arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳

سرتیتر مهم‌ترین اخبار ایران در مطبوعات‌ روز جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جریمه یک بانک فرانسوی از سوی آمریکا به دلیل نقض تحریم های ایران، بازتاب خبر سرایت ویروس مرس به ایران، دعوت عربستان سعودی از ایران برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی، ساخت یک تأسیسات هسته ای جدید در ایران در راستای توافق ژنو و افزایش صادرات نفت خام ایران در ماه جاری میلادی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

فرانس24

خبر جریمه یک بانک فرانسوی از سوی دولت آمریکا به واسطه نقض تحریم های ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته این سایت شبکه خبری ، بانک فرانسوی BNP به سبب نقض تحریم های ایران، سودان و کوبا، از سوی دولت ایالات متحده با جریمه 10 میلیارد دلاری روبرو شده است. به نوشته این سایت، بانک مذکور در حال حاضر مشغول مذاکره با وزارت دادگستری آمریکاست و تلاش دارد تا دستکم مبلغ جریمه را به زیر 8 میلیارد دلار کاهش دهد. با این حال، مقامات آگاه گفته اند به احتمال زیاد تعیین تکلیف نهایی این موضوع چندین هفته زمان خواهد برد.

واشنگتن پست

خبر سرایت ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) به ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. این روزنامه  ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد یک روز پس از آنکه نخستین موارد ابتلا به ویروس مرس در ایران گزارش شد، نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس نیز در این کشور اتفاق افتاده است. این روزنامه اشاره می کند که یک زن 53 ساله کرمانی در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده است. پیش از این نیز گزارش شده بود که دو خواهر در کرمان به ویروس مرس مبتلا شده اند.

گالف تودی

اما مطبوعات کشورهای عرب منطقه، بیش از هر چیز خبر استقبال ایران از دعوت عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی را مورد توجه قرار داده اند. این  روزنامه  می نویسد عربستان سعودی از ایران برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی که ماه آینده در جده برگزار می شود، دعوت به عمل آورده و این دعوت با استقبال طرف ایرانی مواجه شده است. این روزنامه می نویسد حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران، از این اقدام «دوستانه» عربستان سعودی استقبال کرده است. قرار است اجلاس مذکور روز 18 ژوئن برگزار شده و به مدت دو روز ادامه پیدا کند.

رویترز

در مطلبی در موضوع هسته ای، این خبرگزاری  از آغاز به کار تأسیسات هسته ای جدید ایران طی آینده ای نزدیک خبر داده که قرار است وظیفه تبدیل گاز اورانیوم به اکسید را انجام دهد. به نوشته این خبرگزاری، دیپلمات های غربی گفته اند ایران قصد دارد تأسیسات مذکور را در ماه ژوئن مورد بهره برداری قرار دهد. رویترز اشاره می کند که بر اساس توافق مقدماتی هسته ای منعقد شده میان ایران و 1+5 در ژنو، ایران می بایست تا آخر ماه ژوئیه نسبت به محدود کردن ذخیره گاز اورانیوم خود اقدام نماید. این خبرگزاری همچنین اشاره می کند که ایران تاکنون به همه تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو عمل کرده است.

ترند

به گزارش تابناک، در نهایت، در مطلبی اقتصادی، این خبرگزاری از افزایش صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد بر اساس اطلاعات منابع ثبت کننده اطلاعات نفتکش ها، صادرات نفت خام ایران پس از کاهش در ماه آوریل، در ماه مه با افزایش روبرو بوده و از سقف تعیین شده در توافق مقدماتی هسته ای فراتر رفته است. این خبرگزاری می نویسد افزایش مذکور که دلیل اصلی آن افزایش میزان صادرات به کشور چین بوده، این نگرانی را در آمریکا به وجود آورده که کاهش تحریم های موجود علیه ایران، بیش از آنچه که در ابتدا محاسبه شده بود به اقتصاد ایران نفع رسانده است. 



نظرات بینندگان