arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۳۲۸۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳
مرد معتدل مجلس ، همچنان ایستاده است...

سپر تندروها علیه دولت، در راه کسب مجدد ریاست مجلس نهم در سال چهارم

لاریجانی همواره با اتخاذ رویکرد نسبتاً منطفی خود به مسائل مختلف ، جز آنکه به جمع «بزرگان و ریش سفیدان عاقل» پیوسته، عنوان اصولگرای معتدل را نیز از آن خود کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر علی لاریجانی تنها کاندیدای طیف های مختلف فراکسیون اکثریت مجلس اعم از اصولگرا و حامیان دولت یازدهم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری «انتخاب» ؛ در جلسه شنبه شب فراکسیون رهروان ولایت که طیف های مختلف حضور داشتند لاریجانی برای کاندیداتوری ریاست مجلس نهم اعلام آمادگی کرد.

او همواره با اتخاذ رویکرد نسبتاً منطفی خود به مسائل مختلف ، جز آنکه موفق شده به جمع معدود «بزرگان و ریش سفیدان عاقل» بپیوندد، عنوان اصولگرای معتدل را نیز از آن خود کرده است.

لاریجانی را شاید بتوان یکی از مهمترین دلایل روی کار آمدن «دولت متفاوت یازدهم» دانست. آنگاه که او در سال های پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد ، مردانه در برابر اقدامات غیرقانونی رییس جمهور وقت ایستاد و هیمنه ی پوشالی وی را - که دائم «بگم بگم» می کرد - شکست!

او البته خود یکی از معدود کاندیداهای حقیقتاً اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری 84 بود. لاریجانی در آن انتخابات - که رسماً از سوی شورای هماهنگی جبهه اصولگرا به عنوان کاندیدای این جبهه انتخاب شد - با وجود عهد شکنی برخی کاندیداها - که در راس آن ها محمود احمدی نژاد بود - دم برنیاورد و اخلاقمدارانه ایستاد ، بی آنکه به موج فحاشی های گروه های مختلف پاسخی دهد ، از برنامه هایش دفاع کرد.

بررسی مواضع کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نهم ، نشان از آن دارد که علی لاریجانی در کنار آیت الله هاشمی ، نخبه ترین و در عین حال ، مستتدل و منطقی ترین برنامه های کشورداری را تدوین کرده بود ، اما قرعه به نام فردی افتاد که در مخیله خویش نیز تصور نمی کرد حتی روزی شهردار تهران شود!

حمایت از کلیات برنامه های دولت یازدهم

از سوی دیگر، سخنرانی ها و حمایت های دکتر لاریجانی از خدمات و برنامه های دولت روحانی سبب نزدیکی چهره های اعتدال در مجلس اعم از اصلاح طلب و اصولگرا شده است. روند حمایت های لاریجانی از کلیات اقدامات دولت یازدهم ، باعث همراهی جدی حامیان دولت در مجلس از این چهره در پیشبرد برنامه های مجلس نهم شده است.

در همین راستا امروز هم یکی از مشاورین آیت الله هاشمی از کاندیداتوری لاریجانی حتی در مجلس بعدی حمایت کرد.

لاریجانی وقتی می گوید «خوشحال است که با دولتی مواجه است به قانون پایبند است» ، می داند که چه می گوید! او روزگاری را دیده که مجبور بود هفتگی چندین مورد قانون گریزی «مرد رفته» را متذکر شود ، گو آنکه با این همه بی قانونی های وحشتناک، کک رییس سابق هم گزیده نمی شد!

سپر تندروها علیه دولت

همچنین سطح ارتباط لاریجانی با علما، مراجع و طیف های مختلف سیاسی در مدت نمایندگی مجلس هشتم و نهم سبب رضایت چهره های حوزوی و سیاسی از نماینده قم شده است.

برخی منابع مطلع به «انتخاب» گفته اند که شاید بتوان همین نگرش لاریجانی در فضاسازی ها علیه دولت و تندروی ها را گام رو به جلو برای دولت یازدهم دانست.

این درحالیست که در بین کاندیداهای نایب رئیسی و دیگر اعضای هیئت رئیسه مجلس چهره های شاخص حامیان دولت حضور دارند.

در جلسه شنبه شب فراکسیون رهروان ولایت مجلس آقایان محمدحسن ابوترابی‌فرد، محمدرضا باهنر،‌ سیداحمدرضا دستغیب و نیز غلامرضا تاج گردون داوطلبی خود را برای نامزدی پست نایب‌رئیسی مجلس اعلام کردند که ابوترابی رای اول آورد و تاج گردون و باهنر دارای آرای مساوی شدند که دکتر تاج گردون چهره اقتصادی و حامی دولت مجلس نهم به خاطر پیشکسوت بودن باهنر از کاندیداتوری نایب رئیس مجلس انصراف داد.

علاوه بر این، 17 نفر از اعضای فراکسیون اکثریت مجلس نیز داوطلبی خود را برای نامزدی پست دبیری هیأت‌رئیسه مجلس و 7 نفر نیز آمادگی خود را برای نامزدی پست نظارت در هیأت‌رئیسه مجلس اعلام نمودند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۱
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
25
81
لاریجانی منطقیه!!! ا...
پاسخ ها
امیر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
بی انصاف نباشیم. تنها کسی بود که جلوی تندروی ها احمدی نژاد در مقابل دیدگان ساکتان دولت قبل ایستاد. حق را گفت . حتی مورد حمله هم واقع شد در قم....علی لاریجانی اینگونه نیست و خیلی منطقی تر پیش می رود.
عماد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
اشتباه منفی دادم
کیوان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
9
59
هرکس از پنجره اعتدال به دنیا نگاه کند، اول از همه خودش آرامش می یابد. به آقای لاریجانی تبریک می گویم و خداوند می خواهم در همت والای خود برای گسترش دانایی در جامعه، که به شدت به آن نیاز داریم موفق باشند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
3
62
با وضع موجود مجلس بهترین گزینه بود.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
بهترین نظر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
13
47
مقابله لاریجانی با احمدی نژاد تضاد منافع بود نه اعتدال...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
1
1
نه
نظرات بینندگان