arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲

حمله نظامی آمریکا جعبه پاندورا را باز می کند؟

انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران موجب گشایشی جدید در بحث ایجاد روابط حسنه بین ایران و امریکا شد. احیا امیدها برای تعامل دیپلماتیک می تواند با حمله نظامی آمریکا به سوریه از بین رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سید حسین موسویان با نگارش مقاله ای در نیویورک تایمز با عنوان "امیدی از سوی ایران وجود دارد اما نه با حمله نظامی" نوشت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران موجب گشایشی جدید در بحث ایجاد روابط حسنه بین ایران و امریکا شد. احیا امیدها برای تعامل دیپلماتیک می تواند با حمله نظامی آمریکا به سوریه از بین رود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، هرگونه تحرکات نظامی بیشتر امریکا در خاورمیانه به آتش درگیری ها می افزاید و موضع افراطیون را تقویت می کند که در نتیجه می توانند از احساسات ضدامریکایی افزایش یافته بهره برداری کرده و منطقه را غرق در جنگی طولانی کنند.

عناصر فرقه ای رو به افزایش در درگیری های سوریه به کشورهای همسایه نیز کشیده خواهد شد و ثبات شکننده لبنان، اردن، بحرین، ترکیه و عراق را از بین می برد.

حمله نظامی آمریکا با توجه به شرایط بی سابقه ای که فراتر از مرزهای سوریه می رود و ریسک کشیده شدن این کشور به جنگ طولانی مدت را دارد، جعبه پاندورا را باز می کند.

بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه زیر چتر شورای امنیت سازمان ملل به عنوان تنها عضو مسئول حفظ صلح، امنیت و ثبات در جهان جز منافع ملی و منطقه ای ایران و امریکا است.

پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر، ایران و امریکا به تعامل پرداختند و مستقیما در جنگ علیه تروریست ها همکاری کردند.

این همکاری در افغانستان منجر به سقوط طالبان و القاعده در این کشور و تشکیل دولتی منتخب براساس اصول دموکراسی شد. این تجربه می تواند به عنوان نقش راه همکاری جدید در خصوص سوریه مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیرات چنین همکاری به بحران سوریه ختم نخواهد شد و در عوض برای امنیت و ثبات تمام منطقه حیاتی خواهد بود.

وجود چندین بحران در خاورمیانه نیازمند مدیریت گسترده تری در زمان فعلی است و بنابراین مدیریت این بحران و دیگر بحران ها راهی سودمند برای همکاری منطقه ای بین تهران و واشنگتن تحت منشور سازمان ملل است.

چنین همکاری همچنین دورنمای تعامل ایران و امریکا بر روی مسائل دوجانبه و بویژه بحث هسته ای را افزایش خواهد داد.

همکاری بر روی مسئله سوریه می تواند فرصتی برای کاهش خصومت امریکا و ایران باشد و همچنین می تواند باعث آغاز دوره ای از همکاری در جهت بهبود اوضاع منطقه و فراتر از ان باشد.

این فرصت در جهت برقراری صلح وامنیت نباید از دست رود . آلترناتیو این ماجرا می تواند فاجعه بار باشد.

توضیح: جعبه پاندورا، به روایت افسانه‌های یونانی جعبه‌ای بود با محتوای تمامی بلا ها و شوربختی‌های ناشناخته بشریت از جمله کار، بیماری، مرگ و غیره.

پاندورا (اولین زن جهان) که بخاطر دزدیده شدن آتش توسط پرومته (همسر آینده پاندورا) بخشی ازجریمه‌های بشریت محسوب می‌شد، جعبه‌ای از زئوس دریافت کرد تا به انسانها هدیه دهد و سفارش کند که هرگز آنرا نگشایند. ولی پاندورا پس از ازدواج، خود جعبه را گشود و بلا ها و شوربختی‌ها از داخل آن سرریز و بر روی زمین پراکنده شدند. زمینی که تا آن زمان هیچگونه مشکل و بدبختی نمی‌شناخت. تنها امیــد در جعبه باقی‌ماند تا تسلای بشر باشد.
نظرات بینندگان