arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
سی‌ان‌ان:

مثلث سوریه، روسیه و ایران؛ سردردهای "اوباما" در سیاست خارجی

باراک اوباما اعلام کرد که حدود 9800 نیروی نظامی آمریکایی تا سا 2015 در افغانستان باقی خواهند ماند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باراک اوباما اعلام کرد که حدود 9800 نیروی نظامی آمریکایی تا سا 2015 در افغانستان باقی خواهند ماند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل «انتخاب» به نقل از شبکه سی‌ان‌ان،  این شبکه در پایگاه اینترنتی خود با انتشار مقاله ای به قلم " الیزه لابوت " نوشت : مقامات کاخ سفید اعلام کردند "باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه از سیاست خارجی خود در میان دانشجویان دانشگاه نظامی در "وست پوینت" حمایت خواهد کرد . وی در این سخنان نه تنها بعنوان یک انسان راهگشا ظاهر نشد بلکه بیشتر سیاست های خود را در قالب یا مداخله گر نشان داد .

این سخنرانی در حالی برگزار گردید که موجی گسترده از انتقادات از سیاست خارجی رییس جمهوری بدنبال سفر بی نتیجه و شکست خورده ماه گذشته وی به منطقه آسیا انجام گرفته است .

در ادامه این مقاله آمده است : اوباما که قویا تلاش می کند از استفاده از لفظ " مقابله نظامی " در پاسخ هایی که به چالش های ایجاد کرده در اوکراین و سوریه می دهد ، جلوگیری کند برای پشتیبانی از سیاست های خود و پاسخ دادن به انتقادات اظهار می دارد که " هدف من جلوگیری از اشتباهات هزینه دار در عرصه های بین المللی است .

اما دنیا در انتظار چنین فردی نیست . اوباما ممکن است از سیاست خارجی خود که بدون ریسک است ، دفاع کند اما وی با مجموعه ای از چالش های بین المللی مواجه است که نتوانسته با هیچ کلامی ناکامی ها در آن را توجیه کند . به تعداد اندکی از این موارد در ذیل اشاره شده است :

*** روسیه
بحران اوکراین و اقدام ولادیمیر پوتین در الحاق "کریمه" به روسیه منجر به پیدایش تنش میان ایالات متحده و روسیه شده و جنگ سرد میان این دو قدرت را یادآوری کرده است . این بحران ها به سرعت تبدیل به اصلی ترین بحران در سیاست خارجی دولت اوباما شد و توانمندی های استراتژیک واشنگتن و قدرت هم پیمانان اروپایی این دولت را در معرض آزمایش قرار داد .

کاخ سفید و هم پیمانان آن مسکو را به حمایت نظامی از جدایی طلبان و دامن زدن به درگیری های قومی در شرق اوکراین متهم کرده اند . آنها در حالی که از برگزاری انتخابات در اوکراین پشتیبانی می کنند ، کرملین را عامل خرابکاری و دست کاری در رای گیری و نتایج آن معرفی می کنند .

در پی این رویدادها ، روسیه از گروه "جی 8 " که کشورهای صنعتی دنیا هستند نیز کنار گذاشته شده است . ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین مجموعه ای از تحریم ها را علیه تعدادی از شخصیت های روسی و دارایی های آنان اعمال کرده اند .

ایالات متحده عنوان کرده است که روسیه فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها را درک کرده است اما در روزهای گذشته پوتین در شانگهای قراردادی با ارزش 400 میلیارد دلار با رییس جمهوری چین امضا نمود که طی آن گاز طبیعی سیبری بمدت 30 سال به پکن صادر خواهد شد.

بعلاوه اینکه مسکو به همه اثبات کرده است که می تواند قدرتمندی خود را در تمامی شرایط حفظ کند . اگرچه مسکو و واشنگتن بر سر امحای تسلیحات شیمیایی سوریه اتفاق نظر داشتند اما این حمایت های نظامی و سیاسی پوتین از "بشار اسد" رییس جمهور سوریه موجب شد بار دیگر پشتیبانی واشنگتن از مخالفان و شورشیان مسلح در سوریه ناکم مانده و اوباما را در حل این معضل سرگردان باقی بگذارد .

نویسنده این مقاله تصریح کرد : دارا بودن "حق وتو" در شورای امنیت سازمان ملل این امکان را برای روسیه فراهم کرده که مانع هر اقدامی که جهان را بیش از پیش آشفته سازد ، شود . به وضوح ایالات متحده به حضور روسیه در حل موضوع برنامه هسته ای ایران و نیز برخی اختلافات با موضوع هسته ای کره شمالی نیاز دارد  . در دنیای امروز ایجاد یک جنگ سرد جدید غیرعملی و بیهوده به شمار می آید .

*** سوریه
سه سال از آغاز جنگ خونین در سوریه می گذرد ، مخالفان همچنان ضعیف و منفصل باقی مانده اند ، نیروهای افراطی به سرعت در حال افزایش هستند و به جنایات خود ادامه می دهند و دولت "بشار اسد" نیز با قدرت تمام در حکومت قرار دارد . تلاش یک ساله برای حضور نیروهای مخالف و نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات برای گفتگوهای صلح یک شکست بزرگ محسوب می شود . هم اکنون نیز با توجه به رشد فجایع انسانی رخ داده در شهرهای سوریه احتمال روی کار آمدن گزینه گفتگو بسیار اندک به نظر می رسد .

با وجود توافق روسیه و آمریکا برای انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه ، دمشق معتقد است که گاز کلر از سوی مخالفان در سوریه مورد استفاده قرار گرفته است . این اظهار توسط بازرسان سازمان ملل در حال تحقیق و بررسی می باشد . با وجود تقلایی که اوباما برای کشاندن پیروزی در میدان جنگ سوریه به سمت شورشیان مسلح انجام می دهد ظواهر نبرد نشان دهنده برتری نیروهای ارتش و دست بالای دولت سوریه می باشد .

*** ایران
قدرت های جهانی تنها دو ماه فرصت دارند تا پیش از پایان تاریخ 20 ژوئیه به یک توافق نهایی و جامع با تهران بر سر برنامه هسته ای این کشور دست یابند . در نوامبر 2013 ایران و کشورهای 5+1 به توافقی موقت دست یافتند و بر اساس آن تهران متعهد شد که بخش هایی از فعالیت های هسته ای خود را کاهش دهد . در مقابل برخی تحریم های غرب علیه " جمهوری اسلامی ایران " نیز به مدت یک دوره شش ماهه لغو گردیده است .

این مذاکرات در پی آن انجام می گیرد که آمریکا و هم پیمانان این کشور ادعا دارند که تهران در تلاش برای ساخت و توسعه تسلیحات اتمی در نیروگاه های خود می باشد . این در حالی است که تهران سالهاست این ادعای غرب را رد کرده وفعالیت های هسته ای خود را صلح آمیز می داند .

مذاکره کنندگان غربی عنوان کرده اند که روند مذاکرات پیشرونده و خوب است اما همچنان نقاط اختلافی میان دو طرف وجود دارد از جمله : آینده فعالیت راکتور آب سنگین اراک ، تاسیسات زیرزمینی فردو و درصد غنی سازی اورانیوم در نیروگاه های ایران .

سی ان ان در انتها خاطرنشان کرد : هر یک از این موضوعات را با دهها مورد دیگر از مسائل بین المللی ترکیب کرده و به صندوق دردسرهای لاینحل اوباما بیفزایید . رییس جمهوری آمریکا به وضوح نشان میدهد که آن گونه که در تبلیغات انتخاباتی خود شعارهایی برای اصلاح و بهبود سیاست خارجی ایالات متحده وعده داده ، قادر به عمل کردن نیست .

نظرات بینندگان