arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

آمريکا خود را براي مداخله نظامي در ليبي آماده مي‌‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آمريکا به رغم ساقط کردن دولت "معمر قذافي"، اين‌بار خود را براي يک مداخله نظامي ديگر در ليبي با هدف انتقام از گروه‌هاي اسلام‌گراي تندرو آماده مي‌کند.

به گزارش "الراي اليوم"، به رغم سقوط نظام سرهنگ معمر قذافي که به قتل فجيعانه وي و يکي از فرزندان و وزير دفاع وي و همچنين بازداشت دو فرزند ديگر و شماري از مقامات ارگان‌هاي نظامي و سياسي نظام وي منجر شد، اما آمريکا که مداخله نيروهاي "ناتو" و حملات هواي آن را در ليبي رهبري مي‌کرد، همواره احساس مي‌کند ماموريت آن با سقوط نظام ﴿قذافي﴾ تکيمل نشده است و لازم است بار ديگر به روش‌ها و يا به بهانه‌هايي همچون مبارزه با فساد و نابود کردن گروه‌هاي تروريستي، به اين کشور بازگردد.

مجلس نمايندگان آمريکا با اکثريت جمهوري‌خواهان، روز پنجشنبه، با تشکيل کميته تحقيق درباره حملات به تاسيسات و مقرهاي ديپلماتيک ايالات متحده در شهر بنغازي در سپتامبر 2012 توسط اسلام‌گرايان تندرو، موافقت کرد. در جريان يکي از اين حملات "کريستوفر استيونز" و سه ديپلمات ديگر آمريکايي به قتل رسيدند.

کميته‌هاي کنگره آمريکا اين روزها سرگرم بررسي احتمال پيروزي مداخله نظامي آمريکا براي پاکسازي گروه‌هاي "جهادي" ليبيايي بويژه گروه موسوم به " انصار الشريعه" است. اين گروه متهم به حمله به کنسولگري آمريکا در شهر بنغازي و کشتن ديپلمات‌هاي آمريکايي است.

"ديويد گارتنشتاين روس" کارشناس آمريکايي متخصص در امر مبارزه با تروريسم درخصوص مطرح شدن موضوع مداخله نظامي در کنگره آمريکا گفت ": مداخله ناتو در ليبي اين کشور را در بي‌ثباتي فرو برده است به گونه‌اي که دولت ﴿ليبي﴾ قادر به کنترل وضعيت نيست."

وي افزود: "مداخله ناتو در ليبي تاثيرات منفي بر تبات نه تنها ليبي بلکه بر همسايه‌هاي آن مانند الجزائر، تونس و مصر گذاشته است و جهادي‌ها را را براي اشغال شمال مالي ترغيب کرد شرايطي که مداخله نظامي فرانسه در آن کشور را باعث شد."

اين کارشناس همچنين معتقد است دخالت ناتو "حوادث سوريه و شعله‌ور شدن جنگ غم‌انگيزي که 150 هزار کشته بر جاي گذاشت، تسريع بخشيد."

دولت آمريکا به طور کلي دست از دولت ليبي برداشته و نسبت به قدرت آن در به کنترل درآوردن اوضاع و حفظ وحدت و انسجام کشور و نيز تلاش آن براي جلوگيري از تجزيه ليبي و اشغال آن توسط گروه‌هاي اسلام‌گراي تندرو بدبين است؛ از اين‌رو در انديشه مداخله نظامي مستقيم در ليبي از طريق بمباران آن از طريق هوا و زمين است و خود را براي مداخله زميني از طريق پايگاه سري‌اش در جنوب تونس هم‌مرز با مرزهاي ليبي، آماده کرده است.

مداخله نظامي آمريکا در صورتي که عملي شود، به بازگرداندن ثبات به ليبي کمکي نمي‌کند بلکه به تشديد بحران آن مينجامد؛ براي اينکه با مقاومت سرسختانه گروه‌هاي اسلام‌گراي تندرو همچون عراق و افغانستان روبرو خواهد شد.

به رغم همه تهديدهاي پيش‌رو، اما احتمال مداخله نظامي در ليبي بسيار است؛ زيرا منافع آمريکا و اروپا ايجاب مي‌کند اوضاع امنيتي آن کشور کنترل و با گروه‌هاي تندرو مبارزه و از مهاجرت غير قانوني آنها از سواحل ليبي به کشورهاي اروپايي جلوگيري شود.

آمريکا با حمله هوايي به ليبي، خود و همه کشورهاي منطقه را در معرض تهديد قرار داده است و اينک نمي‌داند چگونه با تبعات اين اقدام بسيار خطرناک برخورد کند. دولتي شکست‌خورده در ليبي تشکيل شد که شبه‌نظاميان مسلح بر آن تسلط دارند و چاه‌هاي نفتي آن تحت اشغال اين گروه‌ها درآمده است؛ به گونه‌اي که ميانگين توليد نفت اين کشور از 1.6 ميليون بشکه در روز به 250 هزار بشکه رسيده است.

نظام معمر قذافي دموکرات نبود اما نظامي که جايگزين آن شده است اوضاع بهتري ندارد و شايد توصيف آقاي "محمود جبريل" نخست‌وزير سابق ليبي درخصوص اوضاع اين کشور دقيق‌ترين تعريف باشد.

جبريل در يک گفت‌وگوي مطبوعاتي گفت: "در ليبي دولتي وجود ندارد که ما بگوييم آن شکست خورده يا پيروز است."
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان