arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۲

شایع‌ترین علت نابینایی در جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر شبکه‌ی بهداشت و درمان قشم با بیان این‌که دیابت، شایع‌ترین علت نابینایی در جهان است، گفت: دیابت یعنی اختلال در سوخت و ساز بدن ، که به دو دسته دیابت نوع یک و دیابت نوع دو تقسیم می شود.

به گزارش ایسنا دکتر «راز نهان» گفت: دیابت بیماریست که در آن بدن قادر به تولید یا استفاده‌ی مناسب از انسولین نیست و در نتیجه مقدار آن در خون افزایش می‌یابد.

وی افزود: دیابت بیماری مزمن، طولانی و مادام العمراست که درمان قطعی ندارد اما با رعایت توصیه‌های بهداشتی و مصرف منظم دارو می‌توان بیماری را کنترل و از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.

کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر شبکه‌ی بهداشت و درمان قشم گفت: سبک زندگی سالم که شامل رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و کاستن از استرس‌های زندگی پیشگیری‌کننده از دیابت نوع 2 است و پس از تصادفات دومین علت قطع پا در ایران است.

این کارشناس علائم دیابت را شامل پرخوری، پرنوشی، پرادراری و در مراحل پیشرفته احساس خستگی مفرط و کاهش وزن دانست و گفت: عوارض دیابت کوری، از بین رفتن کلیه‌ها، بیماری‌های قلبی - عروقی، سکته‌ی قلبی، زخم پای دیابتی است، اما اگر بیماران مراقبت‌های لازم را به‌کار ببرند می‌توانند از ابتلا به عوارض بیماری جلوگیری کنند و زندگی عادی داشته باشند.

راز نهان در خصوص این‌که چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستند؟ گفت: افراد چاق، کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند، افرادی با سابقه‌ی دیابت در خانواده، زنانی که در دوران بارداری سابقه‌ی قندخون بالا دارند، مادرانی که نوزاد بیش از 4.5 کیلوگرم به دنیا آورده‌اند ، سابقه دیابت در حاملگی‌های پیشین و افرادی با اختلالات چربی و فشار خون از جمله کسانی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

کارشناس مسوول بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان قشم به افراد دیابتی توصیه کرد: با کنترل قندخون در حد مطلوب، پیاده‌روی، معاینه‌ی پزشکی و چشم حداقل سالی یک بار، عدم استعمال دخانیات، پابرهنه نرفتن، نپوشیدن کفش تنگ، استفاده از رژیم غذایی مناسب، کوتاه نکردن عمیق ناخن‌ها از ابتلا به عوارض بیماری جلوگیری کنند.

وی خاطر نشان کرد: انجام غربالگری قند خون اجرای برنامه‌های آموزش عمومی و توزیع بروشورهای آموزشی هم‌چنین ارائه‌ی مشاوره‌های حضوری، مراقبت و آموزش به بیماران از برنامه‌های واحد بیماری‌های غیرواگیر شبکه‌ی بهداشت و درمان قشم در همه‌ی مراکز بهداشتی، درمانی و خانه‌های بهداشت است.

رازنهان خاطر نشان کرد: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن گرفتار جامعه‌ی بشری است و بر اساس آمار سال ۹۱ بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ایرانی مبتلا به این بیماریند که این رقم در سال ۹۲ به بیش از ۶ میلیون نفر رسیده است.
نظرات بینندگان