arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۲

سازمان ملل: کشت خشخاش در افغانستان به‌طور بي‌سابقه‌اي افزايش يافته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد کشت خشخاش در افغانستان امسال به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت زیرا صاحبان مزارع خشخاش در آستانه خروج سال آینده نظامیان ناتو از این کشور، تلاش می‌کنند خود را «بیمه کنند».

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل در گزارش سالانه خود اعلام کرد منطقه تحت کشت خشخاش در افغانستان در سال 2013 به میزان 36 درصد وسعت یافت و تولید تریاک، ماده اصلی تشکیل‌دهنده هروئین، در مقایسه با پارسال تقریبا 50 درصد افزایش یافت.

نگرانی‌هایی وجود دارد که خروج بیشتر نیروهای ناتو تحت فرماندهی آمریکا که در حال حاضر تعدادشان حدود 75 هزار نفر است، از افغانستان تا پایان سال 2014، این کشور جنگ‌زده را گرفتار آشوب و ناامنی کند.

آژانس مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل اعلام کرد: «مزرعه‌داران احتمالا در تلاش برای تقویت دارایی‌های خود به عنوان بیمه‌ای‌ در برابر آینده‌ای نامعلوم که ممکن است در پی خروج سال آینده نیروهای بین‌المللی روی دهد، کشت را افزایش داده‌اند».

در این گزارش اعلام شده در سال 2013، منطقه تحت کشت خشخاش از 154 هزار هکتار پارسال به 209 هزار هکتار وسعت یافت که بیشتر از رکورد قبلی 193 هزار هکتار در سال 2007 است.
تولید تریاک نیز به پنج هزار و 500 تن رسید که در مقایسه با سال 2012 به میزان تقریبا نصف افزایش یافته ولی کمتر از رکورد هفت هزار و 400 تن در سال 2007 است زیرا شرایط نامساعد جوی در جنوب افغانستان بر محصولات تاثیر گذاشته است.
ارزش تریاک تولید شده که حدود 950 میلیون دلار یا چهار درصد تولید ناخالص داخلی ملی سال 2013 براورد می‌شود، به میزان تقریبا یک سوم افزایش یافت.
نظرات بینندگان