arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۳

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: مجلس نمی تواند در تعیین راهبردهای هسته ای و تصویب توافق جامع ورود کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به تلاش های مخالفان دولت برای ورود به بحث اجرایی مذاکرات هسته ای واکنش نشان داد. منصور حقیقت پور گفت که این تلاش ها باعث شده تا شأن مجلس زیر سوال برود و مواردی چون تعیین راهبرد برای بحث هسته ای، تصویب توافق جامع توسط نمایندگان و حضور یک نماینده در تیم مذاکره کننده اصلا هیچ ارتباطی به مجلس ندارد.

به گزارش پیام نو، درست در همان زمانی که تیم مذاکره کننده کشورمان مشغول انجام مذاکرات وین ۶ به عنوان دور نهایی مذاکرات هسته ای است، مجلس نشینان مخالف دولت دو طرح همزمان را پیش کشیده اند که به گفته نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هیچ ربطی به مجلس و نمایندگان ندارد. درست در روزی که تیم مذاکره کننده کشورمان به وین رسید، اسماعیل کوثری از نمایندگان «دلواپس» مجلس مدعی شد که اگر در وین توافق جامع بین ایران و کشورهای ۱+۵ حاصل شود، مجلس و تمام کمیسیون های تخصصی و غیر تخصصی آن باید این توافق را تصویب کنند.

پس از این نیز حجت الاسلام موسوی نژاد، از دیگر نمایندگان مخالف دولت که عضو کمیسون انرژی مجلس است از تهیه طرحی برای تعیین راهبردهای فنی، حقوقی و سیاسی مسایل هسته ای در مجلس خبر داد. این در حالی است که پیشتر نمایندگان مخالف دولت سعی کرده بودند تا با وارد کردن یک نماینده به تیم مذاکره کننده هسته ای، در جریان مذاکرات وین وارد شوند، تلاشی که البته بی نتیجه ماند.

اکنون نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با پیام نو درباره طرح های اخیر «دلواپسان» در مجلس تاکید می کند که مباحث مطرح شده هیچ ربطی به مجلس ندارد. منصور حقیقت پور درباره طرح تعیین راهبردهای هسته ای می گوید: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جریان طرح برخی نمایندگان برای تعیین راهبردهای هسته ای نیست و اصلا این موضوع نه به کمیسیون و نه به مجلس هم ربطی ندارد، چون این راهبردها را شورای عالی امنیت ملی می بندد و تیم مذاکره کننده هم بر اساس نظر آنها عمل می کند. آنها هم زیر نظر مقام معظم رهبری هستند و این موضوع اصلا ربطی به مجلس ندارد. من نمی دانم دلیل تهیه چنین طرحی چیست».

وی همچنین در واکنش به ادعای اسماعیل کوثری درباره لزوم تصویب توافق جامع هسته ای توضیح می دهد: «اگر هم در مذاکرات وین ۶ توافق جامع حاصل شود، آن هم نیازی به تصویب مجلس ندارد. مجلس فقط می تواند پروتکل الحاقی را بررسی و تصویب کند. با توجه به اینکه مدیریت مذاکرات زیر نظر شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات آن هم به تصویب مقام معظم رهبری می رسد و از این طریق قانون می شود، دیگر اصلا نیازی به ورود مجلس نیست چون به هر حال آن مصوبات با تائید مقام معظم رهبری دیگر قانون است و نمی توان برای مواردی که تبدیل به قانون شده دوباره قانون گذاشت».

وی ادامه می دهد: «مثلا فرض کنید راهبردها و سیاست های ما در قبال فلان کشور یا کشورها؛ آیا اینها می آید و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصویب می شود؟ قطعا نمی آید. توافق جامع هسته ای هم چنین وضعیتی دارد، یعنی سیاست ما را در یک حوزه ای در قبال چند کشور و یا یک مجموعه بین المللی مشخص می کند و نیازی نیست بیاید و در مجلس تصویب شود. اگر در مجلس مواردی در خصوص مسایل هسته ای نیاز به تصویب و بررسی داشته باشد، مواردی چون معاهده ان پی تی و یا پروتکل الحاقی است. جمهوری اسلامی ایران ان پی تی را پذیرفته است و حالا در ذیل آن یکسری مذاکرات برای انجام یک توافق در جریان است. این دیگر ربطی به مجلس و نیازی به تصویب در مجلس ندارد».

منصور حقیقت پور معتقد است که پیش کشیدن چنین بحث هایی تنها شأن مجلس را زیر سوال می برد و در عمل نمی تواند به مرحله اجرا دربیاید. وی به نمایندگان منتقد دولت توصیه می کند که اگر هم مشکلی با بحث مذاکرات و روش مذاکره دیپلمات های کشورمان دارند، در حوزه اختیارات و مسئولیت قانونی خود و مجلس وارد شوند، چرا که طرح مباحث غیر منطقی فقط به جایگاه و شخصیت حقوقی و سیاسی کل مجلس لطمه می زند.

حقیقت پور در ادامه درباره پیشنهاد هفته گذشته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره تقدیم لایحه ای برای تصویب پروتکل الحاقی به مجلس و فضای مجلس در این رابطه توضیح داد: « به نظر من الان جو مجلس در خصوص پروتکل الحاقی مثبت نیست و اگر لایحه آن به مجلس بیاید مورد موافقت نمایندگان قرار نمی گیرد. البته شکل مطرح کردن آن و بحث های اطراف آن هم مهم است، اما من فعلا توصیه می کنم که دولت چنین لایحه ای را به مجلس نیاورد، چون کلیت مجلس در برابر آن موضع دارد و رای نخواهد آورد».
نظرات بینندگان