arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۵۱۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۱۸ آبان ۱۳۹۲

"اردوغان" در روز عاشورا به بغداد می رود/احتمال موضع گیری اردوغان علیه اسرائیل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شکست سیاست های ترکیه در سوریه موجب شده است تا این کشور سعی کند از عربستان فاصله بگیرد و خود را به ایران و عراق نزدیک کند.

روزنامه  "اکونومیست" در مطلبی با اشاره به تلاش های ترکیه برای بهبود روابط خود با همسایگا نش و برگشت به سیاست خارجی "مشکلات سفر با همسایگان" از تلاش "رجب طیب اردوغان برای دیدار از بغداد در 13 نوامبر مصادف با روز عاشورا خبر داد.

این رسانه با اشاره به شکست های سیاست های منطقه ای ترکیه در سوریه و تلاش دولتمردان این کشور برای بهبود روابط تخریب شده خود با همسایگان خود نوشت ، بعد از دیدار سرزده وزرای خارجه ایران و عراق از آنکارا این کشور اعلام کرده است که بدون موافقت دولت مرکزی عراق نفت اقلم کردستان را وارد نخواهد کرد و درباره کردستان عراق نگرانی های دولت مرکزی عراق را رفع کرده است و در حال حاضر به دنبال این است که در 13 نوامبر مصادف با روز عاشورا که برای شیعیان عراق اهمیت خاصی دارد دیداری از بغداد داشته باشد.

در ادامه این مطلب آمده است که گرایش های دولت ترکیه به گروه های افراطی سلفی در منطقه و حمایت های این کشور از این گروه ها موجب نگرانی هایی در ایران ، عراق شده بود و حتی حمایت های او از این گروه ها در مصر موجب تیرگی روابط این کشور با عربستان شد.

همچنین نویسنده معتقد است شکاف هایی بین اردوغان و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیده می شود که در جریان تمایل همکاری ترکیه با چین در زمینه ساخت موشک های ضد هوایی به اوج خود رسیده است موضوعی که اردوغان اصرار بر ادامه همکاری با شرکت چینی دارد و آمریکا و ناتو با آن مخالف است.

نویسنده در بخش دیگری از مطالبش اصرار اردوغان بر ادامه همکاری موشکی با چین را نوعی چانه زنی از سوی وی می خواند و معتقد است در حال حاضر صحبت از تغییر در سیاست خارجی ترکیه ، موضوعی خام و ناپخته است.

نویسنده همچنین معتقد است نرمش ترکیه در برابر عراق ناشی از فشار بازرگانان ترک به دولت این کشور است که به خاطر سیاست های دولتشان ضررهای زیادی کرده اند و نیز تغییر سیاست های ترکیه در قبال ایران ناشی از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا است.

نویسنده مقاله با اشاره به اظهارات جواد تمیمی استاد دانشگاه آکسفورد انگلیس معتقد است حتی دستگیری های اخیر گروه های افراطی تروریستی توسط دولت ترکیه در مناطق مرزی با سوریه را امری ظاهری و نمایش خوانده است.

در بخشی دیگر از این مقاله آمده است حتی می توان این روزها این انتظار را داشت که اردوغان نخست وزیر ترکیه برای بهبود روابط با همسایگانش مجددا فریادها و شعارهای علیه رژیم اسرائیل سر بدهد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان