arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۳

سازمان بازرسی: دستور توقف واگذاری آشوراده را ندادیم

سید محمد مجابی گفت: بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، این گونه طرح ها نیاز به تصویب آیین نامه اجرایی در هیات دولت به منظور تعیین تکلیف روش اجرایی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور گفت: حکم توقفی برای جزيره آشوراده صادر نشده است و بعد از حصول اخبار و اطلاعاتی در این زمینه از سازمان حفاظت محیط زیست سؤالاتی مطرح شد.

برخی رسانه ها دیروز به نقل از دلاور نجفی معاون اسبق سازمان محیط زیست کشور خبری با این محتوا منتشر کرده بودند که ، سازمان بازرسی کل کشور روند واگذاری جزیره «آشوراده» را برای تبدیل به یک مرکز گردشگری متوقف کرد.

محمد جواد حشمتی معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با رد خبر درباره توقف واگذاری آشوراده با حکم این سازمان در برخی از سایت ها افزود: سوابق این موضوع را از سازمان محیط زیست خواستیم و متعاقب تذکر و پیگیری سازمان بازرسی ، سازمان محیط زیست موضوع را فعلاً منتفی کرده است تا بررسی های لازم صورت گیرد.

حشمتی با بیان اینکه هر گونه استفاده و بهره برداری از منابع و امکانات از این قبیل باید دارای طرح توجیهی متقن باشد افزودخوشبختانه مقامات محیط زیست نیز اجرای آن را منوط به رعایت ضوابط می دانند.

سازمان محیط زیست: ما دستور توقف دادیم

این در حالیست که معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از توقف اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تا اتمام مراحل حقوقی لازم خبر داد.

سید محمد مجابی گفت: بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، این گونه طرح ها نیاز به تصویب آیین نامه اجرایی در هیات دولت به منظور تعیین تکلیف روش اجرایی دارد.

معاون حقوقی سازمان محیط زیست گفت بر اساس ماده ۷ آیین نامه گردشگری مصوب سال ۱۳۸۴ هیات دولت، باید طرح های بزرگ گردشگری دارای ارزیابی زیست محیطی باشد.

مجابی گفت: بر اساس این دو موضوع معاونت حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، در تاریخ ۷ دی ۱۳۹۳ به معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون مربوط در سازمان حفاظت محیط زیست نامه ای ارسال کرد که براساس قانون باید این طرح از نظر حقوقی تا زمان تصویب آیین نامه اجرایی در دولت و همچنین ارزیابی زیست محیطی منطقه متوقف شود.

تکذیب واگذاری آشوراده

همزمان معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان خبر برخی رسانه ها را درباره واگذاری جزیره آشوراده گلستان تکذیب کرد.

مجتبی حسینی افزود: در دولت یازدهم طرح تفصیلی جدیدی برای ایجاد یک زون تفرج متمرکز گردشگری برای آشوراده تهیه شده و بناست فقط در همان حدود ۴۷ هکتار از کل مساحت ۶۵۰ هکتاری اش تاسیسات گردشگری با نظارت مداوم محیط زیست ایجاد شود.

آشوراده که در مواقعی از سال مساحت آن به علت پیشروی و پسروی آب کم و زیاد می شود بر اساس تازه ترین آمار اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان اکنون ۶۵۰ هکتار مساحت دارد.
نظرات بینندگان