arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۲

ایران محور استدلال مقامات آمریکایی برای اقدام نظامی علیه سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ای.بی.سی نیوز گزارش داد: در موضوع اقدام نظامی دولت اوباما علیه سوریه ایران به یک محور بحث تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا ، ای.بی.سی نیوز در این گزارش آورده است: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا ضمن درخواست برای حمایت آنها از حمله به سوریه گفت: ایران امیدوار است شما موضوع را نادیده بگیرید.

وی افزود که انفعال آمریکا باعث می شود آنها درباره نیتش دچار برداشت اشتباه شوند.

بنا بر این گزارش باراک اوباما ، رییس‌جمهور آمریکا در سخنان خود که روز شنبه درباره تصمیمش برای اقدام در قبال سوریه در "رز گاردن" بیان کرد حتی یک بار هم به ایران اشاره نکرد؛ او فقط به طور غیر مستقیم به پیامی اشاره کرد که برای «دولت هایی که ساخت سلاح هسته یی را انتخاب می کنند» ارسال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌یی خود تاکید داشته و اعلام کرده است که سلاح هسته‌یی در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

در عین حال جان کری روز سه شنبه در سخنانش در برابر کمیته روابط خارجی چهار بار به ایران اشاره کرد و به دفعات اقدام آمریکا در قبال سوریه را به بازدارندگی در برابر آن چه تهدید هسته‌یی ایران می‌خواند، ربط داد.

او گفت که یک حمله آمریکا علیه بشار اسد علامتی روشن را در خصوص جدیت مخالفت آمریکا با تسلیحات کشتار جمعی می‌فرستند.

کری در پاسخ به این سوال مستقیم که آیا امکان دارد دولت اوباما از این مجوز کنگره برای هدف گرفتن تسلیحات کشتار جمعی سوریه برای مقابله با تهدیدهایی در دیگر کشورها از جمله برنامه هسته‌یی ایران استفاده کند، به صراحت گفت: خیر.

بنا بر این گزارش تاثیر گذاری بر ایران به وضوح به یکی از اهداف مهم حامیان اقدام نظامی آمریکا در سوریه تبدیل شده است.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در این جلسه استماع گفت: خودداری ما از اقدام (در سوریه) اعتبار دیگر تعهدات امنیتی آمریکا از جمله تعهد رییس جمهور به پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی را تحلیل می‌برد.

تعدادی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا که از هر دو حزب بودند ظاهرا با دولت هم عقیده بودند که انفعال در سوریه به جسور شدن ایران منجر می شود.

سناتور دموکرات باربارا باکسر از ایالت کالیفرنیا گفت که اگر آمریکا اقدام نکند، « از نظر ایران ما ببر کاغذی خواهیم بود».

سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو از ایالت فلوریدا نیز گفت که اقدام نکردن در مورد سوریه « جسور شدن» ایران را تضمین می‌کند و نیز « این پیام را به جهان می فرستد که خط قرمزی وجود ندارد که برای گذشتن از آن هراسی داشته باشند.

بنا بر این ایران به سمت تسلیحات هسته‌یی پیش خواهد رفت.» این پیامی بود که سناتور جان مک کین جمهوری خواه از آریزونا و سناتور لیندسی گراهام جمهوری خواه نیز در ملاقات با اوباما در کاخ سفید که روز دوشنبه انجام شد به طور شخصی به اوباما دادند.

یک مقام کاخ سفید به ای.بی.سی نیوز گفت که ایران در روزهای آینده به طور برجسته مورد اشاره اعضای کنگره قرار خواهد گرفت و افراد و کنفرانس‌ها متمرکز بر این موضوع خواهند شد که شکست در اقدام کردن، خطر جسور شدن اسد و متحدین کلیدی اش یعنی ایران و حزب الله را به دنبال خواهد داشت که خواهند دید نقض یک هنجار بین المللی هیچ پیامدی نخواهد داشت.

وی افزود: هر کسی که از ایران و تلاش هایش در منطقه نگران است باید از این اقدام حمایت کند.

در عین حال بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، در بخشی از پیش نویس قطعنامه‌ای که در کنگره در حمایت از اقدام علیه سوریه تهیه شده و روز چهارشنبه به رای گذاشته می شود آمده است که رییس جمهور آمریکا باید در کمتر از 30 روز پس از اجرایی شدن این قطعنامه استراتژی آمریکا برای دستیابی به راه حل سیاسی از طریق مذاکره برای بحران سوریه از جمله بررسی جامع سیاست فعلی و برنامه ریزی شده دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در قبال سوریه را به کمیته روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان ارایه دهد که این استراتژی از جمله باید شامل تلاش ها برای محدود کردن حمایت دولت ایران و دیگران از سوریه باشد.

همچنین بنا بر گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، سناتور رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز روز سه شنبه مدعی شد که بسته به میزان درگیر شدن آمریکا در سوریه، امکان دارد ایران و حزب الله به اسراییل (اراضی اشغالی) حمله کنند اما پیامدهای اقدام نکردن آمریکا در این باره بسیار بیشتر خواهد بود.

نظرات بینندگان