arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۲

اسنودن یک بار دیگر جوامع جهانی را به هیجان می آورد؛ بازگشت به آمریکا؟

دادگاه ناحیه ای در واشنگتن حکم شگفت انگیزی را مطرح کرد که بر طبق آن، نظارت الکترونیکی هم میهنان توسط آژانس امنیت ملی ضد قانون اساسی است. بعید نیست که این یکی از گام ها برای بازگشت اسنودن به میهن باشد. در اینروزها نماینده آژانس امنیت ملی ریک لگت احتمال عفو کارمند سابق را تحت شرایط بازگشت به خانه اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرنوشت کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا ادوارد اسنودن که به روسیه پناهنده شده، در مرکز توجه رسانه های جهانی قرار دارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ نمایندگان آژانس حتی عفو او را در صورت بازگشت وی به میهنش نیز بعید نمی دانند.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری بزرگ سال، مفصلا در خصوص جزئیات و سرنوشت ادوارد شرح داد. شاید ادوارد اسنودن ، افشاگر اصلی معاصر باید عادت کند که زندگی آرام و بدون دردسر، دیگر برای او وجود ندارد.

19 دسامبر در پایان کنفرانس خبری سال رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا آنها از نزدیک با هم آشنا هستند و رهبر روسیه در کل چه نظری در ارتباط با اسنودن دارد این طور پاسخ داد: علاقه و توجه به سرنوشت کارمند سابق سازمان اطلاعات کم نمی شود.

رئیس دولت تاکید کرد که شخصا با اسنودن آشنا نیست اما معتقد است که انتخاب او بسیار دشوار بوده اما درست است.

وی افزود: من قبلا گفتم : ما در برنامه ی عملیاتی با او کار نکرده و نمی کنیم. پرسش هایی مطرح نخواهد شد در خصوص اینکه آژانس و او در خصوص روسیه چه کارهایی کرده اند . او در سرزمین ما در شرایط مشخصی باقی ماند. خودش باید زندگی آینده اش را انتخاب کند. ما به او کمک نکرده و در این رابطه مزاحمتی هم برایش ایجاد نمی کنیم. ما تنها به او پناه دادیم.

علاوه براین دادگاه ناحیه ای در واشنگتن حکم شگفت انگیزی را مطرح کرد که بر طبق آن، نظارت الکترونیکی هم میهنان توسط آژانس امنیت ملی ضد قانون اساسی است. بعید نیست که این یکی از گام ها برای بازگشت اسنودن به میهن باشد. در اینروزها نماینده آژانس امنیت ملی ریک لگت احتمال عفو کارمند سابق را تحت شرایط بازگشت به خانه اعلام کرد.

حال یک مسئله وجود دارد و آن اینکه آیا سازمان اطلاعات آمریکا برحرف خود پابرجا می ماند؟

ولادیمیر واسیلیف ، کارشناس پژوهشکده ی آمریکا و کانادا معتقد است که درواقع ممکن است بدترین مجازات ها در انتظارش باشد و تنها می خواهند او را به کشور بازگردانند.

اسنودن ضربه ی عظیمی بر منافع ملی آمریکا وارد کرد. همانطور که نمایندگان کمیته ی اطلاعات سنا گفتند ، هیچ گونه بخششی در کار نخواهد بود. این موضع مطرح شده ی پارلمان است. اسنودن نمی تواند بخشیده شده و عفو گردد.

در شماره ی آخر " تایم" اسنودن به عنوان یکی از مشهورترین افراد معرفی شد. و آمریکا از شهرت او می ترسد.

الکساندر گوسف ، رئیس پژوهشکده پیش بینی و برنامه ریزی استراتژیک خاطر نشان می کند که اسنودن بعید است که بازگردد.

اطلاعات آخر در خصوص اینکه آمریکا می خواهد به او بازگشت به میهن را پیشنهاد کند را باید با دام و تله ی پیش پا افتاده مقایسه کرد تا اسنودن را به دادگاه بکشانند. اما نه خود او و نه دوستان و همکارانش یعنی کسانی که او در فعالیت هایش به آنها تکیه کرده است این معامله را انجام نمی دهند. او فکر می کند که کشور مناسب تری برای خود بیابد ، روسیه و یا هر کشور دیگری، اما مسلما این کشور ایالات متحده نیست.

اسنودن درواقع ضرر غیر قابل جبرانی به تصویر آمریکا به خصوص در اروپا وارد کرد. اما خود اروپاییان نیز بی گناه نیستند. به واسطه ی اسنودن مشخص شد که سوئد و نروژ در همکاری تنگاتنگ با آژانس امنیت ملی، اطلاعات سری در خصوص روسیه با کمک استراق سمع تلفن ها ، هک کردن ارتباطات از راه دور و کامپیوترهای افراد برجسته جمع می کنند ، چه چیز دیگری در انبار اطلاعاتی اسنودن وجود دارد؟ غیر خود او هیچ کس فعلا نمی داند. اما برای همه مشخص است که افراد بسیاری می خواهند کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را به سکوت وادارند.

نظرات بینندگان