arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۲۹۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۲

عراقچی: تدوین متن تفاهم نامه هسته ای ایران و 1+5 از فردا آغاز می شود/ظریف: مذاکرات امروز بسیار مثبت بود/مرحله نگارش تفاهنامه مرحله بسیار دشواری است

«سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: تدوین متن تفاهم نامه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از فردا (جمعه ) آغاز می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: تدوین متن تفاهم نامه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از فردا (جمعه ) آغاز می شود.

به گزارش انتخاب، معاون وزیر خارجه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در حال آماده شدن برای ورود به متن تفاهم نامه هستیم و امیدواریم از فردا این گفت وگو ها آغاز شود که مشخص نیست چقدر طول بکشد.

وی درباره اظهارات یک مقام آمریکایی مبنی بر این که متن تفاهم نامه ایران و 1+ 5هفته آینده منتشر می شود، افزود: نمی توانم این موارد را تایید کنم اما درباره واقعیت مداکرات می توانم بگویم تا کنون به خوبی پیش رفته است و از فردا مکتوب کردن موضوعات آغاز می شود.

عراقچی در عین حال اظهار داشت: مکتوب کردن موضوعات پروسه طولانی مدت، سخت و زمان بری است.

معاون حقوقی و امور بین المللی وزیر امور خارجه دیدارهای دوجانبه امروز را بسیار خوب و مفید دانست و

تصریح کرد: هنوز برای قضاوت زود است اما امیدواری ها از مذاکرات بیشتر شده است.

وی افزود: مذاکرات با سه کشور اروپایی نیز بسیار مفید بود و مذاکرات دو جانبه با آمریکا، منجر به جلسه آمریکایی ها با خانم اشتون شد.

عراقچی دیدار با نمایندگان روسیه و چین را نیز خوب توصیف کرد.

وزیر خارجه نیز با بیان این که در مداکرات امروز مباحث خوبی مطرح شد، تصریح کرد:به همه تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی حق خود را معامله نمی‌کند.

محمد جواد ظریف پس از پایان مذاکرات دو جانبه هیات ایرانی با اعضای 1+5 در جمع خبرنگاران گفت: ضرورت داشت که اعضای 1+5 با خانم اشتون گفت‌وگویی داشته باشند و هماهنگی‌هایی با یکدیگر انجام دهند.

وی افزود: مذاکرات امروز آنطور که همکارانم گزارش داده‌اند بسیار مثبت بوده و زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن فراهم شده است که آن هم مرحله دشواری است. باید جزییات هماهنگ شود تا جلو برویم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه‌ها اعلام کرده اند که امکان دارد آخر این هفته توافق‌نامه‌ای امضا شود، گفت: امکان دارد به یک بیانیه مشترک یا چیزی مانند آن برسیم . این که نیاز به امضای آن و یا این مسائل باشد بحث دیگری است، اما اینکه به یک تفاهمی برسیم این امکان وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که فردا چه زمانی با خانم اشتون دیدار می‌کنید؟ گفت: هماهنگی‌ها در حال انجام است.‎ فعلا آنچه که لازم است این است که مواضع گروه 1+5 با هم هماهنگ شود تا در زمان دیدار با ما _ ایران _ آمادگی این را داشته باشند که وارد نگارش شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که رسانه‌های آمریکایی از طرحی به نام طرح آمریکا صحبت کرده‌اند‎ که طرحی شش ماهه است‎ گفت: این طرح باید از فردا شروع به نگارش شود.‎ نکات مختلف طرح در دیدارهای سه هفته گذشته مطرح شده است اما درباره جزییات آن ما هم دیدگاه‌هایمان را در پاورپوینتی که من طرح کردم و هم در بحثهای دوستانم بوده مطرح کردیم.

ظریف گفت: لازم است که دیگر وارد نوشتن متن شویم. آمریکایی‌ها هم نظراتی داشته‌اند که حتما با خانم اشتون درمیان می‌گذارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات وندی شرمن، نماینده آمریکا در 1+5 درخصوص وجود ژن فریبکاری در دی ان ای ایرانی‌ها گفت: رسما اعلام کردند منظور ایشان چنین موضوعی نبوده است که بخواهند به مردم ایران توهین کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه فرانسه گفته است ایران اگر می‌خواهد پیشرفتی در مذاکرات ایجاد شود باید برخی از برنامه‌های هسته‌یی‌اش را کنار بگذارد اظهار کرد: ما به همه تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی حق خود را معامله نمی‌کند.



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۵۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
3
366
سلامتی تیم مذاکره کننده، بخصوص ظریف عزیز
صلوات بفرستید.
مهندس فضل الهی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
2
259
تبریک به همه ی دولتمردان ِ دولت تدبیر و امید و مردم غیرتمند ِ ایران عزیز...
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
2
301
خسته نباشید دست علی(ع) به همراهتان حسین (ع)پشت وپناهتان دعای خیر ملت شریف ایران پشتوانه شماست پیروز باشید
محمد
|
SWITZERLAND
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
6
283
کار به دست کاردان داده شده. روحانی - ظریف مچکریم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
3
257
زنده باد. جنتلمن ظریف متشکریم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
5
233
روحانی متشکریم
نظرات بینندگان