صفت رسانه ملي شده، عقل مديريت رسانه‌اي و تبليغاتي حكم مي‌كند كه براي رعايت اين صفت به نگاه عمومي جامعه احترام بگذارد.

اما آنچه كه در بخش‌هاي خبري اين رسانه در روز پنج‌شنبه مورخ 31/5/92 در مورد مراسم بزرگداشت ولادت دانشمند و حكيم ايراني بوعلي سينا به عنوان روز پزشك با سخنراني آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اجتماع بزرگ جامعه پزشكي كشور از شبكه‌هاي مختلف رسانه ملي! پخش شد، نه تنها هيچ تناسبي با رسانه ملي نداشت، بلكه در حد همان يكي دو روزنامه و خبرگزاري خاص هم نبود كه به خاطر عصبانيت از نتيجه انتخابات و نقش آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خلق حماسه سياسي به خبرنگار خويش مأموريت مي‌دهند براي محو كردن حضور آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، به جاي پوشش خبر سخنران اصلي مراسم، به حاشيه‌سازي بپردازد و انگار تمام فيلم‌هايي كه از مراسم و سخنراني آقاي هاشمي ضبط شده بود، براي غناي قفسه‌هاي بايگاني صداوسيما بود.

اين رويكرد رسانه ملي در حالي است كه پس از 8 سال بايكوت خبري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و حذف كامل ايشان از تاريخ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در ويژه برنامه‌ها و مستندسازي‌ها و حتي استفاده از هر فرصتي براي تخريب ايشان، به محض ثبت‌نام ايشان براي انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري، موجي از اميد و آگاهي مردم براي حضور در انتخابات ايجاد شد و سرانجام با نقش بي‌بديل ايشان، حماسه‌اي خلق شد كه در شأن نظام اسلامي بود. انتظار مي‌‌رود مسئولان صداوسيما به جاي همنوايي با جريان افراطي مطرود ملت همراهي با قاطبه مردم را برگزينند و تلاش كنند اعتماد و اطمينان مخاطبان خود را به عنوان سرمايه اصلي اين رسانه از دست ندهند.

والسلام
نظرات بینندگان