arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۳۰ تير ۱۳۹۳

تحلیل فوتبالی روزنامه انگلیسی از مذاکرات ایران با 1+5/ بازی به وقت اضافه کشید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مذاکره کنندگان هسته ای برای چهار ماه دیگر وقت دارند تا به توافقی جامع دستیابند ولی در این راه باید درباره موضوع سانتریفیوژها تمرکز کنند.

درحالیکه مذاکره کنندگان ایران و گروه ۱+۵ توافق کردند تا مذاکرات تا سوم آذر ادامه یابد روزنامه گاردین مذاکرات هسته ای را به رقابتهای جام جهانی تشبیه کرده است و نوشته اگر این مذاکرات همانند یک بازی باشد اکنون نتیجه ۱-۱ است و مذاکرات به وقت اضافه کشیده است. نتیجه بازی مساوی بوده چون دو طرف در وین به چیزی خاص دست یافتند. ایران به تمامی توافقاتش متعهد بوده است و برخی از فعالیتهای هسته ای اش را متوقف کرده است ، آمریکا نیز تعهداتش را انجام داده و ۴٫۲ میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران را آزادکرده است. آنها نشان داده اند که توافق قابل انجام است امری که سالها در بن بست قرار داشت.

گاردین نوشت: اگرچه طرفهای مذاکره نتوانستند تا پیش از ۲۰ جولای به توافقی جامع دستیابند برای این امر چهار ماه به خود وقت دادند دراین میان "کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تا پایان این مدت زمان ریاستش به عنوان نماینده اتحادیه تمدید شد تا پیشبرد مذاکرات را ادامه دهد. اما در واقعیت کمتر از سه ماه وقت برای تیم مذاکره کننده ایران به ریاست "محمد جواد ظریف” و هیئیت های کشورهای ۱+۵ باقی است تا با یکدیگر به توافقی برسند که همزمان با حضور "باراک اوباما” ، "حسن روحانی” و دیگر مقامات در گردهم آیی سالانه سازمان ملل آماده شود. مذاکره کنندگان امیدوارند  این امر تا اکتبر رخ دهد و مذاکرات به یک فوتبال سیاسی در انتخابات میاندوره ای آمریکا تبدیل نشود.

مذاکره کنندگان با نتیجه تلاششان به خانه هایشان می روند . دولت ایران ۲٫۸ میلیارد دلار دیگر را در بخش های ۵۰۰ میلیون و ۴۰۰ میلیونی دریافت می کند. آمریکاییها و اروپاییان نیز درمقابل از تعهد ایران در محدودیت فعالیت های هسته ای ، کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده و بازرسی بازرسان آژانس انرژی اتمی را مطرح می کنند.

تمرکز اصلی در بن بست مذاکراتی قابلیت غنی سازی ایران ، راکتور هسته ای اراک و دیگر فعالیت های ایران است. در روزهای آخر مذاکرات وین ، مذاکره کنندگان درباره ایده های تازه مرتبط با این موضوعات صحبت کردند که می تواند در چهار ماه آینده پرثمر باشد. در مدت زمان باقی مانده  نیز غرب با چالشهای خود روبروست . تعداد سانتریفیوژهای ایران که قابلیت غنی سازی اورانیوم را دارد  هنوزباعث نگرانی غرب است.


منبع: پیام نو

نظرات بینندگان