arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۳

چه کسانی نمی خواهند کی‌روش در فوتبال ایران بماند؟!

با این حال پایان نسبتا خوش فوتبال ایران در جام جهانی این را در ذهن اهالی فوتبال تداعی می کرد که کی روش پس از ورود به تهران بلافاصله پای میز مذاکره خواهد نشست تا بعد از تمدید قراردادش خود و تیمش را آماده درخشش و حتی قهرمانی در جام ملت های سال ۲۰۱۵ آسیا کند. اتفاقی که نیفتاد و خیل انتقادات را روانه فدراسیون فوتبال کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی شک یکی از سوالات مهم جامعه فوتبال و ورزش این است که آیا کی روش در فوتبال ملی ایران خواهد ماند یا خیر.

به گزارش انتخاب شاید پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل همه اهالی فوتبال و ورزش (فدراسیون نشین ها، مربیان داخلی، بازیکنان، مردم و حتی مسئولان وزارت ورزش) به این نتیجه رسیده بودند که بعد از این رویداد بزرگ دیگر کی‌روشی وجود نخواهد داشت تا محل نزاع و درگیری آنها باشد. آنها بعد از به بن بست رسیدن مذاکرات این مربی پرتغالی با کفاشیان و یارانش در فدراسیون فوتبال به این تصور رسیدند که یک تغییر دیگر در راس کادر فنی تیم ملی در راه خواهد بود، تغییری که برحسب گفته های پیشتر و البته میل وزارت ورزش به رفتن کی روش و البته به روی کار آمدن یک مربی ایرانی با تجربه منجر می شد.

جریان و تحولات جام جهانی برای فوتبال ایران اما موازی با آنچه از قبل در ذهن مخالفان و موافقان کی روش شکل گرفته بود پیش نرفت. به عبارتی تیم ملی ایران در سه بازی مرحله گروهی و به خصوص دیدار با آرژانتین به قدری عجیب پیش رفت که در یک شب نظر غالب افکار عمومی در مورد کی روش تغییر کرد و رای به ماندنش در فوتبال ایران دادند. آنها حتی برای این خواسته خود دست به اقدام عملی زدند و کمپین هایی را در حمایت از سرمربی تیم ملی در شبکه های اجتماعی به راه انداختند.

عقب نشینی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش از کنار گذاشتن کی روش

شکل گیری این فکر گروهی در جهت حمایت از کی روش خیلی زود فدراسیون فوتبال و به خصوص وزارت ورزش را در مورد عدم تمدید قرارداد کی روش مجبور به عقب نشینی کرد. محمود گودرزی که پیش از جام جهانی یکی دو باری با کی روش جدل رسانه ای کرده بود حالا تحت تاثیر همین افکار عمومی مجبور شد از موافقتش برای ابقای سرمربی تیم ملی بگوید. کفاشیان هم از برزیل پیغام فرستاد که مذاکرات برای ماندن کی روش حتما در تهران انجام خواهد شد و تمام تلاش ها در مسیر ابقای این مربی خواهد بود. او البته توپ را با زرنگی خاصی به زمین دولت انداخت و گفت که مسئولان ارشد کشور باید مبلغ نزدیک به ۴ میلیون دلاری تمدید قرارداد کی روش را بپردازند.

با این حال پایان نسبتا خوش فوتبال ایران در جام جهانی این را در ذهن اهالی فوتبال تداعی می کرد که کی روش پس از ورود به تهران بلافاصله پای میز مذاکره خواهد نشست تا بعد از تمدید قراردادش خود و تیمش را آماده درخشش و حتی قهرمانی در جام ملت های سال ۲۰۱۵ آسیا کند. اتفاقی که نیفتاد و خیل انتقادات را روانه فدراسیون فوتبال کرد.

اما حالا سوال اساسی این است که چه کسانی نمی خواهند کی روش در فوتبال ایران بماند و آیا آنهایی که حرف از تمدید قرارداد کی روش زدند همچنان پای حرف خود هستند یا در عمل پروسه های دیگری را برنامه ریزی می کنند.

وزیر ورزش مخالف قدرتمند تمدید قرارداد کی روش

پاسخ به این سوال چندان سخت نیست چون جریان عملیاتی تمدید قرارداد کی روش و روند بسیار کند آن نشانگر خیلی چیزهاست. به نظر می رسد اولین و قدرتمندترین مخالف عدم تمدید قرارداد کی روش شخص وزیر ورزش است. او با نگاهی کلان اعتقاد دارد که صرف این هزینه چند میلیون دلاری در این برهه حساس اقتصادی چندان به نفع فوتبال و ورزش کشور نیست و بهتر است فوتبال ملی ایران در این شرایط از یک مربی خوب ایرانی با دستمزدی بسیار کمتر بهره ببرد. محمود گودرزی البته خیلی صریح در این رابطه سخن نمی گوید و توپ را به زمین فدراسیون فوتبال انداخته است. او حتی در صحبت هایی که اخیرا در تلویزیون داشت  صراحتا اعلام کرد که پولی برای کمک به فدراسیون برای ابقای کی روش ندارد و خود کفاشیان و فدراسیون فوتبال باید از محل پاداش ۸ میلیون دلاری فیفا نسبت به چنین کاری اقدام کنند.

گودرزی کاملا واضح در این گفت و گو که از شبکه دوم سیما پخش شد، حجت را بر کفاشیان تمام کرد و او را خیلی صریح تحت فشار مالی گذاشت. اتفاقی که تحققش برای رئیس فدراسیون فوتبال قطعا به لحاظ دلاری بسیار سنگین خواهد بود و طبیعتا او را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

فدراسیون فوتبال هم راضی به ماندن کی روش نیست

جدای وزیر ورزش، از دورن فدراسیون فوتبال هم برخی نمی خواهند کی روش بماند. شاید خود کفاشیان یکی از آنها باشد. او پیش از جام جهانی با هماهنگی وزیر ورزش پای میز مذاکره با حسین فرکی نشست و همه چیز را با این مربی با تجربه تمام کرد. کفاشیان حتی به فرکی اجازه نداد به عنوان سرمربی تیم قهرمان فصل قبل هدایت تیم باشگاهی دیگری را بر عهده بگیرد تا بعد از بازگشت تیم ملی از برزیل رسما جلسه معارفه اش به عنوان جانشین کی روش برگزار شود. اتفاقی که به نظر می رسد بیش از همه به نفع خود کفاشیان است. او با انتخاب فرکی اولا خود را در مسیر خواسته های دولت و وزارت ورزش قرار داده و ثانیا بخش زیادی از منابع مالی فدراسیونش را هم ذخیره کرده است. ضمن آنکه انتخاب فرکی این اجازه را به او خواهد داد تا اگر تیم ملی در جام ملت ها ناکام ماند بهانه های زیادی برای توجیه این ناکامی داشته باشد.

سومین جریان مخالفت کی روش

اما سومین جریان مخالف تمدید قرارداد کی روش برخی مربیان داخلی و البته لیگ برتری هستند. مربیانی که اخیرا با انتشار بیانیه ای به ظاهر جهت دار مخالفت رسمی خود را با تمدید قرارداد کی روش اعلام و تیم تحت هدایت این سرمربی پرتغالی را محکوم به ارایه بازی تدافعی و حتی تخریبی کردند. آنها در بیانیه خود اعلام کردند که تیم ملی با این شیوه بازی راه به جایی نخواهد برد.

با همه اینها باید دید جریان تمدید قرارداد کی روش به نتیجه خواهد رسید یا خیر. و آیا وزارت ورزش که معتقد است فدراسیون فوتبال نباید در تمدید قرارداد این مربی اسیر هیجانات عمومی و فضاسازی برخی رسانه ها قرار بگیرد رای به ماندن او خواهد داد یا خیر. به نظر می رسد پاسخ به همه این سوالات ظرف روزهای آتی روشن خواهد شد. چون کی روش مربی نیست که فرصت اضافه برای مذاکرات صوری و وقت تلف کن داشته باشد.


منبع: پیام نو


نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۱۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
20
16
من نمیخوام داداش! حرفیه؟ فوتبالی که زیرساختها و بنیانش بیش از این کشش نداره که بره از بوسنی سه تا بخوره مربی با این قیمت نمیخاد! این پول را صرف تشکیل کلاس و مدرسه فوتبال کنند نتیجه بهتری میگیریم!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
فدایی داری داداش
محمد
|
Kazakhstan
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
5
26
با سلام پیشاپیش انتخاب فرکی را بعنوان سرمربی تیم ملی تسلیت عرض می نماییم یادم میاد بعداز جام جهانی 2006 یکی از روزنامه ها تیتر زده بود تیمهای دیگر دستیار دارندو مام فرکی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ارمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
اخ گل گفتی...........
نظرات بینندگان