arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

نماينده پرو در سازمان ملل : رژيم صهيونيستي 400 کلاهک اتمي دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفير پرو در سازمان ملل از برگزاري کنفرانس «خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي» در دسامبر آينده خبر داد و گفت: اعتقاد بر اين است که رژيم صهيونيستي 400 کلاهک اتمي دارد همچنانکه امضاي معاهده منع گسترش سلاح‌هاي اتمي را نپذيرفته است.

به گزارش خبرگزاري کويت(کونا)، رومان موري سفير پرو در سازمان ملل متحد و رئيس سومين نشست کميته مقدماتي کنفرانس 2015 ( ان پي تي ) با ارئه خلاصه‌اي از توافق منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي ابراز اميدواري کرد کنفرانسي با عنوان «خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي» در اوايل دسامبر آينده برگزار شود.

رومان موري با حضور در کنفرانس خبري کميته مقدماتي کنفرانس بازنگري پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌ا‌ي (ان پي تي) در اين خصوص گفت: به نظر من کنفرانس منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي تا پايان سال جاري برگزار مي‌شود و هيئت روسي پشنهاد کرد تا اين کنفرانس در اوايل دسامبر آينده برگزاري شود و اين نکته جالبي است که يک کشور هسته‌اي همچون روسيه در انتظار برگزاري اين کنفرانس است.

وي افزود: ما موظف هستيم تا براي برگزاري اين کنفرانس ديپلماتيک چندين نشست غير رسمي با کشورهاي شرکت کننده داشته باشيم تا جدول برنامه‌هاي کنفرانس و چگونگي گفت‌وگوها بررسي شود.

رومان موري تصريح کرد: گروه‌هايي در سازمان ملل به همراه کشورهاي عربي چندين بار از رژيم صهيونيستي تقاضاي پيوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي را انجام دادند تا همه نيروگاه‌هاي هسته‌اي آن زير نظر سازمان انرژي هسته‌اي قرار گيرد.

وي خاطرنشان کرد: اعتقاد بر اين است که رژيم صهيونيستي 400 سلاح هسته‌اي دارد که به همراه هند و پاکستان امضاي معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي را نپذيرفتند و کره شمالي هم در سال 2003 از پيوستن به اين معاهده عقب نشست.

سفير پرو در سازمان ملل اظهار داشت: 189 کشور عضو توافق منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي هستند که در سومين دور کنفرانس مشارکت دارند و اين موضوع مهمي است براي به کار نگرفتن سلاح‌هاي هسته‌اي و به کارگيري صلح‌آميز آن و اينکه خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي و سلاح‌هاي تخريب کننده داشته باشيم.

مرحله اجرايي توافق منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي در سال 1970 با هدف بکارگيري صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي و ابعاد بشردوستانه از سلاح‌هاي هسته‌اي شکل گرفت که هر 5 سال يکبار بازنگري مي‌شود.

کنفرانس بازنگري ان پي تي، براي بررسي ابعاد مختلف اين معاهده هر پنج سال يک بار برگزار مي‌شود که تاکنون در سال‌هاي 2000، 2005 و 2010 برگزار شده است و کنفرانس بعدي سال 2015 برگزار خواهد شد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان