arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۳

هزینه سفر در تهران چقدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ار تدوین «کتاب هزینه سفر با هر یک از مُدهای حمل و نقل در تهران» خبر داد و گفت: نتایج این تحقیق در قالب کتابی تحت همین عنوان از سوی این سازمان منتشر شد که در «جایزه جهانی تهران» به عنوان برترین کتاب انتخاب و از سوی شهردار محترم تهران لوح تقدیر دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، مهندس مرتضی خشایی‌پور افزود: برای تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی، سیاست‌گذاران شهر همواره با موضوع تصمیم‌گیری هوشمندانه و انتخاب بخردانه میان بخش‌های متفاوت اقتصادی و اجتماعی، به نحوی که بیشترین فایده عاید شهر و شهروندان شود، روبه‌رو هستند و این مهم نیازمند برنامه‌ریزی سنجیده در بخش‌های گوناگون است و از این رو، طرح‌های حمل و نقلی نیز باید در چارچوب برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

وی با اعلام این که حمل و نقل به عنوان صنعتی فراگیر، در تمام مراحل تولید و توزیع کالاها و جابه‌جایی افراد نقش دارد، تأکید کرد: در کشورهای در حال توسعه، هزینه‌های حمل و نقل 20 تا 40 درصد از هزینه‌های عمرانی را تشکیل می‌دهد و از این رو سرمایه‌گذاری در این بخش باید با دقت فراوان انجام شده و اطمینان حاصل شود که منابع مورد استفاده در بخش حمل و نقل سودمند است و می‌تواند موجبات توسعه اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورد.

حمل و نقل پیش‌نیاز توسعه اقتصادی است

معاون مطالعات سازمان ترافیک با اشاره به این که جابه‌جایی، پیش‌نیاز اساسی تحقق تمام وجوه توسعه اقتصادی و نشان دهنده اهمیت بخش حمل و نقل در زندگی عادی مردم و توسعه اجتماعی کشورهاست، اظهار کرد: بخش حمل و نقل نقش کلیدی در توسعه پایدار داشته و در تحقق اهداف اجتماعی، برنامه‌های آموزشی و مبادلات فرهنگی نیز نقش دارد.

خشایی‌پور با بیان این که تعیین سهم بخش حمل و نقل از کل منابع فیزیکی، مالی، اقتصادی و انسانی و نیز تعیین مناسب‌ترین تکنولوژی برای انجام خدمات مربوطه باید به دقت انجام گیرد، تصریح کرد: اعتقاد به این اصل که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، رشد اقتصادی را به همراه دارد، از دیرباز باعث شد تا تخصیص منابع به بخش حمل و نقل مورد توجه دولت قرار گیرد و در همین راستا سیستم حمل و نقل شهری از زیرساخت‌های اصلی در هر شهر محسوب شده و سهم زیادی از منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با تأکید بر این که این هزینه‌ها از یک سو توسط شهروندان به عنوان استفاده‌کنندگان از سیستم حمل و نقل و از سوی دیگر توسط دولت به عنوان گرداننده و متولی این سیستم پرداخت می‌شود، اضافه کرد: خروج سیستم‌های حمل و نقلی در شهرها از حالت تک وسیله‌ای و تبدیل شدن آن‌ها به حالت چند وسیله‌ای، باعث شده استفاده‌ کننده و متولی سیستم، هر دو به دنبال شناسایی وسیله یا مُد برتر حمل و نقلی یا ترکیبی از آنها به منظور کاهش هزینه‌های سفر باشند.

حمل و نقل در پیشرفت اقتصادی جامعه مؤثر است

معاون مطالعات سازمان ترافیک با اشاره به این که این هزینه‌ها علاوه بر آن که طیف گسترده‌ای می‌شوند، می‌توانند به نحو مؤثری در اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود کارآیی سیستم تأثیر به سزایی داشته باشند، اظهار کرد: لازم است مطالعات اقتصادی در خصوص محاسبه هزینه‌های وارد بر استفاده‌کنندگان و بهره‌برداران از مُدهای مختلف حمل و نقل انجام گیرد.

خشایی‌پور در پایان با بیان این که تعیین هزینه سفر در راستای ارائه اطلاعات جامعی که تمامی مُدهای حمل و نقل موجود در شهر را شامل شده و هزینه هر کیلومتر – سفر در شبکه را به تفکیک هر مُد در اختیار سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان قرار دهد، انجام می‌پذیرد، تصریح کرد: از آنجا که این موضوع بر بخش‌های زیادی از مدیریت تقاضای حمل و نقل تا پیشرفت اقتصادی جامعه تأثیرگذار است، تلاش کرده‌ایم تا در قالب یک تحقیق علمی، نتایج آن را در کتاب «تعیین هزینه سفر با هر یک از مُدهای حمل و نقل در تهران» منتشر کنیم.

گفتنی است این کتاب در هفتمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری و کنفراس علمی مدیریت شهری موسوم به «جایزه جهانی تهران» که طی روزهای چهاردهم و پانزدهم دی ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، به عنوان برترین کتاب انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر از جانب شهردار تهران شد.
نظرات بینندگان