arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۳

22 کشته نتیجه درگیری های روز شنبه در طرابلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت لیبی امروز یکشنبه اعلام کرد در درگیری های طرابلس پایتخت این کشور 22 نفر کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری ˈآسوشیتدپرسˈ، دولت موقت لیبی طی بیانیه ای اعلام کرد که درگیری های سنگین میان گروه های مسلح بر سر به دست گرفتن کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس در روز شنبه، 22 کشته بر جا گذاشت.

بر اساس گزارش رسانه ها، شمار تلفات درگیری های هفته های اخیر در این شهر به 200 نفر رسیده است.

این بیانیه همچنین می افزاید: در این درگیری ها جان هزاران نفر از غیرنظامیان به خطر افتاده و صدها خانواده آواره شده اند.

بر پایه این بیانیه، 72 نفر نیز در درگیری های روز شنبه مجروح شدند.

لیبی طی هفته های اخیر با کشمکش شدید میان گروه های تروریستی رقیب مواجه بوده که طی سه سال گذشته از زمان برکناری ˈمعمر قذافیˈ از قدرت بی سابقه بوده است.

جنگجویان هر دو طرف درگیری ها عمدتا از جمله شورشیانی هستند که با کمک نیروهای تحت رهبری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سرنگونی حکومت قذافی کمک کردند.

نبرد سنگین روز گذشته در حالی درگرفت که همان روز پارلمان جدید لیبی نخستین جلسه خود را در شهر ˈتوبروکˈ در نزدیکی مرز لیبی با مصر برگزار کرد.

به رغم برگزاری این نشست، گروه های تروریستی چندین پایگاه نظامی و نیز شهر بنغازی واقع در شرق لیبی را به اشغال خود درآوردند.

پیشروی تروریست ها در دومین شهر بزرگ لیبی ضربه ای سنگین به نیروهای وفادار به ˈخلیفه حفترˈ ژنرال سابق ارتش لیبی محسوب می شود که وعده سرکوب شبه نظامیان را داده بود.

به دنبال حملات گسترده میان گروه های تروریستی رقیب در هفته های گذشته، بسیاری کشورها سفارتخانه های خود را در لیبی تعطیل کرده و دیپلمات ها و اتباع خود را از این کشور فراخوانده اند.

در نتیجه این ناآرامی ها، مصر نیز در حالت آماده باش قرار دارد.

درگیری های اخیر در لیبی نه تنها همسایگان این کشور، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر را نیز نگران کرده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که کارکنانش را از لیبی به تونس منتقل می کند.

بسیاری از کشورها نیز به اتباع خود توصیه کرده اند که هر چه سریع تر خاک لیبی را ترک کنند.

وزارت خارجه چین پنجشنبه گذشته با انتشار بیانیه ای در پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه، با توجه به ˈافزایش درگیری های مسلحانه در لیبی و تشدید اوضاع خطرناک این کشورˈ از اتباع خود خواست از لیبی خارج شوند. حدود یک هزار و 100 تبعه چین از راه های زمینی و هوایی در حال ترک لیبی هستند.

همچنین یک مقام یونانی اعلام کرد که آتن یک فروند ناو جنگی نیروی دریایی را برای تخلیه کارکنان سفارت و اتباع خود در لیبی در بحبوحه درگیری بین شبه نظامیان رقیب، به این کشور فرستاده است.

وزیر خارجه فیلیپین هم اعلام کرده که دولت این کشور در حال هماهنگی برای بازگشت سریع شهروندان فیلیپین در لیبی است.

با توجه به این که بسیاری از کارکنان بخش بهداشت و درمان لیبی را اتباع فیلیپین و هند تشکیل می دهند، خروج شهروندان این دو کشور معدود بیمارستان های این کشور را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

وزارت بهداشت لیبی اخیرا درباره فلج شدن بخش درمان و پزشکی در این کشور هشدار داده و اعلام کرده است که می کوشد مانع از خروج پزشکان و پرستاران خارجی شود.

دولت لیبی با گذشت سه سال از سقوط حکومت ˈمعمر قذافیˈ هنوز نتوانسته است حاکمیت خود را بر شبه نظامیان اعمال کند. این گروه ها اغلب برای دستیابی به مطالبات سیاسی خود، دولت را به چالش می کشند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان