arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۲

هاشمی: باید اسلام را با آزاداندیشی شناخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: فدائیان اسلام پیشتازان استقبال از نظام اسلامی در جامعه ما هستند.

به گزارش جماران، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  در دیدار اعضای شورای مرکزی و جمعی از هواداران جمعیت فدائیان اسلام، با بیان این مطلب، افزود: شعله‌ای که در زمان خلاء تشکیلاتی برای کارهای اسلامی توسط شهید نواب صفوی و یارانش زنده شد، به نوعی میدان‌داری نیروهای اسلامی را در عرصه سیاست احیاء کرد.

وی با ارائه تحلیلی از تاریخ مشروطیت، مخصوصاً پس از پیروزی مردم و روحانیت، گفت: عده‌ای با بسترسازی برمبنای افراط و تفریط، راه را برای رفتار قزلباشی رضاخان باز کردند.

وی افزود: اگرچه پهلوی اول با بستن مساجد، حسینیه‌ها، مدارس طلبگی و خلع لباس روحانیون و تعطیلی برنامه‌های مذهبی، تصور می‌کرد افکار دینی جامعه را مهار کرد، امّا فوت آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی که چهل روز تمام ایران عزادار بودند، نشان داد که اسلام در قلوب مردم جای دارد و با تهدید و ارعاب از بین نمی‌رود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ضعف حکومت مرکزی ایران و حرکت‌های تجزیه‌طلبانه بعضی از سران قبایل و قومیت‌ها در آن مقطع،گفت: مسؤولین حکومت پهلوی اعتراف می‌کردند که فوت آیت‌الله اصفهانی به عنوان مرجع عام، ایران را از‌خطر تجزیه نجات داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بایادآوری از شیوه حماسی اقدامات فدائیان اسلام، گفت: اگرچه برنامه آیت‌الله بروجردی، پرهیز از ورود به سیاست و حفظ و تقویت حوزه علمیه بود، امّا سخنرانی‌ها و اقدامات فدائیان به افکار اسلامی، مخصوصاً در بین جوانان، اعتبار می‌بخشید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان سابقه حضور شهید نواب‌صفوی در الازهر، به اتفاقات این روزهای مصر به عنوان عبرت کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: تندروی متحجرانه سلفی‌ها و عقب‌گرد به هرج و مرج عصر جاهلیت باعث شد که نظامیان نتیجه انقلاب مردم را به دست گیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تطبیق رفتار و گفتار سلفی‌ها با خوارج، گفت: در کشورهای اسلامی که مردم علیه استبداد مبارزه کردند و خون داده‌اند، الان گرفتار گروههای تروریستی شده‌اند.

ایشان بستن کمربند انتحاری به دختر 8 ساله افغانی برای انفجار آن در میان مردم را برخاسته از نگاه طالبانی دانست و گفت: دشمنان اسلام هم با سوء استفاده از این کارها، افکار عمومی جهان را علیه مسلمانان تحریک‌ می‌کنند.

وی  اعتدال را اصلی قرآنی و رعایت آن در حرکت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی را ضرورت اصلاح امور در کشورهای اسلامی دانست و گفت: حرکت نامتناسب با زمان، عدول از جاده اعتدال است و باید اسلام را براساس آزاداندیشی بشناسیم.

در آغاز این دیدار حجج‌اسلام طباطبا‌ئی و شبیری زنجانی، به عنوان اعضای شورای مرکزی فدائیان اسلام، در سخنانی با بیان خاطراتی از شهید نواب صفوی و یارانش، به بیان دیدگاه خویش درخصوص مسایل مختلف پرداختند.

حجت‌الاسلام طباطبایی خطاب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: اگرچه حضور معنادار شما باعث تحکیم اندیشه اعتدال برای مسایل اجرایی کشور شد، امّا حل مسایل اقتصادی نیز نیازمند بینش، دانش و تجربیات شماست.

حجت‌الاسلام شبیری زنجانی نیز در سخنانی با اشاره به برنامه‌های فدائیان اسلام و ارتباطاتی که با علماء و مراجع آن روزگار داشتند، گفت: اگرچه دشمنان می‌گفتند فدائیان باعث ایجاد وحشت در جامعه شدند، امّا واقعیت این است که آنها جامعه را نجات دادند.

نظرات بینندگان