arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۲

آيا این بازديد ، روابط توکيو و واشنگتن را دچار تنش مي کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی نشریه «فارن پالسی» روز دوشنبه در گزارشی به قلم ایساک استون فیش نوشت:
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه از معبد یاساکنی دیدن کرد؛ کشورهای چین و کره جنوبی این اقدام شینزو آبه را محکوم کردند و سفارت آمریکا در توکیو نیز بیانیه شدید اللحنی در این مورد صادر کرد.

بسیاری بیانیه شدید اللحن آمریکا را در این مورد غیر منتظره خواندند، اما دنیس هالپین مشاور پیشین کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در امور آسیا در این خصوص گفت بزرگداشت جنایتکاران جنگی در این معبد تنها در شرق آسیا بحث برانگیز نیست. در میان حدود دو و نیم میلیون نفری که معبد یاساکنی به احترام آنها بر پا شده است و جان خود را در راه خدمت به امپراطور ژاپن داده‌اند، نام ژنرال هیدکی توجو نخست وزیر پیشین این کشور نیز دیده می‌شود که آمریکایی‌ها به خوبی وی را می‌شناسند، چرا که این ژنرال فرمان حمله به بندر «پرل هاربر» را صادر کرد.

حمله به پرل هاربر به کشته شدن نزدیک به دو هزار و 400 آمریکایی منجر شد و تا زمان حمله 11 ماه سپتامبر به برج‌های دو قلو، مهلک‌ترین حمله به آمریکا محسوب می‌شد.

ممکن است بسیاری از آمریکایی‌ها برای به یاد آوردن حمله به پرل هاربر زیادی جوان باشند، اما همانطور که حمله یازدهم ماه سپتامبر را فراموش نکرده‌اند و احترام به اسامه بن لادن عامل این حمله را درک نمی‌کنند، نمی‌توانند تکریم هیدکو توجو را نیز نادیده بگیرند.

پیش از شینزو آبه، جونیچیرو کویزومی نخست وزیر پیشین ژاپن در سال 2006 از معبد یاساکنی دیدن کرد و بهای این اقدام خود را نیز در روابط با واشنگتن پرداخت. کویزومی قرار بود در سفر به واشنگتن در کنگره آمریکا سخنرانی کند؛ اما هنری هاید رئیس وقت کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان از برنامه وی برای دیدن از معبد یاساکنی مطلع شد و اعلام کرد برای نسل جنگ جهانی دوم قابل پذیرش نیست که وی در کنگره سخنرانی و سپس به توجو ادای احترام کند. بدین ترتیب سخنرانی کویزومی در کنگره آمریکا لغو شد.
شینزو آبه تا کنون و به ویژه در زمینه اقتصادی، سال قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. با این حال، در فضای بین‌المللی وی بیشتر به ملی‌گرایی مشهور است.
اکنون مسئله اینجاست که آیا تصمیم شینزو آبه برای بازدید از معبد یاساکنی نیز (همانند کویزومی) به جایگاه وی در آمریکا آسیب می‌رساند.
نظرات بینندگان