arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۷۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲

رکورد استیضاح؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ورزش فوتبال رکوردی به ثبت رسیده است تحت عنوان کوتاهترین زمان برای به ثمر رسیدن گل و تیم هایی که در 10 ثانیه اول توانسته ­اند دروازه حریف را باز کنند همواره مطرحند.

در عالم سیاست مطلع شدیم آقای دکتر فرجی ­دانا از طرف بعضی نمایندگان مجلس تهدید به استیضاح شده ­اند. شاید مجلس نهم بخواهد نام خود را در سریعترین استیضاح تاریخ ثبت کند؟!

بنده ی خدا آقای دکتر روحانی که فردی حقوقدان است و ژنرال نیست! در این دو سال باقی مانده از عمر مجلس با چه پدیده­ هایی مواجه خواهد بود؟

حقیقتا برای بعضی از نمایندگان این مجلس همان دکتر احمدی­ نژاد مناسب بود که نه تنها به تذکرات و نامه ها و نطقهای نمایندگان توجهی نمی کرد بلکه بر خلاف کلام صریح امام مجلس را در راس امور نمی دانست. رئیس دولت نهم و دهم خود را منتخب قاطبه مردم و نمایندگان را منتخب اقلیتی از مردم می­دانست و به همین دلیل اکثر مصوبات  مجلس را ابلاغ نمی­کرد و وزرا را از رفتن به مجلس و پاسخگویی منع می­نمود. شورای پول و اعتبار و سازمان مدیریت را که اهرم­های کنترل بودجه بودند منحل و بی­ اعتیار کرد. در انتصابات به احدی پاسخگو نبود و در برابر خیل عظیمی از علما و نمایندگان مجلس برای انتصاب معاون اول خود ایستادگی کرد و اگر نبود فرمان کتبی رهبر معظم انقلاب آن شخص در کسوت معاون اولی نقش ایفا می­کرد. گرچه ایشان معاون اول نشد اما در سمت ریاست دفتر و نهاد ریاست جمهوری اختیاراتی داشت که وزرا و معاون اول متاسفانه كاره اي نبودند و در طول دولت نهم و دهم نفر دوم دولت معاون اول نبود بلکه ایشان مطرح بود.          احمدي نژاد

در انتصاب رئیس سازمان تامین اجتماعی در برابر رای نمایندگان و قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری یک تنه ایستاد و برای حفظ ریاست تامین اجتماعی که در دادگاه محکوم به انفصال شده بود قانون تامین اجتماعی را تغییر و فرد خاطی کماکان باقی ماند.

اما در اين مقطع حساس تاريخي که دولت با رویکرد اعتدال و احترام به قانون بر سر کار آمده است آهنگ استیضاح شنیده می­شود آن هم نه درباره عملکرد که در چهارچوب وظایف نمایندگان است بلکه درباره انتصاب افراد پاکدامن، متخصص و متعهد که در مورد اعتماد جامعه دانشگاهیان هستند.

اینجانب در جلسه تودیع دکتر توفیقی حضور داشتم. هیات­های علمی، اساتید، کارمندان وزارت علوم، روسای دانشگاهها که در جلسه حضور داشتند با افسوس از تودیع ایشان یاد می کردند و آقای توفیقی با همه نامهربانی­ها خود را سرباز نظام می­دانست و همگان را به کمک دعوت می­کرد.

راستی خوبست نمایندگان محترم به موکلین خود پاسخ دهند که چرا؟

دولتی را که اقتصاد کشور را به حالت رکود و تعطیلی و تورم کشاند استیضاح نكرديد؟

شما چرا وقتی رشد اقتصادی در سالهای 90 و 91 به زیر صفر آمد به فکر استیضاح برنیامدید؟

چرا در برابر 5.5 میلیون فارغ­التحصیل بیکار و نرخ بالای بیکاری در کشور به فکر نیفتادید؟

چرا در زمان اختلاس بزرگ 3 هزار میلیاردی و پرونده بیمه اقدامی نکردید؟

چرا زمانی که اوضاع فرهنگ و هنر و اخلاق جامعه دچار افت محسوس شد شما ساکت بودید؟

خسارات بخش فرهنگ و هنر و

آسیبی که به وحدت ملی وارد آمد و بی­اعتمادی که در جامعه رواج گرفت، راستگویی و امانتداری که صدمه دید آیا قابل جبرانند؟

کمیسیون فرهنگی چگونه می­تواند آرام باشد در حالیکه در دوره دولت­های نهم و دهم یک طرح ملی فرهنگی و یک اثر فاخر هنری پديد نیامد. این خسارت سوال و استیضاح ندارد اما دعوت از فردی که اکثر انجمن­های علمی و محیط­های دانشگاهی از او به نیکی یاد می­کنند استیضاح دارد؟

اما به عنوان یک شهروند از طرف دولت آقای روحانی باید گفت که ملاک انتخاب همکاران در دولت پس از رای اعتماد تخصص، تجربه، خودشناسی افراد است که در بعضی پست­ها از مراکز مربوط نیز استعلام قانونی انجام خواهد شد. اگر دولت بخواهد در انتخاب همکاران خود سلیقه افراد و جمعیت­ها را ملاک قرار دهد که هیچکس را نباید به عنوان مشاور و معاون به کار بگمارد.

تعجب از  قانونگذاراني است که خواسته­ ی غیر قانونی دارند. آیا می­توان مردم را از حق قانونی محروم کرد؟ صلاحیت معاونین، مشاورین، استانداران، فرمانداران از جهت تخصصی به عهده حوزه های تخصصی بوده و از جهت صلاحیت­های عمومی تابع قانون است که معمولا از مراکز مربوطه استعلام می­شود، پس از طی این مراحل شما چه می­گویید؟ می­توان گفت به دلیل اینکه با سلیقه و حزب ما موافق نیست، اگر او را به کار بگیری استیضاح می­کنیم؟! این حرف منطقی است؟ آیا می­توان با اتهامات موهوم مدیران لایق را از تصدی پست­ها دور کرد؟ اگر دوستان ما حرف محکمه پسندی داشتند به مراجع مربوطه ارائه می­دادند و اینگونه با جوسازی و شایعه پراکنی اهداف خود را دنبال نمی­نمودند.

در پایان باید به دوستان گفت برای استیضاح عجله نکنید بگذارید دولت مستقر شود بر اساس وظایف قانونی از عملکردها سوال کنید و در صورت قانع نشدن از اختیارات قانونی استفاده کنید.

دولت تدبیر و امید و همه ­ی عزیزانی که اعتلای ایران اسلامی را آرزو می­کنند در کنار هیات دولت تلاش خواهند کرد تا با کار شبانه­ روزی و با بهره­ گیری از متخصصین و با استفاده از دانش بشری به گونه­ای عمل کنند تا ار خود سابقه­ی درخشانی به یادگار بگذارند.

باید مردم تفاوت افراط و تفریط را با خردورزی و اعتدال در عمل مشاهده کنند. باید احترام به انسانها و کرامت انسانی که ریشه در مکتب ما دارد مجددا احیاء گردد. باید شهد شیرین احترام به ملت­ها و تعامل سازنده با تمدنهای دیگر که ریشه در فرهنگ ایران دارد در عمل ثابت شود.

باید با همبستگی و وحدت از همه نیروهای متخصص و متعهد در داخل و خارج کشور استفاده شود تا بتوانیم بخشی از عقب ماندگی 8 سال گذشته را جبران نماییم.

 

انشاالله

محمدرضا حشمتی – آبان 92

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۷۳
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
3
53
احسنت
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
3
50
احسنت
نظرات بینندگان