arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۴۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۲

لاریجانی: ایران مذاکرات را همراه با پیشرفت هسته ای ادامه می دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران ضمن ادامه مذاکرات با غرب، به روند پیشرفت خود در زمینه فناوری هسته ای ادامه می دهد.
 
به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» شامگاه پنجشنبه در مراسم دومین سالگرد شهادت «مصطفی احمدی روشن» در مسجد دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید امروز این پرسش را مطرح کنیم که آیا جمهوری اسلامی ایران به جایگاه معتبری رسیده و دستاوردهای مهمی در زمینه فعالیت های هسته ای داشته است؟
 
وی، پیشرفت های کنونی در زمینه فعالیت های هسته ای کشور را نتیجه مقاومت و ایستادگی ملت ایران دانست و گفت: برخی کشورهای غربی در گذشته مانع تکمیل شدن نیروگاه ˈیو سی افˈ اصفهان شدند و نمی خواستند ما در زمینه ساخت سانتریفیوژها فعال باشیم.
 
رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همین اقدامات ملت ایران سبب شد تا کشورمان در زمینه های گوناگون به پیشرفت های مختلفی دست یابد و در زمینه فناوری هسته ای نیز به استقلال برسد. در واقع اقدامات غرب منجر به رسیدن کشورمان به جایگاه کنونی در زمینه دستاورهای هسته ای صلح آمیز شده است و ما به آن افتخار می کنیم.
 
وی با بیان اینکه غربی ها تاکید دارند که ایران توازن منطقه ای را برهم زده است، ادامه داد: منظور آنها این است که ایران با موضوع هایی همچون بیداری اسلامی، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده و مانع از اجرای طرح هایشان در منطقه می شود.
 
لاریجانی با یادآوری اینکه امروز موضوع هسته ای از طریق گفت وگوهای دیپلماتیک دنبال می شود، گفت: از رفتار آنها اینگونه استنباط می شود که می خواهند شرایط را تغییر دهند؛ دراین زمینه گاهی در ادبیات سیاسی شان ایرادها و شبهاتی را مطرح می کنند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اقدامات تروریستی دشمنان ملت در به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای کشورمان گفت: شهید احمدی روشن از افرادی بود که برای سرافرازی کشور در عرصه هسته ای فعالیت های سنجیده ای داشت و سال ها در این زمینه برای کشور تلاش کرد.
 
وی افزود: شهدای هسته ای در این زمینه مجاهدت های زیادی انجام داده اند از این رو باعث فخر ما هستند.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: سرو صداهایی که امروز از سوی غرب برای موضوع هسته ای کشورمان بلند می شود، نباید مانع از این شود که اقدامات این شهدای گرانقدر دیده نشود.
 
وی افزود: امروز ایران دانشمندان زیاد در عرصه هسته ای و سایر بخش ها دارد که منجر به حساسیت سایر کشورها شده است.
 
لاریجانی در ادامه گفت: در رسانه ها مطرح می شود که فعالیت های هسته ای در کشور پرهزینه بوده است؛ شاید در مسایل تاکتیکی چنین باشد اما ریشه مسایل در حوزه های وسیع تری قرار دارد.
 
وی در این رابطه به کارکرد راکتور تهران اشاره کرد و گفت: این راکتور برای نیازهای دارویی استفاده می شود و براساس قرارداد با آژانس بین المللی انرژی اتمی، این نهاد باید سوخت مورد نیاز راکتور تهران را تامین می کرد اما آمریکایی ها اجازه ندادند.
 
وی افزود: این مساله راهی برای ما باقی نگذاشت تا ملت ایران روی پای خودشان بایستند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که ایران به دروازه های دانش هسته ای رسید و می خواست آن را وارد چرخه صنعتی کند افشاگری های البرادعی و سفر به ایران شروع شد.
 
لاریجانی با بیان اینکه کشورمان در آن زمان خواست مساله را از طریق مذاکره سیاسی حل کند، افزود: در آن دوران سه نفر از وزیران کشورهای اروپایی در ایران با ما مذاکره کردند؛ هدف اصلی این بود که ما برنامه هسته ای را تعلیق و پروتکل الحاقی را بپذیریم؛ البته آنان ادعا می کردند که تا چندماه به توافق کلی خواهیم رسید.
 
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته همان موقع آنها شبه هایی را مطرح کردند و حرفشان این بود که باید ˈیو.سی.اف ˈ اصفهان را تعطیل کنیم اما نپذیرفتیم. در ادامه غربی ها پیشنهاد دادند که ما توافق های قبلی را فراموش کنیم تا به ازای آن، یک سری قطعات هواپیما به ما بدهند که البته ایران آن را نیز نپذیرفت.
 
وی با بیان اینکه هدف غرب چیزی جز منصرف کردن ایران از برنامه هسته ای نبود، افزود: ما چاره ای نداشتیم که راه خود را ادامه دهیم هرچند هیچگاه مذاکرات را نیز ترک نکردیم.
 
لاریجانی گفت: مرحله بعد این بود که ما طبق نظارت آژانس، فعالیت صلح آمیز هسته ای داشته باشیم؛ از این رو به غرب گفتیم اگر درخصوص برنامه هسته ای ما شیطنت های خود را کنار نگذارید، پروتکل الحاقی را قطع خواهیم کرد که اینگونه نیز شد.
 
لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جنگ افروزی رژیم صهیونیستی تمامی ندارد، گفت: برای حل مشکلات منطقه به دنبال راه حل بودیم اما پیش از آنکه این مذاکرات به سرانجام برسد جنگ 33 روزه در لبنان آغاز شد.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری صدور مصوبه ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، افزود: وقتی حملات رژیم صهیونیستی با شکست و عدم موفقیت همراه شد، در نتیجه لابی غربی ها به تحرک درآمد تا از طریق ایران این معضل پیش آمده را حل کند.
 
وی افزود: این تحرکات در حالی در منطقه انجام شد که مذاکرات نزدیک به نتیجه دادن بود اما متاسفانه با حمله رژیم صهیونیستی به لبنان روند کاری به طور کامل تغییر یافت.
 
نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه آمریکا در منطقه و جهان مشکلاتی را پدید می آورد و در حل آنها درمانده می شود، ادامه داد: حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و تهاجم به عراق و افغانستان از جمله عملکردهای نادرست آمریکا است که فقط بر پیچیدگی مشکلات می افزاید و در نهایت از ایران برای حل مشکلات تقاضای کمک می شود.
 
وی تصریح کرد: این تحرکات بیانگر آن است که تمام مسایل پیش آمده برای ایران در جهان و منطقه بهانه ای بیش نیست و ایران همیشه شفاف و صادقانه در مذاکرات پیشقدم بوده و هست.
 
لاریجانی با یادآوری اینکه اکنون بهانه غرب برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است، افزود: ایران به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته ای نیست و از حق غنی سازی خود نیز نمی گذارد و با نظارت های جهانی به روند فعالیت هایش ادامه می دهد.
 
وی با یادآوری اینکه غربی ها در مذاکرات قبلی نیز از خود صداقت نشان نداده اند، گفت: وقتی مذاکرات ایران و طرف های غربی به مرحله نتیجه می رسید، مذاکرات با بحران سازی های جدید مواجه می شد تا نتیجه مناسب حاصل نشود.
 
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که برنامه هسته ای ایران بهانه تازه ای نیست و غربی ها پس از آن، سراغ تحقیقات هوافضا و سایر صنایع ایران نیز می روند.
 
لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه غربی ها ادعا دارند فشار تحریم ها ایران را وادار به مذاکره کرده است، افزود: ایران در این دور از مذاکرات نیز صادقانه وارد شده است و غربی ها باید شفاف و صادق باشند تا روند مذکرات پیشرفت داشته باشد.
 
وی با اشاره به توافق ژنو و ادامه روند مذاکرات هیات کارشناسی ایران تاکید کرد: تاسیسات اراک نباید تعطیل و فناوری های هسته ای کشورمان نیز نباید محدود شوند، زیرا این موضوع دخالت در حاکیمت ایران است.
 
لاریجانی با تاکید بر عدم دخالت غرب در امور ایران، افزود: مذاکرات ایران و غرب نباید این توهم را به وجود آورد که آنها اجازه دارند در سایر صنایع کشورمان دخالت کنند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی در عین حال ابراز امیدواری کرد در این دور از مذکرات، غرب همچون گذشته بهانه جویی و کارشکنی نکند و در مراحل اجرایی مذاکرات، پایبند اصول باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
 
لاریجانی همچنین درباره وضعیت اقتصادی کشور نیز گفت: وضعیت کنونی اقتصاد کشور نتیجه مدیریت نادرست و واردات بی رویه است و تحریم ها تاثیر مختصری داشت.
 
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با سرلوحه قراردادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تکیه بر سرمایه ایرانی و منابع بکر در کشورمان می توان از این وضعیت نیز خارج شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
سینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
0
4
هرکاری می کنید بکنید اگه واقعا این گرونی و بدبختی نتیجه تحریم ها نیست و حل میشه غنی سازی رو برسونید به 100% کور شه اون کسی که نمی تونه ببینه
حسین کریمی
|
UNITED KINGDOM
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
0
3
به این آقا بگید وقتی هیاتی از یک کشور وارد ایران میشن؟ وقتی سخت کوشان وزارت خارجه در پی راه حلی برای مشکلات مردم هستن؟ وقتی .......؟ و یه عده از خدا بی خبر که جیبشون پره و مردم نیازمند را درک نمیکنند هی شعار مرگ سر می دهند چهجوری می خواهید مذاکرات را پیش ببرید. بابا از این مرگ گفتن ها چی نصیبتون شد. مگر نه این است که اسلام دین صلح و دوستی و مدارا می باشد. پس این مرگ گفتن ها دیگه چه صیغه ای است. ول کنید تو را بخدا، بس کنید تو را به حضرت عباس. بیایید بجای ا ین شعارهای خشن و دشمن درست کن، به فکر اون آدمها و ایرانی هایی باشید که به نان شب محتاجند. بخدا قسم من معلمم و بچه ی ابتدایی سراغ دارم که از مریضی که خیلی هم مهم نیست(سرماخوردگی) داره عذاب میکشه. بالاخره بچه است و تاب درد را ندارد. ولی چون باباش پول نداره میگه آقا به مامانم نگید من مریضم چون بابام پول نداره منا ببره دکتر اونوقت مامانم حرص میخوره و بابامم خجالت میکشه. بخدا وقتی این حرف را شنیدم اشک در چشمانم حلقه زد. فکر ی کنید چقدر از این قشر انسانهای فقیر تو مملکت ما هستند وبعضی ها هم پولشون از پارو بالا میره هی در کشور تشنج درست میکنند. بدانند که روز قیامت سختی در انتظار اینگونه آدماست
نظرات بینندگان