arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۲

چرا طلا در سال 2013 ارزان شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران با اشاره به دلايل سه گانه کاهش طلا در سال 2013ميلادي گفت: بهاي جهاني طلا در اين سال يک چهارم از ارزش خود را از دست داد.

به گزارش آريا ، محمد کشتي آراي ، ضمن بي سابقه خواندن افت بهاي طلا در سال گذشته ميلادي طي 12 سال اخير اعلام کرد: افت بهاي اونس طلا در سال 2013 در تاريخ قيمت طلا بي سابقه است، و بهاي جهاني طلا با کاهش بيش از 27 درصد در اين سال، بالاترين رقم کاهش در يکسال را رقم زد، و يک چهارم ارزشش را از دست داد.

وي کاهش انگيزه سرمايه گذاري روي طلا به دليل کاهش تدريجي ارزش اين فلز را عامل مهمي در تشديد افت بها عنوان نمود و تصريح کرد: کاهش تقاضا، بهبود شرايط اقتصادي دنيا، و بالا رفتن ارزش دلار را از مهمترين عوامل کاهش بهاي طلا طي سال گذشته ميلادي مي توان ذکر کرد.

رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر با بيان خارج شدن سرمايه ها از بازار طلا و تغيير مسير آنها به بازار سهام و اوراق مشارکت در اين سال افزود: در سال 2013 رشد اقتصادي دو کشور مهم مصرف کننده طلا يعني چين و هند، با کاهش مواجه شد، که اين امر در کنار کاهش تبديل منابع ارزي کشورها به سمت طلا موجب کاهش تقاضاي طلا در بازارهاي جهاني و سقوط اونس جهاني طلا از بيش از 1600 دلار به 1205 دلار شد.
کشتي آراي بهاي 1205 دلاري را براي پايان سال 2013 ميلادي رقمي مناسب دانست و در گفتگو با سايت طلا خاطرنشان کرد: البته بهاي جهاني طلا در اين سال با نوسانات و افت و خيزهاي فراواني همراه گرديد، ولي برآيند روند اونس طلا در سال 2013 روندي کاهشي بود.وي در گفتگو با سايت طلادرباره روند آتي بهاي جهاني طلا در سال 2014 ميلادي نيز تأکيد کرد: بهاي اونس طلا در سال جديد بستگي به اوضاع اقتصادي دنيا دارد، پيش بيني براي يکسال مشکل است ولي آنچه که اهميت دارد اين است که به نظر مي رسد وضع اقتصادي دنيا بسيار بهبود پيدا کرده و بهتر شده است، و خود اين مسئله موجب مي شود که بهاي جهاني طلا حداقل افزايش نيابد.

رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران پيش بيني بهاي جهاني طلا را در شرايط فعلي بسيار سخت دانست و تصريح کرد: خيلي از تحليلگران در شرايط حاضر بسيار با احتياط پيش بيني مي کنند، و هيچ کسي در اوايل سال 2013 ميلادي به هيچ وجه فکر نمي کرد که بهاي طلا روندي نزولي داشته باشد، و بيش از 27 درصد کاهش پيدا کند.

کشتي آراي درباره تأثيرات روند جهاني طلا بر بازار داخل نيز گفت: در اين سال کاهش بهاي جهاني طلا بعلاوه ي کاهش بهاي دلار در بازار ارز موجب تشديد افت قيمتها در بازار داخل شد، بطوريکه پس از انتخابات 24 خرداد امسال با عقب رفت دلار در بازار در کنار افت اونس جهاني طلا، در مجموع 37 درصد در يکسال گذشته بهاي طلا و سکه در بازار داخل کاهش يافت، و سکه از يک ميليون و 380هزار تومان به کمتر از 875 هزار تومان رسيد.

نظرات بینندگان