arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

پاسخ شهرداري تهران درباره تاخير در بهره‌برداري از بزرگراه طبقاتي صدر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با گذشت دو سال و يك ماه و چند روز از آغاز عمليات اجرايي احداث بزرگراه طبقاتي صدر، اين پروژه در حالي روزهاي پاياني مراحل آماده‌سازي براي بهره‌برداري را سپري مي‌كند كه ميزان تاخير از برنامه زمان‌بندي، حداكثر 2 ماه خواهد بود.

مازيار حسيني - معاون فني و عمراني شهرداري تهران درباره زمان بهره‌برداري از بزرگراه طبقاتي صدر، اظهار كرد: اين پروژه در حال حاضر به روزهاي پاياني خود نزديك مي‌شود و مدت زيادي تا زمان بهره‌برداري از آن باقي نمانده است.

وي به انتقاداتي كه پيرامون زمانبندي اجراي پروژه و تاخير آن كه بعضا در رسانه‌ها مطرح شده است نيز پاسخ داد و گفت: در درجه نخست براي بررسي اين موضوع كافي است به نقشه‌هاي اين پروژه در تاريخ‌هاي پنجم فروردين و پنجم مرداد سال جاري نگاهي بياندازيم و موقعيت عرشه‌هاي پل صدر را در اين دو مقطع زماني در نقشه با يكديگر مقايسه كنيم و سپس مروري بر زمان‌بندي اعلام شده براي اجراي پروژه داشته باشيم. به گزارش خبرگزاري ايسنا، حسيني ادامه داد: دو سال پيش وقتي شهرداري تهران، پروژه طبقاتي بزرگراه صدر را آغاز مي‌كرد، بحث تحريم‌ها به اين شدت مطرح نبود و ما براي باز كردن خطوط اعتباري و فاينانس و سفارش تجهيزات اگرچه با مشكل مواجه بوديم ولي ناممكن نبود، اما در خلال انجام پروژه تحريم‌ها شدت يافت و برنامه‌ريزي‌ها و زمان‌بندي‌ها با مشكلات جدي مواجه شد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: وجود تحريم‌ها ناعادلانه بود اما تنها عاملي كه موجب شد پل صدر پيشرفت كند و به وضعيت كنوني آن برسد، ايمان و باور همكاران ما در طول اجراي پروژه بود به طوري كه كار خود را نوعي مبارزه و جهاد با همان تحريم‌هاي ناعادلانه مي‌دانستند. ما هيچ وقت نااميد نشديم و به هر در بسته‌اي كه مي‌رسيديم سعي مي‌كرديم راه جايگزيني براي آن پيدا كنيم و كار را بدون تعطيلي و وقفه به پيش ببريم.

وي با اشاره به افزايش قيمت بسياري از مصالح پايه پروژه‌هاي عمراني در طول اجراي پروژه بزرگراه طبقاتي صدر، گفت: قيمت برخي از مصالح نظير ميلگرد و فولاد جهش‌هاي چند برابري پيدا كرد و اين امر موجب تعطيلي بسياري از پروژه‌هاي عمراني در سطح كشور شد و يا حداقل وقفه‌هاي طولاني مدت در آنها ايجاد كرد اما با مديريتي كه شهرداري تهران در پيش گرفت، اجازه داده نشد كه اين اتفاقات كه واقعي و بسيار هم مشكل ساز بودند، باعث فلج شدن كار در ادامه پروژه شوند.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران با يادآروي زمان تجهيز كارگاه‌هاي ساخت پل صدر كه مصادف با شهريورماه سال 90 بوده است، خاطرنشان كرد: كارگاه‌هاي ما در حالي تجهيز شدند كه تنها رفيوژ مياني و يك لاين از بزگراه صدر در طول مسير پروژه در اختيار همكاران اجرايي ما قرار گرفت و در مابقي بزرگراه، ترافيك جريان داشت.

به اعتقاد وي در ساخت پل صدر، منتقدان به نحوه ساخت اين پل دقت نمي‌كنند و برخي موارد مانند ساخت صنعتي و روش‌هايي كه براي نخستين بار در ساخت اين پروژه عظيم عمراني اجرا شده است را ناديده مي‌گيرند.

حسيني يادآور شد: تكنيك ساخت و نصب قطعات و همين‌طور نصب جرثقيل‌هاي دروازه‌اي براي اولين بار در پروژه صدر اجرا شد و با رعايت تمام و كمال ضوابط فني، قطعات بتني پيش ساخته‌اي كه در كارخانه به همين منظور توليد شده بود، روي پروژه نصب شد چراكه عملا بزرگراه صدر امكاني براي مسدود شدن و ايجاد كارگاه در داخل پروژه را نداشت.

معاون شهردار تهران احداث تونل تاسيسات شهري و انتقال برق دكل‌هاي ميان بزرگراه به اين تونل را نيز از ديگر اقدامات موثر و جانبي طرح برشمرد.

حسيني همچنين به ضرورت ساخت پروژه بزرگراه طبقاتي صدر و برخي مخالفت‌هايي كه براي ساخت آن جريان داشت،اشاره و اظهار كرد: وضعيت ترافيكي منطقه خودگواه مناسبي براي اثبات ضرورت اجراي اين پروژه به شمار مي‌رود چراكه تا پيش از اجراي طرح فوق، بزرگراه صدر معمولا حدود 6 ساعت در شبانه روز با ترافيك بسيار سنگين مواجه بود و به حالتي مشابه يك پاركينگ بزرگ در مي‌آمد كه عبور و مرور در آن با كندي زيادي همراه بود.

وي انجام طرح مطالعات جامع ترافيكي را يكي ديگر از اقدامات زيربنايي انجام شده دانست كه ماحصل آن تهيه يك بسته ترافيكي با چند پروژه مهم بود كه احداث پل صدر، تونل نيايش و نيز برقراري اتصال بزرگراه‌هاي كردستان و شهيد همت از اين بسته به انجام رسيده و برخي پروژه‌هاي ديگر نظير احداث تقاطع‌هاي غيرهمسطح بلوار شهيد اندرزگو با قيطريه و كاوه، تعيين تكليف بخش انتهايي بزگراره شهيد صياد شيرازي و نحوه اتصال بزرگراه امام علي(ع) و بلوار ارتش از پروژه‌هاي ديگر اين مطالعات هستند كه در آينده نزديك جنبه اجرايي خواهند يافت.
نظرات بینندگان