arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۲

احتمال زوج وفرد شدن جاده چالوس تا پایان سال/ تغییر نرخ جرایم رانندگی ازسال93

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از احتمال زوج و فرد شدن تردد در جاده چالوس خبرداد و گفت:‌ قطعا محدودیت‌های جدیدی برای این جاده تا پیش از پایان سال اجرا می‌شود.

سردار دکتر اسکندر مومنی روز شنبه با اشاره به آمار شماره‌گذاری و اسقاط خودروها در کشور گفت:‌ در هفت ماهه امسال 408 هزار خودرو شماره‌گذاری شده است که این رقم نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافته است این در حالی است که در سال 91 نیز نسبت به سال 90 با کاهش 50 درصدی شماره گذاری خودروها در کشور مواجه بودیم.

وی افزود: همچنین 194 هزار موتورسیکلت نیز در هفت ماهه امسال شماره گذاری شد که این رقم نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش یافته و اسقاط خودروها نیز با 17 هزار دستگاه، بیش از 80 درصد نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آمار پزشکی قانونی با تاکید بر اینکه شمار کشته‌های تصادفات در شش ماهه امسال هفت درصد معادل 800 نفر کاهش داشته است گفت: استان‌های کرمان، خوزستان، اصفهان، آذربایجان غربی و گلستان بیشترین کاهش کشته و کردستان،‌ فارس، خراسان جنوبی،‌ کهگیلویه و بویراحمد و البرز بیشترین افزایش کشته را نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه طرح زمستانه پلیس راه کشور در حال نهایی شدن است، گفت: هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح و آماده باش سایر دستگاه‌ها در حال انجام است.

مومنی در خصوص دستگاه‌های مقصر در تصادفات رانندگی نیز گفت: در هفت ماهه امسال در 3000 مورد تصادف، دستگاه‌های دولتی به شکلی مقصر بودند که بیشترین تقصیرها متوجه شهرداری‌ها، وزارت راه و ادارات آب و فاضلاب بوده است.

وی در خصوص رانندگان متخلف نیز گفت: 6000 راننده متخلف میزان نمره منفی‌شان به 30 نمره رسیده که گواهینامه آنها ضبط شده است و 20 هزار راننده نیز در آستانه ضبط گواهینامه هستند که اگر یک تخلف حادثه ساز دیگر داشته باشند گواهینامه آنها ضبط شده و اجازه رانندگی نخواهند داشت.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به طرح‌های ایام محرم اشاره کرد و گفت: برابر دستورالعمل صادره پلیس‌ های راهنمایی و رانندگی استان‌ها در آماده باش کامل به سر می‌برند و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده و در تمامی دسته جات و هیات‌های عزاداری یک نفر به عنوان رابط با پلیس راهور همراهی خواهد کرد. از سوی دیگر مقرر شده است با هماهنگی پلیس راهور هیات‌ها و دسته جات عزاداری مراسم خود را برگزار کنند که بر این اساس محدودیت‌هایی در معابر به صورت مقطعی اعمال خواهد شد که روسای پلیس راهور استان‌ها به صورت مجزا این محدودیت‌ها را اعلام خواهند کرد.

وی در خصوص سن فرسودگی خودروها گفت:‌ متاسفانه سن ناوگان خودروهای عمومی به دلیل عدم خروج خودروهای فرسوده افزایش یافته این در حالی است که بر اساس قانون برنامه چهارم مصوب شده بود تمامی خودروهای فرسوده تا پایان برنامه چهارم از رده خارج شوند که نه تنها این امر محقق نشد بلکه با کاهش 80 درصدی خروج خودروهای فرسوده طی سالهای گذشته مواجه بودیم که این امر موجب افزایش عمر ناوگان حمل و نقل به خصوص در بخش عمومی شده است.

به گفته وی افزایش عمر ناوگان حمل و نقل موجب افزایش تصادف خودروهای عمومی شده است.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه رانندگان، تعاونی‌ها و شرکت‌ها در خصوص قطعات مرتبط با ایمنی خودروها مانند لاستیک و ترمز باید کنترل‌های لازم را داشته باشند افزود: بر این اساس تاکید می‌کنیم باید نظارت در این بخش افزایش یابد و قطعا پلیس در صورت سهل انگاری با متخلفان برخورد می‌کند.

مومنی با اشاره به اینکه بارش برف و باران در جاده‌های کشور با سرد شدن هوا آغاز شده است، گفت: قطعا پلیس در تصادفات منجر به جرح و فوت خودروهای عمومی اگر راننده یا شرکتی در این مسئله مقصر باشد به صورت قانونی با آن برخورد می‌کند.

وی بر افزایش کیفیت و ایمنی خودروها تاکید کرد و گفت: باید یک تحول اساسی و رویکرد جدیدی خصوصا در وزارت صنایع برای ایمنی خودروها ایجاد شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به تصادف اخیر دو دستگاه اتوبوس اسکانیا ، گفت: متاسفانه برخی آقایان در این تصادف تلاش کردند تا راننده و عامل انسانی را مقصر جلوه دهند اما پلیس هر جایی پای حقوق مردم وسط باشد به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید و قطعا عوامل اصلی وقوع حوادث را معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: برخی مسئولان گفتند که چرا پلیس این تصادف را اینقدر رسانه‌ای کرده است حال باید از همان‌ها بپرسیم که آیا سوختن بیش از 40 تن در یک تصادف رانندگی نباید رسانه‌ای شود؟ از سوی دیگر اگر این حادثه در کشور سازنده این اتوبوس رخ می‌داد آیا با مقصران آن برخورد نمی‌شد و این حادثه‌ رسانه‌ای نمی‌شد؟ پلیس قطعا این موضوع و موضوعات مشابه را رسانه‌ای کرده و به طور جدی با متخلفان برخورد می‌کند.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: از وزیر صنایع نیز می‌خواهیم همان قدری که به فکر افزایش قیمت خودرو است به فکر افزایش ایمنی و کیفیت خودروها نیز باشد و اجازه ندهد خودرویی با استاندارد 40 سال قبل و بدون کمترین تغییر در کشور تولید شود.

مومنی از تدوین طرح ویژه‌ای برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: در چند سال گذشته قریب به 40 درصد کاهش کشته‌های تصادفات را در کشور داشتیم که با نهایی شدن این طرح تا پایان برنامه پنجم حدود 40 درصد دیگر شمار کشته‌های تصادفات رانندگی کاهش یافته و میزان کشته‌های تصادفات به حدود 10 تا 15 هزار نفر می‌رسد.

وی تاکید کرد: این طرح در حال نهایی شدن است و به زودی برای تصویب به هیات دولت ارائه می‌شود که از محورهای اصلی آن می‌توان به همپوشانی و هم افزایی و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای کاهش کشته‌های تصادفات و تحت پوشش قرار دادن 20 هزار کیلومتر از راه‌های کشور به صورت هوشمند و یکپارچه است.

به گفته وی اجرای این طرح اعتبارات زیادی نیاز ندارد و می‌توان با همان بودجه‌های سالانه‌ای که به دستگاه‌های مختلف اختصاص می‌یابد اما به صورت هدفمند این طرح را اجرا کرد.

رییس پلیس راهور ناجا در خصوص حادثه اخیر تصادف دو دستگاه اتوبوس اسکانیا گفت: علت اصلی این حادثه ترکیدگی لاستیک بوده اما عوامل تشدید کننده‌ای نیز در این حادثه وجود داشته که از آن جمله می‌توان به آتش گرفتن اتوبوس‌ها اشاره کرد که پرونده این امر هم اکنون در دادگاه محلی مطرح است و هم دادستانی کل کشور در حال بررسی این موضوع هستند.

به گفته وی ارتقای گاردریل‌ها و تجدید نظر در ایمنی بدنه اتوبوس‌های تولیدی از نظر پلیس ضروری است.

رییس پلیس راهور ناجا در خصوص برخورد پلیس با شرکت عقاب افشان گفت: پلیس طی نامه‌ای به شرکت عقاب افشان تولید کننده اتوبوس اسکانیا اعلام کرده که تا بهمن ماه مهلت دارد تا نسبت به رفع نقایص تولیدات خود مانند حل مشکل ایمنی بدنه اتوبوس، سیستم برق رسانی، نزدیکی باطری به باک و ... اقدام کند و در صورت عدم اجرای این امر در مهلت تعیین شده نسبت به مسدود کردن شماره‌گذاری این خودرو اقدام کند.

مومنی در خصوص اتوبوس‌های اسکانیایی که هم‌اکنون در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، نیز گفت: در مرحله دوم شرکت عقاب افشان موظف خواهد شد نسبت به رفع نقص اتوبوس‌های در حال تردد نیز طی فراخوانی اقدام کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر در نرخ جرایم رانندگی گفت: بر اساس قانون پلیس موظف است هر سه سال یکبار نسبت به بازنگری و نرخ جرایم رانندگی بر اساس نرخ تورم کشور و سایر موارد مربوطه اقدام کند که این امر در حال بررسی است و قطعا از ابتدای سال 93 نرخ جرایم رانندگی تغییر خواهد کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در خصوص آلودگی هوا و تمهیدات پلیس در فصل سرما در این زمینه گفت:‌ وظیفه پلیس برخورد با خودروهای آلاینده و دودزاست اما در عین حال تاکید می‌کنیم که هنوز بخشی از خودروهای تولیدی در کشور با استاندارد یورو2 که از سال 84 اجباری شده است تولید می‌شود و هنوز به استاندارد یورو4 نرسیده‌اند که قطعا باید دستگاه‌های ذیربط در این خصوص تمهیدات لازم را اتخاذ کنند از سوی دیگر موضوع خروج خودروهای فرسوده یکی از مسائلی است که طی سالهای گذشته با روند کاهشی شدیدی مواجه بوده است.

وی به خودروهای پرمصرف اشاره کرد و گفت: متاسفانه هنوز خودروهایی در کشور تولید می‌شود که در هر یکصد کیلومتر پیمایش بین 18 تا 20 لیتر مصرف سوخت دارند این در حالی است که این رقم باید 10 لیتر باشد. از سوی دیگر با پیگیری پلیس توانستیم کنیستر و کاتالیست را مجددا بر روی برخی خودروهایی که آنرا حذف کرده بودند بازگردانیم اما هنوز تکلیف یک میلیون خودرویی که بدون کاتالیست و کنیستر تولید شده‌اند و آلایندگی آنها 40 برابر خودروهای استاندارد است مشخص نیست و سازمان‌های مربوطه باید در این خصوص فکری اساسی کنند.

رییس پلیس راهور ناجا در خصوص معاینه فنی نیز گفت: قبلا نماینده پلیس در مراکز معاینه فنی مستقر بود ولی چند سال قبل مشخص نشد که به چه دلیلی حضوری نماینده پلیس حذف شد از سوی دیگر در طرح پیشنهادی که منجر به پنج ساله شدن معاینه فنی خودروها شد پیشنهاد پلیس و دولت معافیت دو ساله خودروهای نو برای دریافت معاینه فنی بود که در صحن مجلس این رقم به پنج سال افزایش یافت اما هم اکنون در کمیسیون‌های مجلس پیگیری‌هایی در حال انجام است که این سن مجددا به دو سال کاهش یابد.

وی در عین حال گفت: اما همه چیز معاینه فنی نیست چرا که 500 هزار وانت نیسانی که 18 تا 20 لیتر مصرف بنزین دارند اگر معاینه فنی نیز بگیرند چیزی از مصرف آنها کم نمی‌کند.

مومنی در پاسخ به سوالی در خصوص تدابیر پلیس برای جاده چالوس و ترافیک‌ روزهای پایانی هفته در این مسیر گفت: 10 میلیون نفر در شمال البرز و بیش از این میزان نیز در جنوب آن سکونت دارند اما یک مسیر کامل جدا برای مسافرت این میزان جمعیت وجود ندارد و این امر موجب شده زندگی عادی مردم در شمال کشور نیز با اختلال جدی مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه درخواست پلیس از دولت این است که هرچه سریعتر طرح‌های نیمه تمام در جاده‌های فیروزکوه و هراز، 12 کیلومتر از آزادراه قزوین – رشت و آزادراه در دست ساخت تهران – شمال که سالهاست به اتمام نرسیده هرچه سریعتر تکمیل و اجرایی شوند افزود: در غیر این صورت پلیس ناگزیر است علیرغم میل باطنی خود محدودیت‌های تلخی را برای جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی اعمال کند.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه هم اکنون در روزهای پایانی هفته پلیس نسبت به یکطرفه کردن جاده‌های چالوس و هراز اقدام می‌کند، گفت: این امر مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق ایجاد می‌کند اما با توجه به اینکه همین امر هم نمی‌تواند پاسخگو باشند پلیس محدودیت‌های جدیدی را در دست بررسی دارد که مهم ترین آنها اجرای طرح زوج و فرد در روزهای پایانی هفته در جاده چالوس است که قطعا پس از نهایی شدن طرح جزئیات آن اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان اجرای این محدودیت گفت: قطعا قبل از پایان سال به صورت آزمایشی این طرح را در جاده چالوس اجرا می‌کنیم و اگر این طرح موفقیت آمیز باشد به سایر جاده‌های مشکل‌دار نیز توسعه خواهد یافت.

به گفته مومنی اجرای این طرح در عید نوروز به صورت کامل انجام خواهد شد که امیدواریم با انجام آن بتوانیم بخش زیادی از مشکلات ترافیکی این مسیر را برطرف کنیم.

وی در عین حال بازهم تاکید کرد: انتظار داریم تا وزارت راه نسبت به احداث یک جاده ایمن و مجزا برای سفر به استانهای شمالی اقدام کند چرا که در غیر این صورت پلیس برای رفاه حال مسافران مجبور است علیرغم میل باطنی خود محدودیت‌های ترافیکی را در جاده‌ها افزایش دهد.

انتهای پیام


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان