arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲

یک گونه جدید مارمولک برای اولین بار در استان قم ثبت شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک گونه جدید مارمولک برای اولین بار توسط یکی از پژوهشگران خزنده شناسی استان قم در بیابان‌های اطراف شهر قم مشاهده و ثبت شد.

به گزارش ایسنا، یک گونه جدید مارمولک توسط یکی از پژوهشگران خزنده شناسی کشور برای اولین بار در بیابان‌های اطراف شهر قم ثبت و رکورد بین المللی شد.

بر اساس این گزارش، این مارمولک که با نام لاتین Latifi Dwarf Gecko و نام علمیMicro gecko latifi شناخته می شود، پاییزسال گذشته در قم مشاهده و نمونه‌های آن پس از جمع آوری توسط اساتید و کارشناسان خزنده شناس کشور به تایید رسید.

پس از انجام مراحل اولیه، مشخصات و موقعیت جغرافیایی این گونه مارمولک برای ثبت بین‌المللی، در قالب یک مقاله علمی برای موسسهHerpetological review آمریکا ارسال و پس از بررسی توسط کارشناسان این موسسه خزنده شناسی تایید و منتشر شد.

با ثبت این رکورد، یک گونه به تعداد خزندگان استان قم افزوده شده و از این پس این منطقه نیز به عنوان محدوده پراکنش اینگونه مارمولک بسیار زیبا و منحصر به فرد شناخته می شود.

گفتنی است این گونه مارمولک از انواع گونه‌های تخم گذار و بوم زاد ایران بوده و اندازه پوزه تا مخرج آن 26 میلیمتر و طول دم آن 24 میلیمتر می باشد و عموما در مناطق بیابانی، ارتفاعات کوهستانی، کوهپایه‌ها یا دامنه‌ها، دشت‌های سنگلاخی و حاشیه کوه‌ها زندگی می‌کند.

نظرات بینندگان