arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲

فقیرترین رئیس‌جمهور جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکای لاتین در سال‌های اخیر رهبران خبرساز و جنجالی داشته‌است که هر کدام داستان‌ها و حواشی سرگرم‌کننده‌ای دارند.

همشهری: شاید جنجالی‌ترین این رهبران هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا بود که اخیرا بر اثر بیماری سرطان درگذشت. خوزه موجیکا کوردانو رئیس‌جمهور اروگوئه یکی دیگر از رهبران خبرساز این منطقه است. او به‌خاطر سبک زندگی‌اش و حالا دستور قانونی کردن ماری‌جوانا که برای نخستین بار در جهان صورت می‌گیرد، خبرساز شده‌است. موجیکا را فقیرترین رئیس‌جمهور جهان می‌دانند.

او که از سال2010 با پیروزی در انتخابات قدرت را در دست دارد، از اقامت در کاخ ریاست‌جمهوری خودداری کرده و در خانه‌ای که متعلق به همسر سناتورش است زندگی می‌کند. موجیکا رئیس‌جمهور چپگرای اروگوئه 90درصد از حقوق 12هزار دلاری خود را به مؤسسات خیریه می‌دهد. او همچنین از یک فولکس‌واگن برای رفت‌وآمد استفاده می‌کند.

او و همسرش از طریق کشاورزی در مزرعه‌شان زندگی خود را تأمین می‌کنند. موجیکای 87ساله پیش از ریاست‌جمهوری وزیر کشاورزی بود و قبل از آن هم در پارلمان حضور داشت. او در گذشته عضو گروه‌های چریکی چپگرای اروگوئه بود. براساس قانون پیشنهادی او که در مجلس هم به تصویب رسیده، اروگوئه نخستین کشور جهان خواهد بود که کشت، توزیع و خرید و فروش ماری‌جوانا در آن قانونی است.

او اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره ضمن دفاع از این تصمیم، آن را اقدامی برای همگانی شدن قانونی کردن ماری‌جوانا در آمریکای لاتین برای مقابله با کارتل‌ها و قاچاقچیان در این منطقه خواند. او همچنین گفته‌است که بیش از نیازش پول به‌دست می‌آورد و منتقدانش را به‌خاطر فقیر خواندن او، افرادی بی‌ارزش خواند. مردم اروگوئه به رئیس‌جمهور لقب پدر بزرگ می‌دهند و او را یک چریک می‌دانند.
نظرات بینندگان