arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳

درگفت وگوی تلفنی لاوروف وکری/ روسیه خواستار توقف عملیات نظامی اوکراین شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سرگئی لاوروف در گفت وگوی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود خواستار توقف عملیات نظامی نیروهای امنیتی اوکراین در مناطق شرق این کشور شد.
 

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، این گفت وگوی تلفنی به ابتکار طرف آمریکایی انجام گرفت و وزرای خارجه روسیه وآمریکا امکان تشریک مساعی این دو کشور با اتحادیه اروپا وسازمان امنیت وهمکاری اروپا برای حل وفصل بحران اوکراین رابررسی کردند.

لاوروف برضرورت توقف عملیات نظامی اوکراین در مناطق جنوب و شرق این کشور و پایان دادن به محاصره شهرهای این مناطق تاکید کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در اوکراین و آغاز اصلاحات در ساختار حکومت این کشور شد.

وی همچنین توجه طرف آمریکایی را به دیدار روز چهارشنبه رییس جمهوری سوییس و رییس دوره ای سازمان امنیت وهمکاری اروپا با پوتین جلب کرد که در آن موضوع اجرای توافقنامه 17 ماه آوریل ژنو برای حل وفصل اوکراین مطرح ومورد بحث قرار گرفت.

لاوروف نگرانی کشورش را از رویکرد منفی کی یف نسبت به نتایج دیدار روسای جمهوری روسیه وسوییس وخودداری اوکراین ازتوقف عملیات نظامی درمناطق جنوب وشرق این کشور که با شرکت تندروهای ملی گرا جریان دارد؛ اعلام کرد.

وی از طرف آمریکایی خواستار فشار واشنگتن بر کی یف برای آغاز اقدامات واقعی برای رفع تنش ها در اوکراین و ایجاد شرایط مناسب برای گفت وگوهای مستقیم و برابر دولت اوکراین با نمایندگان مناطق شرق و جنوب این کشور شد.

دو طرف برای ادامه تماس ها در مورد مساله اوکراین با توجه به پیشنهاد اخیر رییس جمهوری سوییس و رییس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل بحران اوکراین توافق کردند.

روابط روسیه وامریکا بر سر مسئله اوکراین تیره شده است و واشنگتن دو بسته تحریم علیه این کشور وضع کرده است.

نظرات بینندگان