arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۰۲۶۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۳
خبرگزاری فرانسه:

آغاز ماراتن نهایی هسته ای/عدم دستیابی به توافق برای 1+5 گران تمام می شود

این دور از مذاکرات که ممکن است تا روز بیستم ژوئیه به درازا بکشد، از سوی آمریکا به عنوان یک «بخت تاریخی» توصیف شده و از سوی ایران نیز «فرصتی استثنایی» خوانده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه نوشت: ماری هارف، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود خبر داد که مذاکرات نهایی درباره پرونده هسته‌ای ایران صبح امروز پنج‌شنبه آغاز شد. رسانه‌های ایران نیز خبر داده‌اند که نشست افتتاحیه ششمین دور مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک درباره راه‌حل جامع هسته‌ای با حضور جواد ظریف و کاترین اشتون برگزار شده و قرار است پس از این نشست، گفت‌وگوهای دوجانبه هیأت‌های ایران و آمریکا در هتل محل اقامت روسای هیأت‌ها (پله کوبورگ*) انجام شود.

به گزارش «انتخاب»، ماراتن نهایی هسته ای وارد فاز خطرناک و بسیار مهمی شده است. 

این دور از مذاکرات که ممکن است تا روز بیستم ژوئیه به درازا بکشد، از سوی آمریکا به عنوان یک «بخت تاریخی» توصیف شده و از سوی ایران نیز «فرصتی استثنایی» خوانده شده است.

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه بریتانیا نیز بار دیگر تأکید کرده که این مذاکرات یک برهه بسیار مهم در تلاش‌های بین‌المللی برای حل یکی از سخت‌ترین چالش‌های سیاست خارجی دوران کنونی است.

قابلیت غنی‌سازی اورانیوم که ایران در پی حفظ آن است ، یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد اختلاف میان این کشور و قدرت‌های جهانی است.

درحالی که ایران اکنون نزدیک به بیست هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده که نیمی از آنها فعال است، لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه، اعلام کرده که ایران فقط می تواند «چند صد» سانتریفیوژ داشته باشد.

همچنین خبرگزاری فرانسه امروز در گزارش خود از وین، محل مذاکرات، نوشته که توافقی که کشورهای گروه پنج به علاوه یک به دنبال آن هستند، توافقی است که عدم دستیابی به بمب اتمی از سوی ایران را تضمین می‌کند.

در قبال این توافق، قرار است که قدرت‌های جهانی به ویژه آمریکا، تحریم‌هایی را که علیه ایران وضع کرده‌اند، لغو کنند.

خبرگزاری فرانسه تأکید می‌کند که توافق احتمالی با ایران می‌تواند در عادی‌سازی روابط ایران با غرب مؤثر باشد؛ آن هم در شرایطی که خاورمیانه با اقدامات اخیر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام، و همچنین ادامه‌ یافتن بحران سوریه، بیش از همیشه دستخوش خشونت و تنش است.

بر روی کاغد مذاکرات هسته ای 6 ماه می تواند تمدید شود و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چنین موضوعی بین طرفین مورد بحث قرار گرفته است.

کسیلی داونپورت از انجمن کنترل تسلیحات معتقد است که در صورت حسن نیت ایران، امریکا نباید از تمدید مذاکرات اجتناب کند.

وی افزود: عدم دستیابی به توافق هسته ای برای غرب بسیار گران تمام خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
4
53
امیدواریم غرب با حسن نیت بر سر میز مذاکراه آمده باشد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
9
31
ما نیازی به بمب اتمی نداریم جوانان ما همه همچون بمب اتمی خواهند بود بر سر متجاوزین کشور
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
15
29
من به هیچ عنوان موافق انرژی هسته ای نیستم اما حالا که اینقدر هزینه بابت این کار شده است نباید حق غنی سازی ایران وجه المصالحه قرار گیرد . داشتن چند صد سانتریفوژ همان تعطیلی غنی سازی در ایران است . ایران باید به اندازه ای که بتواند سوخت حداقل یک نیروگاه در سال را تامین کند سانتریفوژ داشته باشد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
5
39
امیدواریم همه کشورها با منطق خوب وارد مذاکرات شده باشند.
نظرات بینندگان