arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۳

صالحی امیری: از فضیلت فرهنگ فاصله گرفته‌ایم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی و لزوم هُشیاری مسئولان نسبت به خطاهای احتمالی در این عرصه، گفت: دغدغه‌های فرهنگی ایشان بسیار بسیار به جاست چرا که اساساً بدون نگاه فرهنگی، همه برنامه‌های دولت ابتر خواهد بود.

سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر مقوله فرهنگ و لزوم هُشیاری مسئولان نسبت به خطاهای احتمالی در این عرصه، گفت: دغدغه‌های فرهنگی ایشان بسیار بسیار به جاست چرا که اساساً بدون نگاه فرهنگی، همه برنامه‌های دولت ابتر خواهد بود.

وی افزود: فرهنگ نه بخشی از نظام اجتماعی و سیاسی بلکه جوهر و ماهیت آن است و بدون آن امکان توسعه‌یافتگی در جامعه وجود ندارد و اساساً توسعه‌یافتگی بدون نگاه به فرهنگ، مسیر غلطی است که به ناکجاآباد ختم می‌شود. واقعیت این است که اگر بخواهیم ریشه همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را ببینیم، در یک جمله خلاصه می‌شود و آن این است که: ما از فضیلت فرهنگ فاصله گرفته‌ایم.

صالحی امیری اضافه کرد: فرهنگ تولیدکننده ارزش‌ها و اخلاق‌ها است و وقتی چتر فرهنگ بر سیاست باشد، سیاستمان اخلاقی می‌شود، وقتی چتر فرهنگ بر اقتصاد باشد، اقتصادمان هم انسانی و اخلاقی و اسلامی می‌شود. وقتی در حوزه اجتماعی هم، فرهنگ غالب شود، آن وقت دیگر از اعتیاد و ایدز و طلاق کمتر خبری خواهد بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: فرهنگ یک حوزه در کنار سایر حوزه‌ها نیست و این اشتباهی است که خیلی‌ها مرتکب می‌شوند. همانطور که گفتم فرهنگ ماهیت و جوهر توسعه است و باید همه حوزه‌ها این مسئله را به خوبی درک کنند که ماهیت توسعه، فرهنگی اما شکل آن اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است.

وی یادآور شد: ما اگر به دنبال تحقق سند چشم‌انداز 1404 باشیم، تنها راه نجات چشم‌انداز این است که ذیل توسعه بر اصول فرهنگی هم تاکید شود و به همین خاطر است که دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی به طور مستمر و دائمی مطرح می‌شود از بحث کرسی‌های آزاداندیشی گرفته تا بحث هویت اسلامی و ایرانی و مباحث بسیار بنیادین و عمیق در حوزه سبک زندگی.

به گزارش مهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی شب گذشته در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، بعد از بیان نکاتی اخلاقی، به موضوع فرهنگ و دغدغه‌های فرهنگی اشاره کردند و با تأکید بر اینکه خطاها و اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست، گفتند: ضروری است در عرصه فرهنگی سیاستهای نظام به درستی درک و اِعمال شود. هر گونه تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی، موجب برهم خوردن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه خواهد شد.

نظرات بینندگان