arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۲

جمعیت باسواد جهان به 84 درصد رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایسنا، «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو در این رابطه گفت: سوادآموزی حق اولیه و نیروی محرکه توسعه انسانی است و مسیر دستیابی به خودکفایی، مهارت‌اندوزی، بیان فرهنگی و مشارکت همه جانبه اجتماعی را هموار می‌کند.

در دو دهه گذشته بیسوادی به لطف تلاش‌های جامعه جهانی که در راستای آرمان‌های توسعه هزاره انجام گرفته، کاهش یافته است. امروز 84 درصد جمعیت جهان قادر به خواندن و نوشتن هستند، این در حالی است که در سال 1990 میلادی تنها 76 درصد جمعیت جهان می‌توانستند بخوانند و بنویسند. ظرف 20 سال، جمعیت بیسواد جهان بیش از 100 میلیون نفر تقلیل پیدا کرده است.

وی افزود: اما هنوز راه درازی در پیش است. در پس این ارقام، نابرابری جدی وجود دارد. دو سوم از 774 میلیون نفر جمعیت بیسواد بزرگسال جهان را زنان تشکیل می‌دهند. اغلب کودکان و جوانانی که به مدرسه نمی‌روند، دختران هستند. تعداد 57 میلیون بچه در سطح ابتدایی و 68 میلیون در سطح متوسطه شانس ورود به مدرسه را ندارند. بچه‌هایی که شانس ورود به مدارس را دارند، الزاما پس از پایان دوره مربوطه قادر به خواندن و نوشتن نیستند. حتی در کشورهایی که از نظر اقتصادی توسعه یافته هستند، سهم جمعیتی که قادر به خواندن و نوشتن نیستند، ‌بسیار زیاد است. این یک مانع مهم در سر راه رضایت فردی، توسعه اجتماعی و درک متقابل بین افراد است.

مدیرکل یونسکو تاکید کرد: این شرایط با ورود فن‌آوری‌های جدید و دانش‌ جوامع مدرن، ضرورت داشتن توانایی خواندن و نوشتن را بیش از پیش افزایش داده و شرایط را مشکل‌تر می‌نماید. برخورداری از سواد اولین شرط ورود به گفتگو، برقراری ارتباط و همسو شدن با جوامع جدیدی است که به هم پیوند خورده‌اند. جوانان برای راهیابی به بازار کار، احتیاج به کسب مهارت‌های جدید ازجمله دانش زبان‌های مختلف، درک گوناگونی فرهنگ‌ها و یادگیری مادام‌العمر دارند. سوادآموزی کلید به دست آوردن دانش، مهارت برقراری ارتباط با دیگران، تخصص و توانایی زندگی با دیگران در جامعه و به طور کلی همه مهارت‌های بنیادی است که برای زندگی در یک جامعه امروزی لازم است. در قرن بیست و یکم، بیش از هر زمانی در تاریخ، داشتن سواد، زیربنای صلح و توسعه است.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، «ایرینا بوکووا» همچنین خاطر نشان ساخت: سوادآموزی بسیار فراتر از یک اولویت آموزشی است. در واقع یک سرمایه‌گذاری زیربنایی برای آینده است یعنی اولین قدم به سوی انواع جدید سوادی است که برای قرن بیست و یکم لازم است. آرزو داریم قرنی را ببینیم که در آن هر کودک قادر باشد بخواند و بتواند از این مهارت در جهت نیل به خودکفایی استفاده کند. در این روز جهانی سوادآموزی، همه دولت‌ها را فرا می‌خوانیم تا با همکاری هم این آرزو را محقق سازند. در این راستا بایستی منابع مالی تجدید شوند، سیاست‌هایی منطبق بر نیازهای افراد طراحی شده، اقدامات جدید و نوآورانه تعریف شوند و از فن‌آوری‌های جدید هر چه بیشتر بهره‌ برده شود. دستاورد سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این کار عملی است و یونسکو خود را متعهد می‌داند که برای تحقق این امر، هر آنچه را که در توان دارد به انجام رساند.


نظرات بینندگان